Stránka 1 z 4

Vada bojler Tatramat EOV 81, padající napětí po sepnutí

Napsal: 20 črc 2019, 21:22
od Klob1
Zdravím
Tatramat EOV81 .Bojler vyčištěn, vyměněné top těleso, anodo hořčíková tyč, těsnění. A protože byl prošvihnutý kabel od sporákovky k bojleru, tak vyměněn za 3x místo původního 2x. Jenže teď při sepnutí termostatu zhasne doutnavka ve sporákovce a nic se neděje. Klesne napětí až k nějakým malým desítkám Voltů. Takže ani kontrolka na bojleru se nerozsvítí, když se vypne termostat, tak až ke kontaktu termostatu to je dobré napětí. Ke sporákovce to bohužel muselo zůstat jen 2x, ale za sporákovkou už je to třikrát. A teď tam ještě přijde dát chráničojistič (chránič kombi).
Měřený i izolační stav. Před opravou bylo topné těleso a hlavně ten kabel proseklý, dával i rány přes kostru, třeba z termostatu napětí bylo všude. Teď to je OK jen, ale bohužel tato závada s tím velkým poklesem napětí.
Bohužel toliká bojlerů opravených, ale tohle s napětím nějak nemohu pohnout, nesetkal jsem se s tím. Když je vypnut termostat, tak napětí tam je, co má být, ale při sepnutí prostě napětí nikde.
Děkuji.

Napsal: 20 črc 2019, 21:34
od Michal22
No já nevim, ale podle popisu (zhasne doutnavka ve sporakovce) bych hledal problém právě v ní.pokud na vstupních svorkách napětí drží, na výstupních poklesne (díky tomu doutnavka nesvítí), tak snad nemůže být problém jinde, než v prechodaku na kontaktech

Napsal: 20 črc 2019, 21:45
od misocko
neviem sice co je sporakovka, ale nemyslim ze by som behom par minut nenasiel kde to uteka. dva kable, skratka len zmerat kde sa to strati v zatazi, nic viac.

Napsal: 20 črc 2019, 21:49
od kovar
Máš to správně zapojené? :D

Napsal: 20 črc 2019, 22:04
od keemo
misocko píše:neviem sice co je sporakovka, ale nemyslim ze by som behom par minut nenasiel kde to uteka. dva kable, skratka len zmerat kde sa to strati v zatazi, nic viac.
Ten packovy vypinac na/v stene, zapinali sa tym hlavne akumulacne kachle.
Pride mi to ako keby chybala nula :)

Napsal: 20 črc 2019, 22:10
od mi-ro
Pokud je na zdravém tělese pár desítek voltů, musí zbylých cca 150-200V někde fest hořet. Něco je asi jinak než autor uvádí.

Napsal: 20 črc 2019, 22:27
od monterjirka
Přesně jak píše mi-ro
Pokud je to správně zapojené, ten úbytek napětí by vytvořil takový výkon, že by to muselo někde pěkně hořet!

Jako "elektrikář" bych v době, kdy kontrolka zhasne, měřil napětí kam až jde a kde se ztrácí.
A jako "revizák" bych to prozkoumal Eurotestem ještě podrobněji

Napsal: 20 črc 2019, 22:33
od jirka5
Jističochránič je sice velice užitečná věc, ale při dvouvodičovém přívodu postrádá smysl. Abys ho mohl použít, musíš mít přívod od pojistové skříně k bojleru bezpodmínečně třívodičový (L, N, PE).

Vypadá to na přerušený "nulák" (N). Otázka je, jak to máš zapojené, určitě bude někde chyba. Máš tam ochranné pospojování? Můžeš to nakreslit a hodit sem?

Jinak velkýho bacha na to, aby ti nešla fáze přes termostat a topné těleso do kostry bojleru, aniž by byl připojen PEN! Velmi nebezpečný stav!!!

Také může být přerušen havarijní termostat. Bývá někdy zapojen v N větvi. Chce to vzít aspoňvadasku, fázovku, ohmetr a měřit a měřit.

Napsal: 20 črc 2019, 22:45
od Klob1
přesně zapojení je i na víku

https://triker.cz/pool/949_EOV%20..tech ... ist_CZ.pdf

jedině, že by byl vadný ten odpor.
Jinak fáze nula, uzemnění jde až. Nula k tělesu, na kostře je všude zem a fáze projde i přes termostat. Když není připojeno těleso Ale jak se sepne termostat tak ani ta kontrolak se nerozsvítí při odpojeným tělese.(ani doutnavka nesvítí) Ale jak je termostat vypnut tak i doutnavka svítí, ale kontrolka ne. Ta vůbec při ničem, ale je v pořádku, svítí, když ji jinde připojím mimo. Zkusím zítra vyměnit temostat. No on ten odpor byl odpojený, má 5Kohm, ale ani před to nechodilo byl prošvihnutý ten kabel. A kpalo to na kostře takže i přes ten termpostat . Teď je nový ten kabel i. A změření v pohodě.

Napsal: 20 črc 2019, 23:08
od Klob1
Tak se to dělá, když není možné někde sekat apotřeba je zajistit tu koupelnu pod chránič bojler. No před chráničem už jedno jestli je jen žlutozelený nebo rozdělený. Tak se rozdělý, aby fáze šla a i jako nula přes chránič a ten žlutozelený jde jako uzemnění za chráničem dál. takže při styku normálně ten chránič odpojí fázi a nulák.

Tak zkoušející tvrdil, že to tak může být , když není jiné řešení možné. Do 2kw, klidně na vidlici ten přívod ke chráničojističi chránič kombi) jinak na pevno. I kryt s IP55 k tomu mám.

A dokonce i jeden výrobce to zapojení vyrábí a má na to atest u nás. Je to okablíkované i přímo. No ty já nepoužívám a používám nejvíce rozšířenou variantu.

Na sloupu také nikdo u nás nemá jiný počet nežli 4 vodiče, aby bylo to zvlášť. jde to pospolu, pak se to rozdělý v rozvaděči teprve.

Napsal: 20 črc 2019, 23:16
od Klob1
Sporáková kombinace.

Napsal: 20 črc 2019, 23:31
od kovar
Myslím že v tom jednoduchém zapojení máš docela veliký hokej! :D
A s prominutím , nejen tam.
Radši zavolej elektrikáře!

Napsal: 20 črc 2019, 23:53
od Klob1
keemo píše:
misocko píše:neviem sice co je sporakovka, ale nemyslim ze by som behom par minut nenasiel kde to uteka. dva kable, skratka len zmerat kde sa to strati v zatazi, nic viac.
Ten packovy vypinac na/v stene, zapinali sa tym hlavne akumulacne kachle.
Pride mi to ako keby chybala nula :)
Ano, přesně tak akumulační kachle. nebo sporák i.

Napsal: 20 črc 2019, 23:54
od Michal22
Ještě jednou - pokud na sporákovce přestane žhnout doutnavka poté, co je připojena zátěž (= sepne termostat), tak není problém v bojleru, ale před ním. Změř napětí na vstupních svorkách do sporákovky při seplém termostatu bojleru.
Pokud tam bude plné napětí, tak máš přechoďák ve sporákovce (a bude to v ní topit, jak uvedli ostatní).
Druhou možností je to, že při sepnutém termostatu poklesne napětí i na vstupních svorkách sporákovky.
Potom ti to bude topit někde v přívodu k ní.

Napsal: 21 črc 2019, 00:14
od samec
Chýba ti nulák pred šporákovkou. Ono sa to stáva, keď dáš pod jednu skrutku dva vodiče rôznych priemerov. Na prázdno ti to ukáže 230V, lebo to máš nulované cez prepoj na kostru a tú máš uzemnenú cez vodu. Ochranný odpor 560 Ω proti korózií topného telesa však viac ako 100W nepustí. Ale ak má ten odpor 5kΩ, tak už je asi aj upečený.