Stránka 1 z 4

zadní kotouèová brzda - mechanismus ruèní brzdy

Napsal: 19 srp 2019, 10:40
od sr71
Koupil jsem na svého opla nový zadní brzdový tømen a pøekvapilo mì že když u toho nového (zatím nenamontovaného) tømenu rukou zmáèknu nadoraz tu páku ruèní brzdy tak píst vyjede jen o cca 1 - 1,5mm. Tøeba to je normální ale není to málo?

Napsal: 19 srp 2019, 12:10
od vasekpetr1
Není, géčko má na zadních kotoučích samostav pro ruční brzdu a víc se nevysunou a hlavně se nevrátí zpět. Doufám, že víš, že pro zpětné zasunutí brzdového válečku musíš pístek šroubovým pohybem tuším proti směru otáčení hodinových ručiček mírně tlačit zpět. Je na to přípravek, ale jde to u bez něj. Používám klíč na flexu a pomáhám si násadou od kladiva, kterou šprajcuji pístek, aby se otáčením klíče zasunul. Nesmíš natvrdo tlačit pístek zpět bez toho otáčení, jinák ten samostav zkur..íš a je to na výměnu.

Napsal: 19 srp 2019, 12:46
od sr71
jj o tom s tím otáèením pístku vím, pøi zatlaèování je nutno otáèet doprava (po smìru hod ruèièek, mám to na Astru H). Pøesto mì ten pohyb pístku pøipadal strašnì malý ale asi to tedy staèí. Ten samostav ruèní brzdy mají ale všechny auta které mají kotouèe kombinované s ruèní brzdou na zadních kolech nebo ne?

Napsal: 19 srp 2019, 12:50
od Sandal
Nemají.Třeba některý starší Mazdy mají kotuč a zároveň malý čelisti na ruční brzdu.Jiný auta maj elektronickou ručku.

Napsal: 19 srp 2019, 14:35
od Jodr
Aby kotoučová brzda brzdila vysouvá píst jen pár desetin mm.

Napsal: 19 srp 2019, 20:26
od samec
Koľko mm myslíš že je medzi brzdí a nebrzdí?

Napsal: 19 srp 2019, 20:43
od EKKAR
Podle rovinnosti kotouče na to může stačit klidně i jen pět stovek = 0,05mm. Desetina už naprosto běžně ...

Napsal: 19 srp 2019, 21:09
od Jodr
samec píše:Koľko mm myslíš že je medzi brzdí a nebrzdí?
Brzdí: 0,000mm Nebrzdí: pár desetin (spíše jen setin mm).

Hřál se mě jeden disk. Při pátrání po příčině, jsem setinovým indikátorem zjistil, že je kotouč zkroucený a šmajdá 0,24mm. Nový kotouč po namontování a kontrole s výsledkem 0,02mm byl OK.

Napsal: 19 srp 2019, 21:56
od sr71
Tak jsem dnes nový tømen namontoval. V tom pùvodním tømenu byla totálnì znièená prachovka pístku a vypadalo to že brzdila pøevážnì vnitøní destièka protože to bylo celé zatuhlé (vnìjší strana levého kotouèe èásteènì orezlá). Ruèní brzda nebrzdila prakticky vùbec - pøed demontáží pùvodního tømenu jsem zkoušel se zvednutým zadním kolem zatáhnout ruèku a normálnì jsem s ním otoèil. To jsem tak nìjak tušil, protože jsem pøedtím zkoušel na prašné cestì zatáhnout ruèku - pravé kolo jsem zablokoval, levé nic. Po výmìnì levého tømenu se rapidnì snížil volný chod páky ruèní brzdy, na heveru levým kolem rukou neotoèím už na druhém zubu, ale zajel jsem udìlat zkoušku na prašnou cestu ale tam ruèkou zablokuju zase jen pravé kolo. Takže teï nevím zda si to po nìjakých kilometrech sedne a zaène i levá strana na ruèku brzdit nebo je tam ještì nìjaký jiný problém. Netušíte nìkdo?

Napsal: 19 srp 2019, 22:02
od Sandal
Tyhle třmeny se po čase rádi zasekávaj.Mám na mysli ruční brzdu.Už jsem nejednou spálil kotouč a desky.Vyřešila to až výměna třmenů.Neustále zatuhávala hřídelka na táhle ručky.
Jo a pěkně blbě se tento typ třmenu odvzdušňuje.V mechanizmu ruční brzdy zůstává vzduch a musí se do nich klepat aby se bubliny dostali k odvzdušňováku.

Napsal: 19 srp 2019, 22:03
od Jodr
A co tomu říkají na STK? Podle toho co popisuješ, nejde o auto "Od nova" s STK po 4 letech... Když nebrzdí "ručka", nemůže brzdit ani provozní brzda. S tím bych se bál opustit garáž... :(

Napsal: 19 srp 2019, 22:28
od rezis
Proč by neměla fungovat provozní brzda když nefunguje ruční? To normálně funguje. Jen zatuhne oska ruční brzdy.

Napsal: 19 srp 2019, 22:35
od sr71
Jodr píše:Když nebrzdí "ruèka", nemùže brzdit ani provozní brzda. S tím bych se bál opustit garáž... :(
To si nemyslím (auto mám 2 roky) a pocitovì auto na provozní brzdu brzdí zcela normálnì a øekl bych až dost (mám s èím porovnávat, jezdím víc aut), nikam pøi brzdìní netáhne (mìøil jsem ze zvìdavosti dokonce infra teplomìrem po jízdì teploty kotouèù a obì zadní strany byly ohøáty prakticky rovnomìrnì na cca 85°, takže pøedpokládám že provozní brzda fungovala i s pùvodním tømenem v rámci možností uspokojivì). Jediný co bylo znát za provozu byl dlouhý krok páky ruèní brzdy a její nízká úèinnost, k tomu jsem následnì zjistil že levá strana nebrzdila ani pøi zvednutém zadním levém kole - prostì i se zataženou ruèkou jsem s ním rukou otoèil. Teï po výmìnì tømenu je krok ruèní brzdy nìkolikanásobnì menší ale levou stranu prostì ruèkou za jízdy ani teï nezablokuju.

Napsal: 20 srp 2019, 07:53
od vasekpetr1
Dávals nové destičky při výměně třmenu nebo jsi osadil původní? Já bych asi chvíli počkal, jestli si ta ručka po pár desítkách km nesedne. Když na to na té prašné cestě šlápneš "natvrdo", zablokují se všechna kola? Vím, kecá do toho ABS, ale i tak by nějaké stopy po smyku měly být vidět. Lanovody chodí lehce?

Napsal: 20 srp 2019, 07:56
od Sandal
Jodr píše:A co tomu říkají na STK? Podle toho co popisuješ, nejde o auto "Od nova" s STK po 4 letech... Když nebrzdí "ručka", nemůže brzdit ani provozní brzda. S tím bych se bál opustit garáž... :(
Na STK jsem to rozhejbal a fungovalo to normálně.Pokud se hýbe píst ve třmenu a je odvzdušněno, není důvod aby provozní brzda nebrzdila.A ikdyby nebrzdilo jedno zadní kolo, tak u meho auta(Golf IV TDi PD) se tak moc neděje.Mám vyzkoušený že ESP si s tim dokáže poradit a ve škarpě neskončim.Když nebrzdí jedno kolo vzadu, tak to nemá ani tendence moc strhávat ke straně při brzdění.Zato když nebrzdí jedno kolo ve předu, tak je džkopád nato tata.