Stránka 1 z 2

Jak funguje vysavač

Napsal: 07 čer 2019, 08:18
od houmr
Stejně jako ostatní, často doma pracuju s vysavačem... Léta jsem vysával s tím, že když ucpu sání, motor přetěžuji, totéž s plným pytíkem. Můj čtyřletý syn měl ale přinutil se zamyslet. Jeho oblíbenou hračkou je teď wattmetr do zásuvky, do kterého jednoho dne připojil i ten vysavač. A zjistil jsem zajímavou věc - vysavač naprázno - příkon 1000W. Vysavač s ucpanou hubicí - příkon 800W.
Znamená to, že když ucpu sání, turbína nedostatkem vzduchu nezatěžuje motor a ten tak (i dle sluchu) i zvýší své otáčky? To že se samozřejmě přestane vzduchem dostatečně chladit je věc druhá...

Napsal: 07 čer 2019, 08:56
od FERYACT
Co chceš vědět? Že vzduch v uzavřeném prostoru brzdí ventilátor méně,to sis odměřil. Co dál.

Napsal: 07 čer 2019, 08:59
od mihal
3F Motor vývevy na frekvenčnom meniči pri obmedzovaní prietoku na rovnakej frekvencii berie viac prúdu, až to menič zarazí a skočí do poruchy. Myslím že to závisí na konštrukcii turbínky.

Napsal: 07 čer 2019, 09:16
od Yarda1
Já jsem o tomhle nikdy neuvažoval. Vzpomněl jsem si, že kdesi bylo tvrzení, že motor ve vysavači když vysavač není zatížený se víc hřeje, ale protože vysavač nasává víc vzduchu, tak se ten motor lépe ochlazuje.
Taky mne napadá co dělá účiník zatíženého a nezatíženého motoru a jak na to ten wattmetr reaguje.

Napsal: 07 čer 2019, 11:19
od Artaban001
Vysavač je jedno, nebo více stupňový odstředivý ventilátor z dozadu zahnutými lopatkami a s "rozváděči" (v podstatě sada napevno připevněných lopatek okolo oběžných kol) mezi stupni.
Rotor roztočí masu vzduchu. Ta se vlivem odstředivé síly a pomocí "klínovitému efektu" dozadu zahnutých lopatek dostává k rozváděčům, který proud vzduchu usměrňuje k dalšímu kolu, nebo ven z posledního stupně - stejně jak funguje odstředivé vodní čerpadlo.
Pokud zacpeš saní, udělá se uvnitř toho ventilátoru podtlak a rotující masa vzduchu je řidší, tak míň brzdí motor. Proto má vysavač největší odběr, když jej pustíš otevřený a bez sáčku, nejnižší, když zacpeš sání.
Vzhledem k tomu, že procházející proud vzduchu se používá po projití ventilátorem k chlazení motoru, tak je motor méně chlazen a může se přehřát. Navíc vlivem vyššího napětí na kotvě hrozí větší nebezpečí přeskoku mezi lamelama staršího a přehřátýho komutátoru. Dovolím si tvrdit, že komutátor je potřeba chladit intenzivněji, než vinutí motoru.

Napsal: 07 čer 2019, 16:24
od monterjirka
To všechno zní tak logicky a dá se i prakticky ověřit, že mě už vrtá v hlavě jen jedna maličkost - co spíná tu červenou kontrolku, která signalizuje příliš plný pytlík...

Napsal: 07 čer 2019, 16:37
od Michal22
monterjirka- a ty tam máš fakt kontrolku?
Co si vybavuji, tak nejen u obou ET, co jsem měl dřív kolem sebe, ale i u Electroluxu to není kontrolka, nýbrž clonka, která se při nižším tlaku (což odpovídá ucpanému sáčku, ale i ucpanému vstupnímu otvoru) vytáhne do průzoru.

Napsal: 07 čer 2019, 19:00
od Artaban001
Některý to mívají:
Na sání (až za sáček) je připojena hadička, která vede do průhledné trubičky, ve které je barevný váleček na pružince. Omezený sání přes hadici, nebo vlivem plnýho pytle vede k tomu, že přes tu hadičku proudí víc vzduchu z tý průhledný trubičky(na druhým konci je otevřená) a ten váleček strhává s sebou. Při nastavený síle hadičky a síly pružiny váleček ukazuje míru zaplnění pytle, nebo ucpání sání.
Kontrolka je spínaná přes koncák , podtlak vyhodnocuje membrána z mikrospínačem, nebo jiný podtlakový spínač.

Napsal: 07 čer 2019, 19:16
od Celeron
Podobný to je s potápěčským kompresorem hnaným benzínovou Hondou. Pokud se mu zacpe sání, tak má minimální odpor a Honda jde tahací šňůrou podstatně snadnějc nahodit, než když se musí přemáhat kromě komprese Hondy taky komprese válců kompresoru. Ale bacha, u kompresorů větších výkonů to dělá docela pěknej cucflek. :wink:

Napsal: 07 čer 2019, 19:20
od samec
To v jednom vysávači bola taká hadička a nejaká súčiastka, o ktorej som si myslel, že je to podtlakový spínač kontrolky preťaženia a ono to bol triak regulátoru výkonu takto chladený...

Napsal: 10 čer 2019, 17:22
od FERYACT
10 let mi vysavač sloužil. Pak občas zdánlivě bez příčiny vypnul. Později to dělával stále častěji. Myslel jsem že jde o kurvítko, které znepříjemňuje práci a aby si člověk koupil nový vysavač. Našel jsem u vstupu do vysavače něco od čeho vedly drátky do řídící desky. Častěji čistím vstupní filtr a a kurvítko dává pokoj.

Napsal: 10 čer 2019, 17:40
od masar
FERYACT píše:...Častěji čistím vstupní filtr a a kurvítko dává pokoj.
A nespletl sis kurvítko s ochranou? :wink:

Napsal: 11 čer 2019, 09:12
od FERYACT
Masare:Kurvítko zařízení definitivně zničí. Což nebyl můj případ a já si to v prvním okamžiku myslel. Když se sám vysavač rozjel /po půl hodině/ musel jsem udělat rozborku a sborku.

Napsal: 11 čer 2019, 09:54
od masar
Tak proč to nazýváš kurvítko i potom, co jsi zjistil, že to kurvítko není? :wink:

Napsal: 11 čer 2019, 10:09
od FERYACT
Jaště maličkost:Na vysavači ja kontrolka-CHECK FILTER, ta se nikdy nerozsvítila.Druhá kontrolka MID-HIGH nevím co znamená. /tedy MID /.Svítí když jede vysavač /motor in drive?/