Jako relikvie na doby dávno minulé to schovávám.
Jako vodítko to samozřejmě bylo nahovno už tehdy - ale aspoň víme, podle jakých rámcových norem a předpisů byly např. konstruované hojně vyráběné zesilovače KZ25, KZ50 /speciálně těchto KZ bylo jako plev - každá dědina měla aspoň jeden na schůze, nabo s tlampači ARS432 na "mimořádná hlášení"...Později nahrazené plackami AZK201 a 401.
Byly podle toho rámcově konstruované všecky přenosné zesilovače i nepřenosné kinozesilovače, rozhlasové ústředny...taková RU-A3 ze série ústředen RU určitě. Jistě i spousty dalších zařízení, protože konstruktér se přece musel na něco odvolat, alespoň něco muselo být stanoveno "napevno" a museli se tím základním řídit všichni.
Laici to možná nevidí hned, ale třeba já to po otevření té zachovalé a nepřekopávané KZ50 vidím okamžitě. Vidím tuhle normu a vidím megakrádež průmyslového vlastnictví firmám Telegrafia, Telefunken a Philips. Jenže žaluj bolševika, žejo - když Tě jen za vznesenou námitku mohli na druhý den i se zbytkem rodiny pozavírat a námitkáře pověsit...
Dneska se nikdo ničím řídit nemusí, stanoveno není vůbec nic včetně bezpečnosti a podle toho to taky tak vypadá. Vyhořelý baráky od nabíječek na telefony. Něco okolo bezpečnosti jistě existuje, to by nebyl úředník, aby nevymyslel lejstro - ale všichni do jednoho na to serou, snad kromě zařízení pro zdravotnictví a jaderky. Jinak si každej dělá, co se mu zamane a jak se mu to zrovna hodí. Bordel je hodně měkkej výraz pro to, co dnes existuje v elektronice.
Závazná není ani ta bezpečnost, ani barvy blbejch drátů, prostě NIC.
A každej toho využívá, dá se tam dost ušetřit. Proč bych netahal fázi žlutým drátem, když mi ho ve skladu od poslední "akce" zbylo deset kilometrů. No tak je ve dvaceti miliónech nějakého výrobku tahaná fáze žlutým drátem a každýmu je to jedno. Funguje to? Funguje, tak drž tlamu.
Čtvrt dolaru za pořádnej, komplexní odrušovací člen s X a Y kondíky, tlumivkami a varistory? Jo, čtvrt dolaru je hovno.
Dvaceti-milionkrát čtvrt dolaru jsou už pěkný peníze a tak je to se vším. Tak na odrušovák sereme, funguje to i bez něj, tak proč utrácet prachy.
Svět se točí jenom kolem prachů a několika málo kund, všecko ostatní je podružný
Začátek platnosti toho, co je na obrázcích, je okolo toho roku 1957-1960. Zcela první pultová rozhl. ústředna AUA120, zkonstruovaná už napůl s tranzistory a už v roce 1964, byla udělaná podle těchto norem a pro 1.skupinu - tyhle normy ještě musely být v platnosti.
"Papírové" parametry té ústředny i jiných výrobků té doby tomu přesně odpovídají. Skutečné parametry má ta ústředna i mnoho dalších výrobků takové, že vysoce překračují požadavky 1. jakostní skupiny. Ta ale byla "vyhrazena" pro výrobky privilegovaných podniků, jako byla třeba Tesla Elektroakustika Bratislava. Ta už v roce 1965 uměla udělat modulové, komplexní studiové zařízení a se základním odstupem linkových vstupů -100dB. Pro mnohé je to ještě dneska nepředstavitelná hodnota.
Sluší se podotknout ke cti lidí, jako byli ing. Jurkovič, ing. Škrovánek, ing. Felix a další, že toho dosahovali s germaniovými tranzistory a že zmíněná AUA120 nese v mnoha místech "rukopis" lidí z T-E-B. kteří vrábelským pomohli navrhnout a uvést do praxe celý tranzistorový "předek" s parametry opravdu na úrovni HiFi.
Například skvělý, přepínatelný korekční zesilovač v pultu AUA120 pak na sobě doslova nese okem viditelné otisky prstů lidí z Bratislavy, mikrofonní a ostatní předzesilovače jakbysmet.
Základy musely být podle těchto norem /třeba bezpečnostní požadavky na "nepřenosné" 75W elektronkové koncové stupně - 790V na anodách!/. Co udělali v kvalitě "navíc", byla sice otázka prestiže, určitě to tak sice vždycky udělali, ale poplácání po zádech od šéfa se jaksi dost dobře nenažereš
Taková zmíněná AUA120 je sice svými základními parametry opravdické HiFi, ale protože je to mono a je to "jenom rozhlas", tak to strčili do 2. skupiny.