Stránka 1 z 1

Rozběh motoru Y-D

Napsal: 10 bře 2019, 10:39
od petrfilipi
Nazdar všem.

Navrhl jsem a skoro prakticky zrealizoval rozběh kamarádova kompresoru Orlík s motorem 7,5kW/2900ot/min. S přímým rozběhem mu občas vypadával i hlavní dílnový jistič B25, tak si myslím, že když to bude rozběh Y/D, navíc s kompenzací (jalový proud nepoteče ze sítě), tak že by to mohlo držet.
Měl bych ale několik otázek:
•Kam připojit kompenzační stykač RE8 - mohu jeho cívku připojit k cívce hlavního stykače (RE5)? Myslím, že zde by měl být připojen, protože potřebuji kompenzovat už hned po startu, ne až po přepnutí na D.
•Lze nějak odměřit, že mám dobře zapojené svorky pro rozběh? Tím myslím, abych do Y nerozebíhal motor na jednu stranu a po přepnutí na D abych ho neposlal na druhou stranu - což by se asi mohlo stát, když bych měl nepořádek ve fázích. Napadlo mě, že bych motor zkusil rozběhnout na Y, bude se točit třeba CW. A pak bych odpojil Y stykač a počkal bych, kam se motor roztočí na D. Snad to hlavní jistič ještě párkrát vydrží (resp. bez mechanicky připojeného kompresoru to vydrží skoro jistě). Ale kdyby bylo možné předpovědět směr otáčení ze schématu, byl bych klidnější.

Díky za odpovědi.

Petr

Napsal: 10 bře 2019, 10:50
od Jenys
U Orlíků, co pamatuji, největší problém byl ve zpětné klapce, v odpouštění tlaku kompresoru ke klapce. Další problémy byly ve stykačích, některá fáze měla nedkonalý styk na kontaktech, pak se rozbíhal jen na devě fáze, zvýšený proud. Asi by bylo dobré nejdříve zkontrolovat zda vše co jsem uvedl je správně funkční. Ta kompenzace je asi dobrá, ale už je to následná pomoc, jinak by to tam Orlíci měly už zapojené.

Napsal: 10 bře 2019, 12:32
od petrfilipi
Odpouštěcí klapka je samozřejmě OK, ale ono to pomůže tak na prvních pár desetin sekundy. Protože po pár otáčkách kompresoru je to už asi natlakované. Tyto kompresory byly určeny do průmyslových hal, tam nikdo rozběh řešit nemusel a kompenzace byla centrální.

Petr

Napsal: 10 bře 2019, 13:46
od rezis
Než to celé vymyslíš a uděláš. Zkoušel jsi to? Mám doma 3 válec 7,5kW 1400o/min (ony mají shodný výtlak s 2 válcem) A nepodařilo se mi ho studený roztočit dostatečně rychle na spolehlivé přepnutí do D.
Co se otáčení týká musí ti sedět čísla drátů. Motor by se měl při správném zapojení pořadí fází roztočit ve stejný směr ať je v Y nebo D

Napsal: 10 bře 2019, 14:01
od Achab
Pro omezení rozběhového proudu nebude kompenzace moc platná. Když už tam má být, stykač je zbytečný. U jednoduchých zařízení se kondenzátor obvykle připojuje přímo na přívod motoru.

Příslušnost vodičů ke svorkám motoru se snadno určí zkoušečkou. Zapojí se přívod na svorky U1-V1-W1, zadní svorky U2-V2-W2 se provizorně spojí do Y. Motor se zapne, vyzkouší správný směr otáčení a přívodní svorky zapojí definitivně. Pak se odstraní propojka Y, motor zapne do trojúhelníku (D) a odzkouší napětí zbylých nezapojených vodičů proti přívodním svorkám U1-V1-W1. Vodiče se stejnou fází nemají proti příslušné přívodní svorce napětí, zapojí se na protilehlou zadní svorku (analogicky jako u propojky D).

Napsal: 10 bře 2019, 16:33
od BOBOBO
Jo tohle tema hýbe desetiletí na svarforu . Zase z prdu kuličky . Místo těch krávovin dej na trubku od kompresoru elektroventil a měj ho otevřený až do náběhu D . Pak by jsi to měl rozběhnout na Y dostatečně .

Napsal: 10 bře 2019, 18:39
od rezis
BOBOBO vaříš z vody. Když je zima tak můžeš mít i výstup kompletně odpojený od tlakové nádoby a neroztočíš ho dostatečně na přepnutí Y/D. ( píšu o 3válci )

Napsal: 10 bře 2019, 18:46
od Achab
Domnívám se, že zapojení by se mohlo obejít bez relé Re1 až Re3. Ale možná mají svoje opodstatnění, neznám další podrobnosti. Na starém kompresoru Orlík 7,5kW s tlakovým spínačem VR21 byl pro přímé spouštění jenom jeden stykač. Za stejných podmínek by pro rozběh Y/D měly stačit 3 stykače a časové relé.

Napsal: 10 bře 2019, 19:32
od petrfilipi
Elektroventil DN 1" doma mám, mohl bych ho do schématu dokreslit, v nejhorším zůstanou svorky nezapojené. Ventil je bez napětí uzavřen, takže bych jeho cívku připojil paralelně ke stykači pro Y. Když bude dost tlaku a kompresor vypne, tak se odvzdušní sám mechanicky. A když sepne tlakový spínač pro minimum, tak se při rozběhu do Y bude odfukovat přes elektroventil.
Jinak RE1-3 tam mám proto, že:
•Tlakovy spínač mám takový ten kulatý, nastavitelný. Při minimálním tlaku je spojena svorka Comm. a Min. Jenže jak vzrůstá tlak, tak v mezistavu jsou všechny 3 svorky tl. spínače rozpojeny. Samopřídrž by mi sice mohl držet hlavni stykač, ale bez pomocného relé bych ho stejně neměl jak vypnout. A hlavně - kontakty tl. spínače mají při 230V proud jen 50mA. Nechci s nimi spínat přímo výkonové prvky.
•RE3 je tam proto, že nevím, co za spínač je v kompresoru jako tepelná ochrana. Takže v této větví je právě malé relé, jehož cívku není problém sepnout. A RE3 mi pak už sepne výkonové prvky.
Jinak děkuji Achabovi za popis určení vodičů. Musel jsem to sice číst vícekrát, ale to je můj problém.
Samozřejmě děkuji i ostatním za podnětné připomínky.

Petr

Napsal: 10 bře 2019, 22:26
od Achab
Popis určení vodičů možná vypadá složitě, ale nic na tom není. Hlavně je potřeba dávat pozor na nezapojené vodiče od stykačů Y a D, aby při zkoušení nedošlo ke zkratu. Zkusím to napsat přehledněji:

• na přívodní svorky motoru U1-V1-W1 připojit přívod od stykače sítě, ostatní fázové vodiče nezapojovat
• zadní svorky motoru U2-V2-W2 provizorně spojit do Y
• spustit motor a zjistit směr otáčení
• vypnout motor, případně změnit směr otáček a přívodní vodiče definitivně zapojit
• odstranit provizorní propojku uzlu U2-V2-W2
• zapnout motor do D (v daném případě neběží)
• odzkoušet napětí zbylých fázových vodičů, jednotlivě proti přívodním svorkám U1-V1-W1
• vodič, který nemá proti určité přívodní svorce napětí je na shodné fázi, patří na příslušnou protilehlou zadní svorku
• vypnout a vodiče zapojit podle zjištěné příslušnosti

Postup lze použít u většiny běžných motorů, určených pro přepínání Y/D se standardním zapojením svorkovnice. Starší motory mohou mít odlišné značení svorek, například přívodní A-B-C, konce cívek A0-B0-C0.

Napsal: 11 bře 2019, 08:15
od Sandal
Škoda že si se rovnou nepustil cestou softstartu.Na "sedm a půlku" ale stojí raketu.
https://www.tme.eu/cz/details/037n0039/ ... vQEALw_wcB

Napsal: 11 bře 2019, 12:50
od petrfilipi
A to možní ještě nemá ani bypassový stykač.
Ono mě toto zapojení defacto nic nestálo, vyjma pár hodin času při zapojování. Vlastně jsem jen kupoval rozběhové relé, a to stálo 25Kč (spolu s ním jsem vydražil ještě modul Preventa za 7Kč a jiné rozběhové relé (E3ZS20) za 15Kč) - tak se aspoň rozpočítalo poštovné.
A mám to pro kámoše autoklempíře a ten mi zase nepočítá nic za práci, když tam dojedu s manželčiným autem, když něco potkala (skruž, divočáka, strom, značku, ...).

PF