Zapojenie nabíjania druhej autobatérie DC/DC boostrom

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
DELONG
Příspěvky: 1361
Registrován: 16 dub 2006, 02:00
Bydliště: SVK

Zapojenie nabíjania druhej autobatérie DC/DC boostrom

#1 Příspěvek od DELONG »

Zdravím
Mám zapojiť v aute druhú baterku (AUX) na booster (DC/DC menič) tak aby sa dobíjala len počas jazdy . Z druhej baterky je napájané svetlo LED a bufík.
Zapojenie je vyriešené len ma napadá či nebude vadiť tomu meniču (mínus IN a mínus OUT DC/DC meniča) spoločné mínus (kostra v aute) .
Hlavná baterka je dobíjaná alternátorom. Tá AUX by mala byť dobíjaná len DC/DC meničom.

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#2 Příspěvek od misocko »

no super ze si dal aj typ toho boostra :D
normalne zmeraj pipakom ci minus vstupu je aj minus vystupu, teda spolocny.... a mas vystarano :lol:

Uživatelský avatar
DELONG
Příspěvky: 1361
Registrován: 16 dub 2006, 02:00
Bydliště: SVK

#3 Příspěvek od DELONG »

Booster ešte nemám u seba ( ak zistím čo je to zač tak to dám sem ) ale prepípať to je dobrá rada :wink: .
Horšie to bude ak bude IN a OUT mínus izolovaný :evil: .

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#4 Příspěvek od EKKAR »

DELONG píše:...
Horšie to bude ak bude IN a OUT mínus izolovaný :evil: .
Omyl. Pokud to bude izolovaný, bude to v pořádku, protože se to nebude hádat. Vnější spojení, pokud jsou vstup s výstupem uvnitř od sebe odizolovaný, zpravidla ničemu nevadí.

Horší by to bylo, když bys zjistil, že ten "booster" funguje principiálně jako invertor neboli že má galvanicky propojenej kladnej pól výstupu se záporným pólem vstupu (a zápornej pól výstupu je vlastně "zápornější" než vstup). Takový zapojení může vyjít konstrukčně jednodušší a lacinější, vyžaduje ale na výstupu samozřejmě oddělený kostření.

Rozhodně nezanedbej to propísknutí VŠECH vstupních i výstupních svorek proti sobě navzájem - a zařídit se musíš potom až podle výsledků toho propípávání.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
DELONG
Příspěvky: 1361
Registrován: 16 dub 2006, 02:00
Bydliště: SVK

#5 Příspěvek od DELONG »

Tak že výhodnejšie je "izolovaný" vstup IN od výstupu OUT ?
To by bolo fajn nemuseli by sa prerábať LED svetlá ktoré majú kostru karosérie .
Prepískol som len IN - a OUT - a nič nepískalo . Merané multimetrom .
Skúsim to ešte prepískať medzi IN a OUT ako si radil .
Zatiaľ ďakujem .

Uživatelský avatar
Bastlfanda
Příspěvky: 301
Registrován: 11 črc 2012, 02:00
Bydliště: za Prahó

#6 Příspěvek od Bastlfanda »

Nechám se případně poučit, ale proč boosterem (popř. DC/DC měničem)? Ten je snad na jiný účely, ne? Běžnější (a imho praktičtější) je tu druhou aku "připínat" silovým relé (úplně ideálně se zpožděním, případně rovnou nějakou "odběrovou logikou" a je-li to fakt potřeba - např. při větší kapacitě/tvrdším zdroji druhý aku, tak zvážit silnější altík...), nebo mi něco uniká?
Natož v dnešní době, kdy si kolikrát říkám, jestli by nebyla lepší větší powerbanka (často taky řešená jako booster, ale pokud člověk nejezdí vyloženě cukačky, tak silový nabíjení ani nepotřebuje - tj. vystačí si na cestách třeba s adaptérem do zapalovače - , i když třeba ty Li-ion baterky můžou snášet rychlejší dobíjení dobře...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#7 Příspěvek od EKKAR »

Bastlfanda píše:Nechám se případně poučit, ale proč boosterem (popř. DC/DC měničem)?
...
Jednoduše - ta druhá baterka při použití měniče MŮŽE MÍT JINOU HODNOTU NOMINÁLNÍHO NAPĚTÍ - a pokud má ten měnič kompletně izolovanej výstup (neboli obsahuje galvanicky oddělený trafo), pak můžeš v jednom vozidle nebo i v jedný soupravě vozidel provozovat dvojhladinovou elektrickou soustavu a s výjimkou záměny napětí (kdybys náhodou zapojil spotřebič pro nižší hladinu na síť s napětím vyšším) ti nehrozí případ "pohádání se".

Mimo to, pokud se druhá baterka nabíjí boost-měničem s omezením výstupního proudu a případně s vypínáním při vypnutým motoru, nehrozí nikde žádný proudový přetížení až poškození čehokoliv - "hostitelskou" baterkou počínaje a alternátorem hnacího vozidla konče. Uvědom si, že vybitá baterka je spotřebič s vnitřním odporem v řádu desetin až setin ohmu, takže paralelně připojená ke stávající už při malým navýšení napětí v palubní síti obvyklým po naběhnutí motoru do provozních otáček žere do sebe proud jak německej zájezd - a může tak přetížit altík i část instalace. Víš sám, co to udělá, když připojuješ k autu s baterkou v dobrým stavu přes startovací kabely auto s baterkou "chcíplou" - v momentě kontaktu kleští vylítnou jiskry jak od svářečky a než se srovná elektrochemická rovnováha, chorá baterka žere z tý zdravý klidně i desítky ampér. Samotnej proud pak omezuje jen součet impedance celýho obvodu = součet vnitřních odporů obou baterek plus odpor kabelů a přechodový odpory na kleštích ...

Prostě nabíjet sekundární baterku přes správně navrženej měnič (nouzově překlemovatelnej - pro případ, kdy by se sekundární baterka mohla využít jako pomocná pro start motoru) je bezpečnější pro všecky komponenty v tom vozidle ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#8 Příspěvek od BOBOBO »

Zase kecy , altík se nedá přetížit .

Uživatelský avatar
dred
Příspěvky: 1583
Registrován: 08 dub 2007, 02:00
Bydliště: Handlová

#9 Příspěvek od dred »

Riešenie s booster - DC/DC meničom je síce zaujímavé, ale je to "delo na vrabce" :D
Kamarát to mal asi pred 40-timi rokmi v Barkase-kemping poriešené iba "mocnejším" spínačom na palubovke a 2x H4 žiarovkami na obmedzenie počiatočného prúdu (všetky vlákna paralelne).
Akumulátor mal tuším 35AH a "pomocný" 175AH.
...jednoduché a spoľahlivé... pre pohodlie by dnes stačilo dať miesto spínača relé so sledovaním palubného napätia.

Uživatelský avatar
Rolan
Příspěvky: 32
Registrován: 16 pro 2017, 01:00

#10 Příspěvek od Rolan »

Jak to mají auta s nezávislým topením a dvěma akumulátory?
Tipuju, že podobně, jak píše Bastlfanda.
Myslím, že VW T5 to měl jenom přes relé.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#11 Příspěvek od EKKAR »

BOBOBO píše:Zase kecy , altík se nedá přetížit .
Víš co, Bořku? Radši mlč a šoupej nohama. To bys totiž čuměl, jak se dá takovej altík i velice kvalitně vyčudit - fajfka nacpaná šišticej je proti tomu hadr. Na vojně jsem viděl kvůli plamenem hořícímu altíku málem vyhořet "osmsetpatnáctku" - klika byla že to bylo na vojně a kluci v ní měli skutečně funkční velkej hasičák. Kdyby to byl nějakej civilista s prošlým minimaxem nebo vůbec bez něj, baflo by to určo jak fagule celý ... Takhle byl jen vočuzenej kryt motoru jak to zahořelo. Ale mimořádka to byla, auto z bojový hotovosti (byla to letištní tatrovka) zneschopněný, vyšetřování jestli to nebyla vina špatný údržby. Zbytky altíku dokonce vyšetřovatel posílal do nějaký zkušebny na expertízu. Nakonec to uzavřeli jako náhodnou nehodu, protože ten auťák měl všecky papíry od údržby v cajku, altík byl rok před nehodou zrepasovanej a v autoparku měli i protokol o jeho vydání z repasdílny se všema podpisama. Ale hořelo vinutí, když rozlámali zbytky spečenejch drátů, ložiska se točily = od zadření to nebylo. Ano, nebyl to altík z osobáku, ale náklaďákovej typ PAL Magneton s provozním napětím 28V a proudem zhruba 80A. A shořel ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#12 Příspěvek od TAKJAN »

Tyhle krámy měli výstup konektorem, ne? Pár různě očouzených jsem viděl, ale vždy to byl ten konektor.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#13 Příspěvek od EKKAR »

Ne, tohle bylo vysloveně zahořelý statorový vinutí, navíc hlavní vývod byl kabelový voko na šroubu pod matkou a pérovkou. Já osobně tipuju buď mezizáviťák, nebo vyzkratovaná jedna nebo vícero diod - a tím pádem vinutí ve zkratu ... K tomu připočti, že na letišti se vždycky lítalo na plnej céres, aby se nezdržovaly lety - a na průser bylo zaděláno. Naštěstí se neprokázala ničí přímá vina, to by ten dotyčnej měl hodně drahý ... Ale prostě někdo musí mít furt kecy, že tohleto a támhleto "néjni móžný" . Howning. Všecko je možný, rozdíl je akorát v pravděpodobnosti, jak často taková událost nastane.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#14 Příspěvek od BOBOBO »

Tech tvejch kravin je zde na s ráno , že by jeden brečel . Alternátor nejde přetížit a basta . Ty tvý kokotiny jen matou lidi .

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#15 Příspěvek od TAKJAN »

Že ho nejde přetížit, píšou všude. Vlivem vnitřní impedance a vůbec. Tomu lze věřit. Ale pokud má vnitřní závadu...

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“