Stránka 1 z 6

Před 40 lety se na Silvestra ochladilo o 30 stupňů

Napsal: 01 led 2019, 12:07
od Generalsound
Jsou tu nějací pamětníci? Já v té době bylo maličké dítě a rád bych se o tom dozvěděl víc podrobností. Díky :)

Napsal: 01 led 2019, 12:18
od helios
Pamätám. Bol som čerstvo plnoletý a na Silvestra večer bolo v Bratislave +20°C. Boli sme aj s kamošmi vonku len v ľahkých svetroch a bolo príjemne. Okolo 3.00 sme sa rozišli domov. Doobeda, keď som vstával, som nechcel veriť vlastným očiam. Vonku mrzlo a stihlo ešte napadnúť asi 20cm snehu. Super začiatok Nového roku vonku s odhadzovaním snehu z chodníka. 8O

Napsal: 01 led 2019, 12:18
od Eleman
Jo pamatuju si to velice dobře. Na silvestra v podvečer jsme jeli za zábavou do města jen na lehko, večer začal padat sníh a brutálně se ochladilo. Když jsme se na Nový rok kolen druhé ráno vraceli, byla zima jak v Rusku a cca 30 cm sněhu. Byl problém sehnat i taxík, který by jezdil. Tehdy jsem bydlel ještě na vesnici.
Následovali pak uhelné prázdniny (asi poslední co kdy byly), tehdy jsem chodil ještě na střední.

Napsal: 01 led 2019, 12:20
od doktor365
My měli uhelné prázdniny.

Napsal: 01 led 2019, 12:28
od p32
Před 40 lety, to by měl být rok 1978, pokud se nepletu, ale zase tak hrozné to nebylo:

Obrázek
Je pravda, že v Košicích měli stejnou zimu jako v Bratislavě. :lol:

Napsal: 01 led 2019, 12:35
od ok1hga
taky jsme měli "uhelky" . . .

a na nádraží stály vlaky se zamrzlým uhlím ve vagonech . . .

Napsal: 01 led 2019, 12:45
od termit256
No byl leden. Zaclo mrznout. Jak necekane...
To muze prekvapit snad jen nejmenovaneho ministra dopravy ve stejne schopne vlade jako je on sam. A zminene soudruhy pred 40 lety, samozrejme.

Napsal: 01 led 2019, 12:52
od Celeron
To pamatuješ teda prd. Já jsem nastupoval do svýho novýho zaměstnání a na zastávce autobusu do Hradce jsem stepoval 2 hodiny v -23 st mrazu. A do toho vítr okolokulčák, jednou nohavicí dovnitř, druhou ven. Prostě nešlo autobusy nastartovat.
V Hradci byly namrzlý troleje a tak trolejbusy nejezdily a tak jsem musel 3 kiláky z nádraží do Třebše pěšky. Tam mě spolupracovníci posadili na prkýnko přímo na parní radiátor abych rozmrzl.
Pak mě poslali vlakem na podnikový ředitelství v Český Skalici. Naštěstí už trolejbusy jezdily a vlak měl jen asi hodinu zpoždění. Domů jsem musel vlakem s dvojím přestupováním a zase asi 3 hodiny čekání dohromady. Všecko bylo zamrzlý a ojínělý snad 2 cm ledu.
Domů jsem přijel v 18 hodin a napustil si horkou vanu a až do 21 hodiny jsem v ní rozmrzal.
Druhej den mi ráno umřel děda, protože sanitka 1203 nedorazila ve sněhu a ledu včas.
Celej měsíc jsme nesměli zapnout sálovej počítač a protože se moc netopilo tak se chlastal rum. Jako mladej jsem měl za úkol evidenci, nákup a vracení flašek a tak dodnes pamatuju, že technici počítače za měsíc v 9 lidech vychlastali 34 litrů rumu. Od tý doby jsem si neudělal ani grog.
Jeden spolupracovník dorazil z dovolený v Peci p. S. až někdy 4 ledna. Auto mu kolama zamrzlo v kaluži a navíc mu zamrzl fridex v chlazení.

Napsal: 01 led 2019, 12:59
od ok1hga
termit256 píše:No byl leden. Zaclo mrznout. Jak necekane...
hlavně, že tebe by to nezaskočilo !

o půlnoci jsme jsme běhali po venku ještě v košili a slabé bundičce . . . bylo cca 11°C.
na Nový rok ráno bylo už -10°C a navečer pak místy až -20°C.
do fabriky přivezli mezi svátky vlak uhlí, ale 2. ledna už nešlo složit, ráno bylo už -25°C !

Napsal: 01 led 2019, 13:03
od termit256
Nevim jak v Hradci, ale ja mam firmu v oblasti kde teploty kolem -20 byvaly naprosto beznym jevem a chalpi delaji venku nebo v nevytapenych halach bez toho aniz by se nad tim nekdo pozastavoval. Pokud je pod -20, uz jsem to nechaval na nich, jestli budou delat nebo ne. V tech velkych mrazech se stejne dost kurvily stroje.

V poslednich par letech uz takove mrazy moc casto nebyvaji, takze je mozne ze jsme jen odvykli

Napsal: 01 led 2019, 13:54
od Crifodo
Uhlí pro elektrárny se nakládalo do vagonů mokrý, takže zmrzlo v kompaktní hmotu a nedalo se vysypávat. Tak povolali armádu a vojáci měli uhlí podruhý rubat z těch vagonů, přičemž jich většinu poničili. Pak se začaly používat vytápený tunely na rozmrazování uhlí.
Dederoni k nám poslali po Labi říční ledoborec, který byl socialisticky mediálně vítán jako hrdina. Tou dobou už byla energetika dost na hraně.

O uhelných prázdninách škola podnikla pokus o nahnání těch žáků, na který měla kontakt, na uklízení sněhu, a na tabuli ve třídě jsme měli připravené domácí úkoly z matematiky, abychom se neflákali. Málokdo se do školy dostal.

Napsal: 01 led 2019, 14:07
od p32
No, mě se tenkrát nechtělo už pracovat, tak jsem šel na vojnu. Tenkrát u letectva na pluku, kde jsme byli, tak bylo ústřední topení a dokud jsme nevylezli ven na snídani a oběd, tak jsme ani nevěděli, že je venku chladnějc, protože na Mošnově byla tenkrát zima furt, ale kotelny v hangáru i v paneláku to utáhly. :lol:

Napsal: 01 led 2019, 15:49
od EKKAR
termit256 píše:No byl leden. Zaclo mrznout. Jak necekane...
To muze prekvapit snad jen nejmenovaneho ministra dopravy ve stejne schopne vlade jako je on sam. A zminene soudruhy pred 40 lety, samozrejme.
Jseš chytrej jak Seznam.cz. Na Silvestra 1978 bylo odpoledne skoro 20°C PLUS. Mrzlo jen na nejsevernějším severu kolem Varnsdorfu a Jablonce. Pokles teploty začal kolem půlnoci, když všecko spalo a spalo, arktickej vzduch se přelil jak lví pšouk přes severní pohraniční hory a zalil Českou kotlinu jak beton - ve 2 ráno bylo najednou -10°C a doslova každou minutu to šlo dolů, ve 4 ráno už místama nechybělo mnoho do -20°C. A to je doba, kdy vyjíždí většina dopravních spojů "do práce na šestou" - jenže ten prudkej pokles teploty právě zapříčinil, že nebyly preventivně aplikovaný protizámrzový prostředky a hlavně, nevymrzla zbytková vlhkost z cest a nejrůznějších dutin ve strojích a mechanizmech. Jestli to nevíš, tak led sublimuje i za teplot těsně pod nulou - takže i když třeba v autě kolem dvěří je nasáklá voda a přes noc zmrzne, tak ráno při -5°C ten led snadno povolí. A pokud neprší, tak každá další mrazivá noc odpařuje víc a víc zmrzlý vlhkosti, takže nakonec v mrazech je všecko suchý a maximálně ztuhlý mazadla drží otočný čepy s nějakým odporem. I původně mokrý prádlo na šňůře v mrazu vyschne na troud. Jenže když přijde naráz během 4-6 hodin právě takovej pokles o cca 40°C, tak hodně zmrzne všecko ve stavu "hodně mokro" - a to je na Pikaču nejvíc, protože vzniknou silný ledový krusty a slepy. Pamatuju si to skoro jak by to bylo včera - táta měl v tuhle noc v nevytápěný, ale plně uzavřený zděný garáži s dřevěnýma vratama ze 2 vrstev prken odstavenou Š110LS - a do rána mu v ní zamrzla ruční brzda, bo měl v bubnech a v lanovodech vlhkost. Co byla klika, tak že ji měl povolenou = odbržděnou, jinak by prostě nevyjel a nevím jak by to v tý nevytápěný garáži rozmrazoval, když v tom lednu 1979 skutečně následovala vlna arktickejch mrazů, byly celkem 3 tejdny uhelnejch prázdnin, Labe zamrzlo až do Chvaletic a energetikům chybělo uhlí i do eletráren, kam se vozilo po dráze - jistě, uhlí zamrzalo ve vagónech na kámen, ale musí se taky říct proč a kde se v něm ta voda bere. Uhlí se v dolech jak povrchovejch, tak hlubinnejch těží samozřejmě bagrem - a u toho se dost práší, protože suchý uhlí je křehký a snadno práší. Takže nejen na pasovkách, ale všude kde se uhlí přesejpá a sejtuje nebo drtí se musí skrápět prach, navíc ve třídírnách se uhlí i pere od prachu a celkově se většina třídiček konstruovala na bázi třídění vodním proudem. To znamená, že vytříděný uhlí je durch mokrý a počítá se s tím, že cestou k zákošovi vyschne. Jenže vono bylo -15°C až -20°C ...

Napsal: 01 led 2019, 16:49
od Killroy
K večeru jsme šli na silvestrovskou zábavu do sousední obce. Jen tak nalehko v košili a sáčku, drahé polovičky pouze v šatech. Venku bylo nějakých 12-13°. Po ránu byl teplotní rozdíl skoro 30°.

Cestu zpět těžko popisovat, ale byl to úděl. Nasolený a ještě zmrzlí.. :|

Napsal: 01 led 2019, 17:49
od JiriTom
Slavili jsme Silvestra s přáteli v bytě, byl jsem na opušťáku. V tričkách jsme šli do sousedního domu na půlnoční popřání, tam se zatesli a zpátky už to bylo na kožich... :)
Po pár dnech jsem se netopícím rychlíkem vracel do kasáren (katastr Chomutov). Někdy po půlnoci jsem naprosto vymrzlý dorazil a těšil se, jak se ohřeju. A ono ne. Na toho Silvestra se kotelníci ožrali a nechali zamrznout nějaký přívod (detaily už nepamatuji) a od té doby v kasárnách nešlo topení... Tak jsem si (stejně jako ostatní) vlezl , tak jak jsem přišel oblečený včetně kanad, do spacáku a snažil se zahřát. No legrace... Tak jsme spali potom ještě asi týden, než se to opravilo.