Stránka 1 z 7

Zapojení druhé autobaterie

Napsal: 09 pro 2018, 00:15
od Kaliban123
Zdravím. Chtěl bych se zeptat na možná pro někoho na takovou blbost. Máme auto. Auto má svoji autobaterii s určitou kapacitou. Jak by bylo možné co nejlevněji připojit do systému druhou autobaterii (zvýšení výdrže bez nastartovaného motoru)? Vzhledem k motorovému prostoru a absenci volného místa v něm by druhá baterie musela být v kufru nebo v prostoru za předními sedačkami, ale hlavně jak ji co nejlépe připojit?
Laicky mě napadlo prostě připojit druhou autobaterii k první plus na plus a mínus na mínus jenže nejsem si jist pár věcmi. Co dobíjení z alternátoru bude fungovat? Nepoškodí se něco? Jaký zvolit ideálně průřez kabelů vzhledem k délce - umístění druhé autobaterie? Bylo by vhodné vřadit tam nějakou pojistku/jistič?

Jde mi o něco jako výlet autem mimo civilizaci a rád bych prodloužil možnost používat různá zařízení přes měnič nebo přímo na 12V napětí. A samozřejmě ušetřil.

Prvně mě napadli různé solární systémy, ale tady by nejspíš byla cena dost vysoká oproti tomu sehnat druhou baterii a někam ji šoupnout a zajistit a připojit.

Děkuju za případnou radu.

Napsal: 09 pro 2018, 00:47
od Michal22
Reálně se nedá poradit nic, co by bylo 100%.
Pokud budou oba aku stejného složení (předpokládám že Pb), oba stejné parametrově (kapacita, max. proud apod), nenecháš je vybít do hraničních hodnot, budeš mít alternátor v pořádku a nebudeš po startu vyžadovat max. proud ze soustavy, tak by nemusel být problém.
Ale- jsi schopný to uhlídat? Jsou oba aku stejné?
Přívodní kabely (při správném dimenzování) mohou složit jako kompenzace proti nadproudu při dobíjení druhého aku- ale taky mohou způsobit fatální poruchu...

Napsal: 09 pro 2018, 00:55
od Kaliban123
Ano jedná se o Pb, ale druhý zatím nemám koupený takže kapacita, max. proud neznám, ale dalo by se koupit se stejnými hodnotami. Momentálně je v autě Varta 60Ah (startovací proud teď neznám). Vybití do hraničních hodnot bych si hlídal, altík zatím problém nedělá a měl by dle výrobce být 130A.
Jaký průměr případně zvolit těch propojovacích kabelů? Odhadem bych tipl, že od původní baterky k druhé umístěné v interiéru to bude kolem 4 metrů.

Napsal: 09 pro 2018, 01:12
od samec
V lete, (čo nie je až tak ďaleko) skús zájsť napríklad na Zemplinskú Šíravu a uvidíš, či tvoj systém funguje

Napsal: 09 pro 2018, 01:24
od EKKAR
Kabely musíš počítat 2x, jsou v sérii. Počítej minimálně nějakejch 16-20mm² Cu lana, pokud seženeš silnější, nebudou na škodu - klidně vem kabely od svářečky s gumovou izolací. Startovací proud je pokaždý jinej, záleží na teplotě motoru v momentě startu i na teplotě samotný baterky - s poklesem teploty narůstá i její vnitřní odpor, takže má rychlejší pokles napětí. Obvykle se to připojení dělá přes zpožděně připínající relé schopný spínat velký proudy (víc párů kontaktů paralelně) s možností v nouzi to relé překlenout propojkou, aby se druhotná baterka dala připojit ke startovací jako její posila (paralelní velká kapacita zmenšuje vnitřní odpor a i při značně velkým vybití usnadní start). V podstatě kapacitu tý druhotný baterky řešit nemusíš, klidně ji můžeš dát nejen větší než původní startovací, ale můžeš ji dát několikanásobnou - alternátor prostě víc proudu nedá a když pojedou další k provozu potřebný spotřebiče, do baterek půjde jen zbytek jeho maximálního výkonu. Dobití tak bude jen trvat delší dobu a určitě ji nepřebiješ. Abys měl kontrolu, stačí si ve výprodeji součástek koupit kombinovaný měřáky na napětí/proud z LED a mít celou instalaci pod kontrolou ...

Napsal: 09 pro 2018, 08:09
od vasekpetr1
Ovšem pozor při tom vámi doporučovaném paralelním připojování druhé baterky na zkratové proudy - v případě nějakého omylu při manipulacích to už může mít fatální následky v podobě slušného ohňostroje. Zde bych byl dost opatrný a pokud z druhé baterky nebude napájeno nic trakčního (startér a pod.), tak bych asi pro jistotu jistil nějakou pojistkou :wink: .

Napsal: 09 pro 2018, 08:22
od jezevec
V první řadě bys měl napsat, proč tam tu druhou baterku chceš a k čemu má sloužit.

Napsal: 09 pro 2018, 09:39
od Hill
Jde o to, jaký proud a jak dlouho hodláš odebírat, aniž by kvůli tomu musel běžet motor v autě. Jestli by nebylo lepší se poohlédnout po spotřebičích poháněných jiným médiem a na těch 12 V nechat jen ty, u kterých to skutečně jinak nejde.
O jaké spotřebiče a jaký odběr se jedná?
Je to ale v podstatě stejný problém, jako nabíjení baterie v karavanu z tažného vozidla za jízdy.
Jestli to má být co k čemu (každé jiné řešení je více nebo méně blbým kompromisem), obrať se na servis, kde ti to spáchají se zárukou (aby to nebylo příčinou ohňostroje) a všemi náležitostmi (přinejmenším, abys to měl kryté pojištěním, kdyby byl příčinou ohňostroje třeba boční náraz).
A nějaká větrná elektrárnička kombinovaná se solárními panely se u karavanistů také stává standardem.

Napsal: 09 pro 2018, 11:47
od TAKJAN
Bráchovo bawo má dvě 80Ah AKU paralelně z výroby. Akorát mu nemůžu natlouct do hlavy, aby tu horší, spíš už blbou vyhodil a jezdil na jednu kloudnou. Kupovat dvě nový se mu nechce, ačkoliv by to pro něj nebyl žádný problém.

Napsal: 09 pro 2018, 12:17
od Kremik
Já bych tu druhou baterku připojil běžným vodičem, žádné extrémní průřezy. Startovat bude na původní baterii, ta doplněná ji bude jen velmi lehce pomáhat, ale to je přece v pořádku, není tam na startování. Je to zásobárna energie navíc. V případě potřeby plynule přeteče do baterky hlavní. Do přívodu bych zařadil pojistku jen takové velikosti, aby přežila paralelní připojení různě nabitých baterií, ale ne extrémně moc. 15A by bylo ideální.
Případnou poruchu živit dvěma natvrdo paralelně připojenými baterkami nemusí být dobrý nápad.

Napsal: 09 pro 2018, 12:32
od Lukas-Peca
Pojistka by měla být dimenzovaná nejmíň na polovinu jmenovitého proudu alternátoru. To za předpokladu, že ta baterka bude nabitá stejně jako ta v autě a bude se připojovat při vypnutém motoru. Otázka je, co se bude dít při startování. Pokud budou opravdu obě baterky stejné, tak by měl být odběr z přídavné baterky nižší úměrně odporu vedení. Pokud bude původní baterka slabší, bude odběr startéru tahat přídavná baterka a pojistka poletí.

Možná by nebylo špatné doplnit do toho přívodu i odpor pár desetin ohm (takový, aby při zkratu shořela pojistka a ne odpor), ten by ten problém se startováním mohl vyřešit.

Já bych osobně přídavnou baterku nabíjel z původní přes měnič s galvanickým oddělením spínaný při chodu motoru. Vyřeší se tím problémy s rozdělením proudů a při příliš velké spotřebě se baterka auta nevybije a půjde nastartovat.

Edit: místo toho odporu by byla lepší silná žárovka.

Napsal: 09 pro 2018, 12:49
od EKKAR
Kremik píše:Já bych tu druhou baterku připojil běžným vodičem, žádné extrémní průřezy. Startovat bude na původní baterii, ta doplněná ji bude jen velmi lehce pomáhat, ale to je přece v pořádku, není tam na startování. Je to zásobárna energie navíc. V případě potřeby plynule přeteče do baterky hlavní. Do přívodu bych zařadil pojistku jen takové velikosti, aby přežila paralelní připojení různě nabitých baterií, ale ne extrémně moc. 15A by bylo ideální.
Případnou poruchu živit dvěma natvrdo paralelně připojenými baterkami nemusí být dobrý nápad.
Docela zřetelně si neuvědomuješ, jak velký VYROVNÁVACÍ PROUDY potečou mezi těma baterkama už při nějakým 10-15% rozdílu v nabití. Vycházíš z docela mylný představy, že to je jako mít k tý baterce připojenou nabíječku - ale pozapomínáš na vlastnost zvanou VNITŘNÍ ODPOR alias IMPRDELANCE - ta nabíječka má vnitřní odpor v řádu desetin ohmu, pokud to je proudovej zdroj, tak klidně až desítky ohmů. Ale baterka olovo s kapacitou využitelnou v autě neboli desítky Ah má vnitřní odpor aspoň 100x NIŽŠÍ, dokáže tak do spojovacího vedení dodat klidně až 100x vyšší proud, než ta nabíječka. A při takovým proudu ti ta 15A pojistka ani nevybuchne - protože se proudovým nárazem odpaří tak rychle, že to bude jako by ji Scotty z NCC-1701 Enterprise přenesl paprskovým transportérem kamsi do řiti ...

Napsal: 09 pro 2018, 12:51
od stasek
Co ten druhej akumulátor připojit přes diodu, aby z něj netekl proud zpět při startování. Měnič na 230 by pak byl zapojenej na druhým aku, takže by odebíral proud z obou akumulátorů. Tazateli nejde o kvalitu startu, ale prodloužení odběru při kempování. Za jízdy by se pak dobíjely oba.

Napsal: 09 pro 2018, 12:57
od Hill
Když žárovka, tak halogenka 6V/100W: při malém rozdílu napětí baterek má nepatrný odpor, takže propojuje baterky paralelně. Při větším rozdílu napětí obou baterii její odpor poměrně strmě roste, to omezí dobíjecí proud.
Předpokládám samozřejmě, že při startování neklesne napětí na té startovací baterii pod 6 V, to už by se muselo řešit i uložení té halogenky, aby se mohla chladit.
Ale stejně ještě nevíme, jaké odběry na té přídavné baterii mimo civilizaci budou "viset" a jak dlouho, takže tu zase jen planě teoretizujeme.

Napsal: 09 pro 2018, 13:53
od tomasjedno
EKKAR píše: - ale pozapomínáš na vlastnost zvanou VNITŘNÍ ODPOR alias IMPRDELANCE - ta nabíječka má vnitřní odpor v řádu desetin ohmu, pokud to je proudovej zdroj, tak klidně až desítky ohmů. Ale baterka olovo s kapacitou využitelnou v autě neboli desítky Ah má vnitřní odpor aspoň 100x NIŽŠÍ,
Líčíš to tak sugestivně, že by si jeden na startování auťáku s pomocí startovacích kabelů objednal pyrotechnickou četu s dálkově řízeným robotem :D