Nabíjení autobaterie
Napsal: 10 říj 2018, 17:38
Dobrý den,
chtěl bych přispět několika poznatky z praxe posledních 40let o nabíjení PB autobaterií a konstrukci nabíječek. Internet je plný různých návodů a doporučení. Obsahuje z mého pohledu od pravdy přes podmíněné pravdy až úplné bláboly. Neexistuje pouze jeden universální postup nabíjení.
Vždy záleží jakou baterku nabíjíš, jak je stará a jak je zasulfátovaná. Své názory nikomu nevnucuji,
každý ať se stará o svou baterku jak chce. Základním požadavkem je vždy - natočit auto !
Co je vybitá baterka
Má napětí naprázdno menší než 12V
Má napětí naprázdno sice větší než 12V, ale při startování je slyšet „prohup“ starteru , je znatelný pokles osvětlení vozu , při měření zátěžovým voltmetrem 200A jde napětí pod 9V (hodně vybitá).
Starší baterky nad 4r jsou zasulfátované z důvodu nedostatečného nabíjení.
Co je příčinou nedostatečného nabíjení
Když auto neujede alespoň 20km denně s alternátorem pod otáčkami nedostaneš do baterky ani to co spotřebuješ startem, motorem topení, elektronikou auta, samovybíjením. V případě,že vyrazíš 2x za týden do obchodu přes 4 světelné křižovatky , alternátor vrčí ve volnoběhu , není z čeho brát na jeho max výkonu vůbec v tomto režimu nezáleží. Dále se přidá zvětšený vnitřní odpor baterie a problém je na světě. Musíš baterku na jaře a na podzim prostě nabít.
Ono se na první pohled dlouho nic neděje, ale baterka se zasulfátuje k nepoužilelnosti.
Zde je třeba si připomenout co je autoalternátor. Jde o třífázový generátor na výstupu usměrněný
šesticí křemíkových diod a pomocí buzení je udržováno napětí výstupu na cca 14.2V.
Alternátorem auta nelze nabít baterii do 100 % ,síran olovnatý tím přechází do nerozpustné formy,
ukrajuje a ukrajuje kapacitu a tím zvyšuje vnitřní odpor baterie. To je začátek konce baterie.
Nabíječky na bázi impulzního zdroje, které vypínají okolo 14.7V s konstatováním „je nabito“situaci také přiliš neřeší. Navíc střídavé napětí řádově 100kH usměrněné Schottkyho diodou a vyfiltrované nízkoimpedančními kondenzátory není to pravé oříškové k rozpouštění sulfidů v krystalické formě.
Baterii tím jenom postrašíš, auto sice natočíš - ALE
Podle mého názoru je vhodné použít jednocestně usměrněnou nabíječku s plynulou regulací, která má vestavěný voltmetr a ampermetr.
Zde přichází otázka jestli se není lepší se na vše vykašlat,zařadit se do stáda globálních spotřebitelů a každé 3r baterku zahodit. Kvalita baterií co čtu se zhoršila a vůbec bych se nedivil tomu, že do automobilek jdou baterie a nám šunt.
Takovou nabíječku si tedy musíme vyrobit,nejde koupit a protože jsme bastlíři, tak to dokážeme.
Parametry jsou omezeny použitým transformátorem, který seženeš.
Jde o jednoduchý tyristorem řízený systém v několika možných variantách. Podobné zapojení zde na bastlírně bylo již uvedeno a mohu potvrdit, že chodí na první zapojení u mne od 70tých let.
Ampermetr 0 až 10A (dle trafa a požadavku co to má umět)
Voltmetr s elektronicky potlačenou 0 a to 12 až18V (roztáhne stupnici, krásně vidíš 15 a 16V)
Nabíječka je odolná proti zkratu ,přepolování a odlehčení v plném výkonu.
Jestli bude zájem o moji konstrukci uvedu zapojení nábíječky v různých variantách, schema pomocných obvodů osvětlení, větrání a zapojení voltmetru s potlačenou 0.
Závěrem uvádím, že pracuješ na vlastní nebezpečí a do stavby se nepouštěj pokud nemáš alespoň základní elektrotechnické znalosti.
PS V mojí Fabii 2003 je druhá baterie od 2009. Tak na nabíjení jednocestně a pomalu asi něco bude.
Luboš
chtěl bych přispět několika poznatky z praxe posledních 40let o nabíjení PB autobaterií a konstrukci nabíječek. Internet je plný různých návodů a doporučení. Obsahuje z mého pohledu od pravdy přes podmíněné pravdy až úplné bláboly. Neexistuje pouze jeden universální postup nabíjení.
Vždy záleží jakou baterku nabíjíš, jak je stará a jak je zasulfátovaná. Své názory nikomu nevnucuji,
každý ať se stará o svou baterku jak chce. Základním požadavkem je vždy - natočit auto !
Co je vybitá baterka
Má napětí naprázdno menší než 12V
Má napětí naprázdno sice větší než 12V, ale při startování je slyšet „prohup“ starteru , je znatelný pokles osvětlení vozu , při měření zátěžovým voltmetrem 200A jde napětí pod 9V (hodně vybitá).
Starší baterky nad 4r jsou zasulfátované z důvodu nedostatečného nabíjení.
Co je příčinou nedostatečného nabíjení
Když auto neujede alespoň 20km denně s alternátorem pod otáčkami nedostaneš do baterky ani to co spotřebuješ startem, motorem topení, elektronikou auta, samovybíjením. V případě,že vyrazíš 2x za týden do obchodu přes 4 světelné křižovatky , alternátor vrčí ve volnoběhu , není z čeho brát na jeho max výkonu vůbec v tomto režimu nezáleží. Dále se přidá zvětšený vnitřní odpor baterie a problém je na světě. Musíš baterku na jaře a na podzim prostě nabít.
Ono se na první pohled dlouho nic neděje, ale baterka se zasulfátuje k nepoužilelnosti.
Zde je třeba si připomenout co je autoalternátor. Jde o třífázový generátor na výstupu usměrněný
šesticí křemíkových diod a pomocí buzení je udržováno napětí výstupu na cca 14.2V.
Alternátorem auta nelze nabít baterii do 100 % ,síran olovnatý tím přechází do nerozpustné formy,
ukrajuje a ukrajuje kapacitu a tím zvyšuje vnitřní odpor baterie. To je začátek konce baterie.
Nabíječky na bázi impulzního zdroje, které vypínají okolo 14.7V s konstatováním „je nabito“situaci také přiliš neřeší. Navíc střídavé napětí řádově 100kH usměrněné Schottkyho diodou a vyfiltrované nízkoimpedančními kondenzátory není to pravé oříškové k rozpouštění sulfidů v krystalické formě.
Baterii tím jenom postrašíš, auto sice natočíš - ALE
Podle mého názoru je vhodné použít jednocestně usměrněnou nabíječku s plynulou regulací, která má vestavěný voltmetr a ampermetr.
Zde přichází otázka jestli se není lepší se na vše vykašlat,zařadit se do stáda globálních spotřebitelů a každé 3r baterku zahodit. Kvalita baterií co čtu se zhoršila a vůbec bych se nedivil tomu, že do automobilek jdou baterie a nám šunt.
Takovou nabíječku si tedy musíme vyrobit,nejde koupit a protože jsme bastlíři, tak to dokážeme.
Parametry jsou omezeny použitým transformátorem, který seženeš.
Jde o jednoduchý tyristorem řízený systém v několika možných variantách. Podobné zapojení zde na bastlírně bylo již uvedeno a mohu potvrdit, že chodí na první zapojení u mne od 70tých let.
Ampermetr 0 až 10A (dle trafa a požadavku co to má umět)
Voltmetr s elektronicky potlačenou 0 a to 12 až18V (roztáhne stupnici, krásně vidíš 15 a 16V)
Nabíječka je odolná proti zkratu ,přepolování a odlehčení v plném výkonu.
Jestli bude zájem o moji konstrukci uvedu zapojení nábíječky v různých variantách, schema pomocných obvodů osvětlení, větrání a zapojení voltmetru s potlačenou 0.
Závěrem uvádím, že pracuješ na vlastní nebezpečí a do stavby se nepouštěj pokud nemáš alespoň základní elektrotechnické znalosti.
PS V mojí Fabii 2003 je druhá baterie od 2009. Tak na nabíjení jednocestně a pomalu asi něco bude.
Luboš