Stránka 1 z 2

polykarbonátové svìtlomety - lze pøedejít šednutí?

Napsal: 08 čer 2019, 10:13
od sr71
Mám na svém autì plastové (asi tedy polykarbonátové) pøední svìtlomety, které jsou zatím krásnì èisté. Ale všímám si že mnoho aut, i mladších než mám já, má svìtlometý zašlé, matné. Vím že na tom plastu by mìla být nìjaká vrstva proti UV záøení která ten plast chrání proti degradaci. Zajímalo by mì jak se nejlépe k tìmto svìtlù chovat (pøi umývání apod.) aby se šednutí plastu pøedešlo. Anebo èasem zešedne každý?

Napsal: 08 čer 2019, 10:25
od tomasjedno
Pokud je auto garážované, tak bych to vůbec neřešil, doba expozice UV je malá. Pokud parkuje venku, nechal bych přední reflektory potáhnout ochrannou fólií.

Napsal: 08 čer 2019, 10:53
od p32
A hlavně to není tak od slunka jako od ošoupání od všeho za jízdy. Nebo ta auta musí být stará aspoň 15 let a více.

Napsal: 08 čer 2019, 11:08
od EKKAR
Nejhorší kombinace je "garáž" u chodníku a soustavný používání kartáčový myčky. Kosák má pravdu v tom, že na plastech je ochrannej UV lak respektive se do polykarbonátu při lisování přimíchává UV-stabilizátor, ale šednutí je způsobovaný mechanickým poškrábáním. Fólie jsou dobrý, ale musejí se nalepit hned "odnova" a nemají nijak vysokou životnost - obvykle 3-4 roky. Pak se musejí sundat a nahradit - což může bejt problém hlavně při demontáži, protože použitý lepidlo může za tu dobu nekontrolovatelně zdegradovat a změnit svý vlastnosti - naprosto nedefinovatelným způsobem. "Znalci" a lidi co hodně jezdí, ty světla po zhruba 4 až 5 letech jednoduše vymění - velice často tím způsobem, že spolu se světlama vymění celý auto ... Prostě sklo je sklo, jeho vlastnosti hlavně co se týče dlouhodobý stálosti, odolnosti a tím i životnosti se jen tak nahradit nedají ...

Napsal: 08 čer 2019, 11:08
od sr71
p32 píše:A hlavnì to není tak od slunka jako od ošoupání od všeho za jízdy. Nebo ta auta musí být stará aspoò 15 let a více.
no v poslední dobì jsem se na to trochu zamìøil a i v rodinì máme auto cca 10let staré a "skla" totálnì zašedlá

Napsal: 08 čer 2019, 12:11
od p32
No a zkoušeli jste to normálně přebrousit zubní pastou?

Napsal: 08 čer 2019, 12:20
od Sandal
Krok 1:Glaspapír 1500-2000+voda
Krok 2:Kotouč z technické tkaniny a pasta Brownmax+lojová pasta
Krok 3:Kotouč kaliko(flanel) a pasta Whitemax+ lojová pasta
Krok 4:Suchý flanel
Výsledek: psí kule :wink:

Napsal: 08 čer 2019, 13:38
od dred
Pred tromi rokmi mi na Xsare (2004) kamarát vyleštil svetlá metódou, ktorú používajú na kokpity športových lietadiel....žiadny zázrak, po roku ešte ako-tak, po druhom už viditeľná zmena priehľadnosti a teraz je to také isté,ako predtým (ak nie aj horšie). Bola to skúška novej technológie - cena 0€.
Kolegovi to leštili v nejakej firme a výsledok tiež nič moc - teda po dvoch rokoch. Cena 36€
Auto nikdy v umývárni nebolo - kefami to nebude a umývané bolo len sporadicky, max 2x do roka. Na vine bude určite len vek a UV žiarenie.

Nedávno som objednal za poštovné nejakú "zázračnú" vodičku, ktorá sa nanáša po obrúsení a vyleštení. Uvidím čo to bude za zázrak. Cena 2€ + 2€ za šmirgle.
Zatiaľ som ju skúšal iba na malej ploche. Odpílil som držiak víčka na panelovej zásuvke, na hrubo obrúsil pilníkom a šmirgľom, potrel tou vodičkou a výsledok je celkom fajný....povrch pekne zliaty a lesklejší ako pôvodný :D Na najemno obrúsenú a zaleštenú plochu by to mohlo mať ešte lepší účinok.... uvidím, horšie to byť nemôže :roll:

Napsal: 08 čer 2019, 13:51
od EKKAR
Na automoto-fórech se na světla doporučuje rozlešťovací sada s pastou značky Tempo, případně obdobná sada značky 3M . Vždycky to je postup podobnej tomu, popsanýmu Sandálem - napřed šmirgl, postupně se zvyšujícím se číslem zrnitosti = od hrubšího po nejjemnější, pak brusná pasta a filcovej kotouč, následně lešticí pasta a hadrovej = měkčí než filcovej kotouč, doleštit flanelem rukou - a ve finále nalakovat UV-protect lakem.

Napsal: 08 čer 2019, 14:14
od Sandal
Abych upřesnil, tak je to sada na leštění barevnejch kovů.Mě se to ale osvědčilo i na ty světla.

Napsal: 08 čer 2019, 14:28
od EKKAR
Vono jako není moc velkej rozdíl v tvrdosti mezi běžným polykarbonátem (prakticky nejtvrdší z běžně používanejch plastů = hranou čerstvýho lomu se jde naprosto regulérně pořezat jako sklem) a těma barevnýma kovama - i jejich chování při leštění je podobný ... Jen na ty kovy se dá víc tlačit, protože líp odvádějí vznikající teplo a nedochází u nich tak snadno ke "stržení lesku".

Napsal: 08 čer 2019, 16:54
od vicious
Pred časom som čítal na stánkach autobild článok - a teraz ma zabite, ale už neviem či to bol test kvapaliny do ostrekovačov, alebo rozmrazovača v spreji, každopádne v článku bolo spomenuté, že nesmie prísť do styku so svetlometmi, pretože môže poškodiť polykarbonátový kryt.
Berte to skôr ako námet na vlastné googlenie, pretože fakt neviem, či to bol rozmrazovač alebo kvapalina do ostrekovačov.

Napsal: 08 čer 2019, 17:02
od EKKAR
To by mohly bejt některý rozmrazovače, ty můžou obsahovat jednodušší organický kyseliny - octovku nebo mravenčí. A ty se bohužel vyznačujou tím, že narušujou povrch plastů - proto se taky používají k naleptání plastů při lepení, ale tam jde o vysokokoncentrovaný roztoky, nevím, jestli by se k tomu snížil cca 5-8% roztok, kterej se do těch rozmrazovačů míchá - a kterej se tím samozřejmě ještě dál zředí ...

Napsal: 08 čer 2019, 17:57
od Jodr
Fajn, co potom auta co mají xenony. Ostřikovače světel ve výbavě, pak směs z ostřiku musí skla světlometů pohřbít. Nic takového jsem nepozoroval. Passata jsem měl 16let a nalítal přes půl mega, než jsem přesedlal do nového.

Napsal: 08 čer 2019, 18:18
od EKKAR
Píšu ROZMRAZOVAČE = to jsou ty "injekční lahvičky" do zámků nebo rozprašovače na skla (zrcátka), kterýma se postříká namrzlej led a po chvíli působení se seškrábe manuálně škrabkou (hovada a lenoši stěračema). U ostřikovacích kapalin se právě s tou aplikací na světla musí počítat ...