Stránka 1 z 1

Výpadky oneskorovacieho obvodu

Napsal: 14 dub 2019, 20:28
od martin-f
Chcel som si spraviť do auta jednoduchý automat na rozsvecovanie svetiel. Pochopiteľne najjednoduchšie je zobrať spínaných +12V a pripojiť rovno na cievku relátka. Ja som si však z webu (https://www.mylms.cz/text-zapojeni-caso ... enezapnuti) vyrobil jednoduchý oneskorovací obvod založený na princípe časovača 555. Svoje zapojenie som doplnil o tranzistory na výstupe. Zapnutie svetiel som nastavil na 10 sekund po zapnutí zapalovania.

A teraz, kde je problém. Na stabilizovanom zdroji mi zapojenie funguje perfektne. Problém nasatáva v aute. Keď zapnem nejaký spotrebič, relátko svetiel sa mi na chvíľu rozpojí. Na výstupe oneskorovacieho obvodu nemám cca 0,5 sekundy žiadne napätie. A tak mne pri radení spiatočky, brzdení zakaždým ťukne pod palubovkou relátko a na tú chvíľu pohasnú svetlá.

Na 555 som medzi vývody 1 a 8 napájkoval keramický kondenzátor 100 nF. Trochu sa to zlepšilo. Skúšal som medzi výstup a mínus dať elektrolytický kondenzátor 220 uF. Zlepšenie to neprinieslo. Cievka relátka kondenzátor okamžite vybila.

Prečo pri poklese napätia v sieti úplne stratím napätie na výstupe? Dá sa to nejako vyriešiť? Dodatočne pri písaní ma napadlo, nepomohlo by dať kondenzátor na plus a mínus? Tým by mal filtrovať prípadné výkyvy napätia.

Obrázek

Napsal: 14 dub 2019, 21:09
od misocko
do napajania 555 daj diodu a za nu kondik, kondik co najblizsie k 555
cez diodu ti napatie prejde , nabije kondik a ten vvykrije vykyvy siete. bey diody to nebude fungovat, to by si musel dat kurna velky kondik.
okrem toho je dobre 555 chranit transilom proti prepetiu zo siete.
mne to vsak roky fungovalo aj bez transilu, diodu a kondik som musel pridat aj do fabrickeho zariadenia.

Napsal: 14 dub 2019, 21:49
od martin-f
Kondenzátor čo najbližšie k 555? Ako to mám brať? Stačí keď kondenzátor napájkujem na DPS medzi káble + a -? Tj, aby nebol niekde polmetra od DPS? Alebo najbližšie brať doslovne a napájkovať ho na vývody 1 a 8? A čo kapacita? Akú požívaš? Bude stačiť tých mojich 220 uF, alebo ísť do väčšej kapacity?

Napsal: 14 dub 2019, 21:55
od Michal22
Ono je ještě podstatne to, odkud máš napájení vytažené. A proč je tam takový pokles, že to má vliv na tu 555. Když jsem si kdysi dělal různé udělátory v Š120, tak jsem si natáhnul dvojlinku přímo z Aku svorek, hned u plusového jsem dal pojistku (kdyby se ta dvojlinka někde procvakla).
Zkus se taky podívat, jestli nemáš zaoxidované svorky na Aku.

Napsal: 14 dub 2019, 21:58
od martin-f
Kontakty sú ok. Tie čistím vždy pred zimou a po zime. Inak celá elektrika v aute funguje dobre. Nikde nič neblbne. Len táto 555 s tým má problém.

Napsal: 14 dub 2019, 22:17
od misocko
ciste kontakty Ťa nezachrania
kondik 400u OK niekde na plosak, k tomu nejaku keramiku najlepsie priamo k noham toho 555
pozor aby si relatko nenapajal zbytocne tym "vyfiltrovanym"napetim za diodou

Napsal: 15 dub 2019, 09:43
od masar
Udělej to tak, jak radili přede mnou:
:wink:

Napsal: 15 dub 2019, 20:25
od martin-f
Ďakujem hoši za odpovede. Až teraz som sa dostal ku počítaču. Ale pochopil som Vaše rady správne, pretože som to zapojil presne tak ako poradil masar. Akurát kondenzátor som použil 1000 µF. Proste mal väčšiu rozteč vývodov - respektíve rovnakú, ako má 555 medzi 1 a 8, takže mi krásne zapasoval bez ohýbania nožičiek. Obvod teraz funguje perfektne. Skúšal som ho nárazovo zaťažovať, dávať mu poklesy napätia aké mať nikdy nebude (naraz zapnutý ventilátor+ohrev skla) a relátko krásne drží. Pred úpravou stačilo zaradiť spiatočku, alebo zabrzdiť a relátko sa rozpojilo.

Stálo ma to akurát prerušenie jednej cestičky, ktorú som následne "premostil" diodou. Nabudúce viacej rozmýšlať.

Ešte raz díky.

Napsal: 15 dub 2019, 20:31
od masar
Jen by tě nemělo překvapit, že pro reset obvodu bude třeba mít vypnuto několik sekund... :wink:

Napsal: 15 dub 2019, 20:40
od martin-f
Áno všimol som si to. Ale nie je to nič strašné. Keď vypnem zapalovanie a zapnem cca po 2 sekundách tak svetlá už nesvietia. Teda kondenzátor sa vybil a 555 sa preklopila.

Z mojej strany spokojnosť.