Soft start pro H7

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

Soft start pro H7

#1 Příspěvek od Celeron »

Jeden zdejší člen mi slíbil poslat schema Soft startu pro žárovky H7. A nějak nestíhá.
Má to být s Fetem a RC členem, při zapnutí světel se velký odpor Soft startu za pár jednotek/desítek? milisekund sníží z vysokýho odporu na nulu a tím v podstatě zabrání klasickýmu rozprsknutí či přeražení vlákna H7.
Neviděl jste prosím někdo, někde tohle zapojení? Asi by to nebyl problém odbastlit ale je moc teplo. :oops:
Díky
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#2 Příspěvek od sis2 »

Třeba tohle? Dělal jsem to s malýma fetama FDD6688, vytěženýma z motherboardů - výhoda - mají jen 5 miliohm v sepnutém stavu (tzn. úbytek 25 mV a ztráta jen 0,12W), takže není potřeba extra chladit, stačí jen přiletování na destičku cca 15x20 mm - viz obrázek
Přílohy
softstart.png
H7 s FD6688.JPG

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#3 Příspěvek od breta1 »

Jestli je to v autě, tak tam je žárovka ukostřená - pak je nutné spínat tranzistorem P FET na plus

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#4 Příspěvek od sis2 »

Mezikus může být takto, vejde se pod klobouk, kryjící patici
Přílohy
H7 soft start.JPG

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

breta1 píše:Jestli je to v autě, tak tam je žárovka ukostřená - pak je nutné spínat tranzistorem P FET na plus
Bejvávalo. Dneska běžně jsou H7 ukostřovaný drátem mimo reflektor - nemají žádnej konec vlákna spojenej s paticí a ani by v moderním světle ukostřit pomocí patice nešly, protože drtivá většina upevňovacích dílů pro žárovku v moderních světlech je plastová. Ukostřuje se až venku mimo světlomet to, co je zrovna pro konstruktéra výhodnější.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#6 Příspěvek od Celeron »

Sis2 díky! Zkoušel jsi měřit jaký to má "zpoždění" do plnýho rozsvícení? Drží ten elyt, za parabolou pod krycím deklíkem je docela teplo. Ale vystavovat to až za deklíkem by mohlo na technický při seřizování světel (kupodivy to u nás ještě dělaj) dělat technikovi problém.
A hlavně, pocítils nějak výrazně úsporu žárovek? Já do Citróna C4 před asi 5 lety dobastlil odpory zkroucený z konstantanu, pár desetin ohmů. Životnost to natáhlo asi o 100% a na technický intenzita zatím OK.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
TomasX
Příspěvky: 630
Registrován: 12 srp 2005, 02:00

#7 Příspěvek od TomasX »

Nebylo by jednodušší použít předřadný "drát" ze Škodivek". Majitelé koncernových aut používají přímo k tomu určený vývojový doplněk - kus drátu určitého malého odporu s koncovkami. Jinak mě pomohlo namontovat značkové žárovky bez doplňujících označení "SUPER LIGHT, +50%, WHITE LINE apod."

P.S. mě několikrát praskla H7 při přejezdu prahu garáže s rozsvícenými světly.
Machr jsme každý, ovšem vždy v oboru někoho druhého ...

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#8 Příspěvek od Celeron »

A co si myslíš, že tam mám? Origo "drát" ze Škůdek nebyl montážně kompatibilní a tak jsem ho oměřil Digiohm 20 (měřák přechodových odporů do 20 ohnů) a udělal konstantanovej ekvivalent. Je to lepší ale problém malýho odporu u studený žárovky tam je furt. S Fetem to naběhne pozvolna a navíc neubírá intenzitu světla úbytkem na sériovým odporu. Navíc u škůdky to bylo odporový i z důvodu občasnýho přepětí od serva řízení. To není z mý hlavy ale od autoelektrikáře.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#9 Příspěvek od sis2 »

Zpoždění jsem neměřil - stačilo, že v praxi vyhovuje, tzn. není znatelné. Bude to (konstanta RC a otevření fetu cca při 4V) cca půlsekunda. Elektrolyt je samozřejmě na 105°C. Měl jsem to na starým Passatu s H7 jako mezikus mezi originální paticí a žárovkou - schovaný v gumovým krycím klobouku. Za 5 let najel 180kkm, byl 2x na STK - nepamatuju, že bych měnil járofku. Předtím odcházely dost často, právě to mě donutilo sofstart ubastlit. U pašíka zpoždění při rozsvícení vůbec nevadilo - tlumená světla s H7 svítila furt a dálkový svítily/nesvítily nezávisle...
Výše dané fotky pochází z r. 2013, kdy jsem vyráběl další sofstarty pro známé.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#10 Příspěvek od Celeron »

Tak jsem hrabal v šupleti s TO263, co jsem vykuchal před časem z PC boardů.
Mám tady kupu D346A, bohužel jsem nedohledal co to je. Navíc jich je asi čtvrtina bouchlejch D-S, takže asi nějakej šmejd.
Dál asi 10 ks D3055LS ale ty mají nepoužitelný Rds(on) kolem 0,1.
Našel jsem pár SUB70N03 ty mají Rds(on) 9m, což je dvojnásobek co máš Ty.
Ještě tu mám dva kusy IPU07N03L, ty mají Rds(on) 5,5m. Nojo, ale mám jen akorát dva. Tak je prubnu.
Díky!
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Osmdesat
Příspěvky: 1497
Registrován: 19 led 2016, 01:00
Bydliště: Liberecko

#11 Příspěvek od Osmdesat »

Tenhle měkozap si do auta asi taky namontuji. V našem oplu tak jednou dvakrát do roka jedna H7 taky odejde.

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#12 Příspěvek od sis2 »

Při letním uklízení v PC jsem našel ještě druhou verzi soft-startu s Fety v pouzdru TO220. Byla na vložení do smršťovačky, destička dělaná jen proškrábnutím 3 čar podle svěráku...

Typ Fetu už si nepamatuju. Podstatný je jen co nejmenší odpor v sepnutém stavu (max. cca 10 mΩ, ale raději poloviční hodnota). Na spínače se velmi dobře hodí Fety ze snižovacích měničů na motherboardech starých PC - jsou vždy v bezprostřední blízkosti procesoru a bývá jich tam několik - v blízkosti jsou feritové toroidy - viz obrázky.
Přílohy
mb2.jpg
mb1.jpg
soft start pro H7 podruhé.jpg

Uživatelský avatar
Nep
Příspěvky: 2
Registrován: 02 bře 2022, 01:00

#13 Příspěvek od Nep »

Já mám odladěné tohle zapojení s IRF4905. Vybíjecí dioda chybí záměrně. Při krátkém vypnutí a opětovném zapnutí světel se kondenzátor vybije i bez diody za podobnou dobu, za kterou žárovka vychladne. Sériový odpor je výkonově poddimenzovaný, ale díky krátkému času to vydrží a snad uvnitř nebliká. Zpoždění do plného svitu je do 0,5 s.
Přílohy
IMG_20220302_133926.png

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#14 Příspěvek od sis2 »

IRF4905 má v sepnutém stavu 20 miliohm, tzn. při 5A na něm bude ztráta 0,5W a to už se musí chladit...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#15 Příspěvek od EKKAR »

Můžeš tam vrazit dva nebo ještě víc kusů paralelně, výkonová ztráta se rozdělí na víc futrálů ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“