B 113 - motor
Moderátor: Moderátoři
B 113 - motor
Nezapojen se bez problémů protáčí, mechanicky bez vady.
Po připojení na 220V jen "vrní" jen pomalu se otáčí (cca 1ot/1min)
Při pokusu ho pod napětím roztočit se brání (pocitově jako krokový motor)
Nemáte s tím někdo zkušenosti? Vínutí nepřerušena a mají stejný odpor.
Dík za rady
Po připojení na 220V jen "vrní" jen pomalu se otáčí (cca 1ot/1min)
Při pokusu ho pod napětím roztočit se brání (pocitově jako krokový motor)
Nemáte s tím někdo zkušenosti? Vínutí nepřerušena a mají stejný odpor.
Dík za rady
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Ahoj. Jaký je tam motor?
Jestli "stíněný", nebo z rozběhovým kondenzátorem. Mám pocit, že tenhle model měl už "stíněný" motorek. Laicky to poznáš tak, že motor má jen jednu, nebo dvě cívky, které jsou spojeny do séria a připojeny přímo na 230V. Na půlce každýho pólovýho nadstavce je měděná smyčka - prstenec, závit na krátko. Magnetické pole pod závitem na krátko se mění se zpožděním, a tak vzniká točivý moment. U tohodle typu motoru bys mohl mít v háji rotorovou klec, nebo blbě zapojený cívky. Že by se přerušily smyčky z mědi snad nehrozí.
Pokud tam máš motor z rotujícím plášťěm (jako byl třeba v B4), tak tam je rozběhový kondenzátor. Ten může být "vystřílenej" až na úroveň kapacity, která už nestačí pro rozběh. Kondenzátor se dá odpájet a změřit "kapacitoměrem", nebo rovnou vyměnit.
PS:
Vadnou "klec" poznáš tak, že do úplně odpojenýho motoru pustíš stejnosměrný 12V. Před zapnutím protočíš rukou rotor a po zapnutí taky. Rotor by měl klást velký odpor - rovnoměrný po celou dobu otáčení.
Až tuto zkoušku budeš realizovat, raději připoj paralelně k přívodům cívky, nebo cívek, do kterých budeš pouštět 12VDC diodu - stejně, jak se to dělá u relat, ať si neodpráskneš zdroj. A pohlídej si, jestli někde v obvodu zapojení cívek motorku ze stíněnými póly není nějaká tepelná pojistka - najít a změřit.
Jestli "stíněný", nebo z rozběhovým kondenzátorem. Mám pocit, že tenhle model měl už "stíněný" motorek. Laicky to poznáš tak, že motor má jen jednu, nebo dvě cívky, které jsou spojeny do séria a připojeny přímo na 230V. Na půlce každýho pólovýho nadstavce je měděná smyčka - prstenec, závit na krátko. Magnetické pole pod závitem na krátko se mění se zpožděním, a tak vzniká točivý moment. U tohodle typu motoru bys mohl mít v háji rotorovou klec, nebo blbě zapojený cívky. Že by se přerušily smyčky z mědi snad nehrozí.
Pokud tam máš motor z rotujícím plášťěm (jako byl třeba v B4), tak tam je rozběhový kondenzátor. Ten může být "vystřílenej" až na úroveň kapacity, která už nestačí pro rozběh. Kondenzátor se dá odpájet a změřit "kapacitoměrem", nebo rovnou vyměnit.
PS:
Vadnou "klec" poznáš tak, že do úplně odpojenýho motoru pustíš stejnosměrný 12V. Před zapnutím protočíš rukou rotor a po zapnutí taky. Rotor by měl klást velký odpor - rovnoměrný po celou dobu otáčení.
Až tuto zkoušku budeš realizovat, raději připoj paralelně k přívodům cívky, nebo cívek, do kterých budeš pouštět 12VDC diodu - stejně, jak se to dělá u relat, ať si neodpráskneš zdroj. A pohlídej si, jestli někde v obvodu zapojení cívek motorku ze stíněnými póly není nějaká tepelná pojistka - najít a změřit.
Jak před, tak po změně typu motoru (do B113 a B115 se montovaly dva různé motory, starý měl hřídel Ø 4 mm, nový Ø 5 mm) šlo vždy o asynchronní motor se stíněnými póly. S tím, že by byly přerušené oba závity nakrátko současně, jsem se nesetkal, s obtížným rozběhem při přerušení jedné smyčky už ano.
I s axiálním posuvem hřídele tak, že se klec zarazí o držák ložiska, protože se probrousila vymezovací podložka, jsem se už setkal, i když ne zrovna u magnetofonových motorů, což samozřejmě neznamená, že to lze vyloučit i zde.
I s axiálním posuvem hřídele tak, že se klec zarazí o držák ložiska, protože se probrousila vymezovací podložka, jsem se už setkal, i když ne zrovna u magnetofonových motorů, což samozřejmě neznamená, že to lze vyloučit i zde.
Pcha, já už viděl "fabrických propojení"...to bych nespočítal.
Mrkni do servisu, možná tam je někde obrázek té propojky na motoru.
Tyhle náchodský motory bez trafovinutí a pouze na 220V, mají hlavní cívky navinutý obvykle tak /aspoň ten z B100 to tak měl/, že se propojují protilehlá letovací očka na obou cívkách, ne "křížem".
Taky mě to u toho motoru B100 svedlo, spojit viditelný konec jedné cívky s viditelným začátkem druhé a bylo to špatně.
Nepamatuju se už přesně, jak to mají tyhle B11x, ale řek bych, že stejně.
Mrkni do servisu, možná tam je někde obrázek té propojky na motoru.
Tyhle náchodský motory bez trafovinutí a pouze na 220V, mají hlavní cívky navinutý obvykle tak /aspoň ten z B100 to tak měl/, že se propojují protilehlá letovací očka na obou cívkách, ne "křížem".
Taky mě to u toho motoru B100 svedlo, spojit viditelný konec jedné cívky s viditelným začátkem druhé a bylo to špatně.
Nepamatuju se už přesně, jak to mají tyhle B11x, ale řek bych, že stejně.
Na obr. 48 servisu k B113-115 je zapojení motoru.
Motor má i v základním schématu /drátovačky/ spojený konec jedné cívky s koncem druhé a mezi nimi je tepelná pojistka! Ta je v pořádku?
http://www.radiojournal.cz/schemata/b115.pdf
Motor má i v základním schématu /drátovačky/ spojený konec jedné cívky s koncem druhé a mezi nimi je tepelná pojistka! Ta je v pořádku?
http://www.radiojournal.cz/schemata/b115.pdf
Každá cívka má cca 25Ω, pojistka na vinutí je v pořádku - nulový odpor.
Propojka je dle dokumentace, navíc je od tepla ztvrdlá a natvarovaná kolem motoru, určitě s ní nikdo nic nedělal. Tak nevím
- Abych tak nějak zjistil v jaké je mgf kondici, dal jsem tam prozatím motor z B700. Kladka stejný průměr, ale kupodivu je to rychlé. Zbytek se tváří naštěstí dobře, převíjení i play funkční. Konec hraje jen levý, ale tady se divím, že vůbec hraje
Poslouchat se to ale nedá .-)
Propojka je dle dokumentace, navíc je od tepla ztvrdlá a natvarovaná kolem motoru, určitě s ní nikdo nic nedělal. Tak nevím
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
- Abych tak nějak zjistil v jaké je mgf kondici, dal jsem tam prozatím motor z B700. Kladka stejný průměr, ale kupodivu je to rychlé. Zbytek se tváří naštěstí dobře, převíjení i play funkční. Konec hraje jen levý, ale tady se divím, že vůbec hraje
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mívám na opravy celé série motorů (ventilátory) kde je uvolněné hliníkové čelo (ne)propojující jednotlivé drážky v rotoru. Projevuje se to přesně jak zde popisováno, motor řve a téměř stojí na místě. Pak byly taky případy, kdy se sice rotor točil, ale hřídel rotoru stojí na místě.Kremik píše:S něčím takovým jsem se ještě nesetkal(vadná klec nebo závit nakrátko).
Test ss napětím do statoru je bezpředmětný, přerušení závitu nakrátko se tam ničím neprojeví.
Jestli to nebude tím, že B113 má na setrvačníku řemenici o menším průměru, řemínek neběží po jeho obvodu, aby dosáhl dvojnásobných otáček setrvačníku, než B700, v níž řemínek po velkém obvodu setrvačníku běží.ronoda píše:...dal jsem tam prozatím motor z B700. Kladka stejný průměr, ale kupodivu je to rychlé...
Oba stroje používají i rozdílné řemínky, tedy běhají i po různých středních poloměrech dráhy na kulise.
- Obě kulisy (spojky) zítra změřím, kladka na motoru je vnějším průměrem a i zapíchnutou drážkou shodná.
- dal jsem tam prozatímně motor z B700, ale zjistil jsem že úplně shodný používali ze začátku i na B113, ještě zkontroluji ten menší průměr na setrvačníku jestli nebyl rozdílný. Myslel jsem si, že otáčky motoru budou shodné.
- Prohozením začátků a konců na vinutí vadného motoru nepomohlo
- dal jsem tam prozatímně motor z B700, ale zjistil jsem že úplně shodný používali ze začátku i na B113, ještě zkontroluji ten menší průměr na setrvačníku jestli nebyl rozdílný. Myslel jsem si, že otáčky motoru budou shodné.
- Prohozením začátků a konců na vinutí vadného motoru nepomohlo
Tenhle B113 je ten kus, prolitej WDčkem, jak jsi psal jinde?
Nemůže to být třeba taky tím, že se klece rotorů občas odlévaly z toho zasratého zinkohliníku a po čase se prostě vlhkem rozsypou?
Já se s touto závadou popravdě ještě nesetkal, ale po tolika letech je možný úplně všecko.
Nemáš jinej, podobnej motor se stejným rotorem? Zkus prohodit rotor a pak budeme vědět víc.
Nejblíže pravdě bude asi Crifodo, pokud tedy opravdu jsou cívky zapojeny správně, ani jedna není vevnitř spečená a nemá tam závity nakrátko.
Ono by se z toho totiž při pár spečených závitech nekouřilo, jako se třeba kouřívá z traf.
Tohle je poměrně měkký, mg. obvod má celkem houby průřez a drát cívek není moc silný. Pokud by bylo pár závitů nakrátko dole v cívce, blíže plechům, nemusí se nic dramatického dít - tedy kromě poruchy základní funkce, že..
Zkusit jinej rotor bude asi nejprůkaznější, to rozhodne, kde je zrada.
Nemůže to být třeba taky tím, že se klece rotorů občas odlévaly z toho zasratého zinkohliníku a po čase se prostě vlhkem rozsypou?
Já se s touto závadou popravdě ještě nesetkal, ale po tolika letech je možný úplně všecko.
Nemáš jinej, podobnej motor se stejným rotorem? Zkus prohodit rotor a pak budeme vědět víc.
Nejblíže pravdě bude asi Crifodo, pokud tedy opravdu jsou cívky zapojeny správně, ani jedna není vevnitř spečená a nemá tam závity nakrátko.
Ono by se z toho totiž při pár spečených závitech nekouřilo, jako se třeba kouřívá z traf.
Tohle je poměrně měkký, mg. obvod má celkem houby průřez a drát cívek není moc silný. Pokud by bylo pár závitů nakrátko dole v cívce, blíže plechům, nemusí se nic dramatického dít - tedy kromě poruchy základní funkce, že..
Zkusit jinej rotor bude asi nejprůkaznější, to rozhodne, kde je zrada.