Stránka 1 z 3

Jak správně nabíjet Pb aku z auta FV regulátorem

Napsal: 10 čer 2019, 19:25
od Petr-II
Pořídil jsem si nový FV regulátor, na kterém lze nastavit nabíjecí parametry připojené baterky. Poradíte co nejlépe nastavit pro obyčejnou Pb aku pro auto? Panel dává jen 40Wp a maximálně 2,17A.
(v závorce nastavení od výrobce)
1. při kolika V vypnout nabíjení (13,7V)
2. při kolika V obnovit nabíjení (12,6V)
3. při kolika V odpojit zátěž od baterky (10,7V)

Díky!

Napsal: 10 čer 2019, 19:36
od EKKAR
Záleží na tom, jak budeš tu baterku používat - bude používaná v autě jako startovací, nebo ji budeš používat jako zdrojovou = trakční/staniční/zálohovací? Bude cyklicky vybíjená jako trakční (režim vybít na 1,8V/článek - následně ihned nabíjet až do znaků plnýho nabití = 2,4V/článek, pak nabíjení ukončit), anebo bude jako zálohovací (= držená trvale nabitá - pak se musí nabíjení ukončovat při zhruba 13,8V) ... ???

Napsal: 10 čer 2019, 20:59
od Petr-II
FV mám na chajdě, kde slouží ke svícení, k čerpání vody ze studny a zalévání zahrady.

Napsal: 10 čer 2019, 22:00
od Kremik
Bylo by vhodnější, kdyby do těch cca 13,7V regulátor nabíjel a po dosažení tohoto napětí nevypnul, ale udržoval toto napětí.
Napětí, při kterém odpojovat zátěž je dost závislé na odebíraném proudu. Pod 12V bych šel jen v odůvodněných případech.
Co používáš za čerpadlo, to mě docela zajímá.

Napsal: 10 čer 2019, 23:02
od PeteBurns
Bolo by este vhodnejsie, zvlast pre olovene auto-aku, nezgrlit tolko a kupit trochu drazsi regulator, ktory ma nastavitelny boost, float aj equalize ;)

Napsal: 10 čer 2019, 23:15
od tomasjedno
Se zdrojem 40 Wp toho na autobaterce moc nenaboostuješ :D

Napsal: 11 čer 2019, 07:20
od bu2520
podle mě záleží na velikosti baterky. Já bych ukončoval nabíjení někde okolo 15V a začínal na 13,7. Plynování bych se nebál protože ten zdroj je měkký a čím vyšší napětí tím dá míň proudu. Mě jede závlada na solár který dá max 18V je přes diodu přímo na baterku a pokud klesne napětí pod 10,7 zapne se síťový nabíječ. Je tam 12Ah gelovka panel dá max 2A ale ani při největším slunci nepřeleze díky zatížení napětí z panelu 15V . A automat slunce včas omezí nabíjení.

Napsal: 11 čer 2019, 08:01
od Petr-II
Kremik píše: Co používáš za čerpadlo, to mě docela zajímá.
"PříspěvekZaslal: pá červen 01 2018, 11:45 Předmět: Citovat
Tak něco z mé 3 leté praxe. Panel 40W od i4wifi orientace J a sklon na max. výkon v létě, PWM FV regulátor z China, staré olovo z auta 44Ah (už nešlo nastartovat, v autě snad 4 roky a teď 3 roky na FV). Rozvody co dům dal + autopojistky. Osvětlení ve sklepě nastříháno z 4m LED pásku (chip 5050), nad ponkem navíc výkoné LED chipy, zbytek 12V LED žárovky (nikde žádné regulátory proudu - natvrdo na výstup PWM). "Čerpadlo" 12V/18W, kterým čerpám z 6-ti metrové hloubky (5/4" ražená studna) do 2m výškových (celkem tedy 8m) vodu do IBC kontejneru (napojeno na automatiku dopouštění) - stromy a keře zalévám samospádem (IBC 60cm nad terénem + tlak vody stačí, chystám se na nějaký automatický ventil - zatím růčo), na zalévání záhonků čerpadlo 12V/50W (výtlak 14m, zkoušel jsem snad 8m a jinak 60m připojených hadic).
Za ty tři roky se nestalo, že bych neměl elektřinu na svícení, zalévání, nebyla načerpána voda v IBC doplna a ... Prostě to funguje a většinu času se PWM podle kontrolky fláká. V prvotním zápalu jsem se chystal udělat tracker. Teď pokud by byl problém, tak koupím novou baterku a víc řešit nebudu, protože za ty 3 roky se ukázalo, že to stačí.
"

Napsal: 11 čer 2019, 08:22
od Petr-II
Pro ostatní. Chlapi, to není jaderná elektrárna. Jedu na to už 4tým rokem a jsem spokojen, žádal jsem Vás o info, jak nelépe nabíjet Pb aku podle možností-toho co umí můj regulátoru. Nevymýšlejte proto nic jiného. Regulátor stál 150,- a panel 1000,-(před 4 lety), žádný větší panel-y, či lepší regulátor se mě nevyplatí a nemám důvod kupovat. Držte se prosím dotazu. Děkuji.

Napsal: 11 čer 2019, 08:34
od tomasjedno
Petr-II píše:Jedu na to už 4tým rokem a jsem spokojen
Tak co bylo důvodem k pořízení nového regulátoru, když to už 4 roky pohodově funguje i se zasulfatovanou baterkou? Není to tak, že ten dosavadní regulátor to nabíjí na 13,8 V a nic dalšího neřeší?

Kdyby to byl můj systém, tak si ho nastavím
1. při kolika V vypnout nabíjení (13,8V)
2. při kolika V obnovit nabíjení (13,0V)
3. při kolika V odpojit zátěž od baterky (12,0V)

Napsal: 11 čer 2019, 11:36
od Petr-II
Důvodem byla cena 150,-Kč, 2 USB konektory a display s přehledem vyrobené- spotřebované energie. Stačí? Proč jsem se vlastně vůbec ptal. Nejraději bych to vlákno smazal ...

Napsal: 11 čer 2019, 12:02
od masar
Petr-II píše:...Poradíte co nejlépe nastavit pro obyčejnou Pb aku pro auto? Panel dává jen 40Wp a maximálně 2,17A.
(v závorce nastavení od výrobce)
1. při kolika V vypnout nabíjení (13,7V)
2. při kolika V obnovit nabíjení (12,6V)
3. při kolika V odpojit zátěž od baterky (10,7V)
Myslím, že ti dobře poradil Kremik. Protože obnovit nabíjení baterie až při poklesu jejího napětí představuje zbytečnou ztrátu. Představ si třeba, že k poklesu napětí na zvolenou mez (a nastartování nabíjení) dojde před setměním. V tom případě ti může ta zahozená (nenačerpaná) energie chybět.
Takže bych napětí bodu 2 dal stejné, jako v bodě 1 (pokud to regulátor umožňuje).
:wink:

Napsal: 11 čer 2019, 13:15
od ZdenekHQ
Hlavně akumulátor, u kterého se při dosažení 13.8V a běžné teplotě ta nabíječka rovnou odpojí se prakticky ani nenabije.

Napsal: 11 čer 2019, 13:41
od masar
Ta hodnota dobíjecího napětí se stanovuje s ohledem na nutnou údržbu akumulátoru. Hodnota kolem 13,8V je akceptovatelná. Akumulátor má v tomto stavu kolem 60% jmenovité kapacity. Nedá se tedy říct, že by byl nenabitý... :wink:

Napsal: 11 čer 2019, 14:34
od ZdenekHQ
Ta hodnota stárnutím poměrně rychle klesá. Určitě bych se na ni nespoléhal.