Stránka 1 z 3

Obarvení č/b dokumentů

Napsal: 05 říj 2019, 17:36
od Crifodo
jakou technologií se dělá kolorizace filmových materiálů natočených černobíle?

https://www.youtube.com/watch?v=G7f2d7L_rZI

Určitě si nedělají nárok na věrohodnost a někde je to znát, ale výsledek je celkem realistický.

Napsal: 05 říj 2019, 17:45
od ZdenekHQ

Napsal: 05 říj 2019, 17:55
od Celeron
To obarvení je prý prkotina proti digitálnímu "vyčištění", který musí proběhnout jako první krok procesu restaurování při digitalizaci.
Určitě jsi viděl nějakej starej film se spoustama škrábanců, vybledlých pasaží a podobnejma chybama. To vše se dá při digitalizaci vyčistit ale je otázka, kdo to zaplatí.

Napsal: 05 říj 2019, 17:59
od ZdenekHQ
Já nevím, ale třeba originál americký ČB filmy bez jedinýho škrábance na mě působily dost divně.

Napsal: 05 říj 2019, 18:27
od sinclair
Tak jest.
Digitalizovaná a všelijak vyčištěná a vylepšená Popelka působí hodně divně a hlavně nepřirozeně. Ale asi jen na generace, co ji viděly víc, než třeba 20x.

Napsal: 05 říj 2019, 18:48
od dvorak
To čištění se prý dělá okénko po okénku. Kolorizaci by si z našich filmů určitě zasloužila Pyšná princezna.

Napsal: 05 říj 2019, 19:55
od Crifodo
s filtry na prach a škrábance nějakou desítku let zkušenosti mám, umím si představit i digitální uklidnění obrazu (které je v titulcích v odkazovaném dokumentu přímo uvedeno), ale co obarvení prvků obrazu, které jsou v pohybu. Ručně okénko po okénku? nepředstavitelné.
ale je otázka, kdo to zaplatí.
Speciálně tohle pro Poláky určitě nebyl problém (Varšavské povstání).

Napsal: 05 říj 2019, 23:41
od yakl
Rusi si nechali ofarbiť film z roku 1934 do Kalifornie. Celý film je tu

Kód: Vybrat vše

https://www.youtube.com/watch?v=ZNwNwB3Mp48

Napsal: 05 říj 2019, 23:54
od Celeron
To kolorování se dělalo ručně jen v dobách analogových, kdy se skutečně okýnko po okýnku "vymalovávalo". Dnes to prý jede částečně automaticky na podobným principu jako je "rozeznávání tváře". Na prvním zdigitalizovaným snímku po střihu se ručně určí z projektový palety barva a další snímky které se příliš nemění se dokážou vybarvit samy. Při rychlým pohybu záběru je potřeba podobně určit barvy toho, co nově vstupuje do záběru. Samozřejmě hromada ruční práce při následných korekcích a úpravách, kde se digitál při vybarvování spletl.
Tak nějak mi to před pár hodinama popsal kámoš, co se kolem toho kdysi mihnul jako technik v ČT.

Napsal: 06 říj 2019, 04:31
od termit256
Delaji to pocitace. Soft proste projede tisice barevnych filmu na kterych se nauci jak by mel cernobily fim vypydat. Nejake korekce jsou nasledne urcite potreba, ale rozhodne se to nedela po okenku. Zkus si ve photoshopu obarvit cernobilou fotku. Prekvapive i s pouhymi peti typickymi barvami udelas z cernobile fotky neco, co bude oko vnimat jako barevnou.

Napsal: 06 říj 2019, 12:23
od dvorak
Ano, ty obarvené staré dokumenty z obou světových válek obvykle obsahují jen hnědou, modrou a zelenou barvu, trochu červené.

Napsal: 06 říj 2019, 17:45
od Celeron
termit256 píše: Prekvapive i s pouhymi peti typickymi barvami udelas z cernobile fotky neco, co bude oko vnimat jako barevnou.
Sice se u nás říká "Voko vidí, voko není 3,14ča" ale u filmu to není téměř pravda. Stačí se podívat na to vybarvování ploch na fotce barevnou sítí ze začátku vlákna.
Podobně to je prý u toho kolorování, vůbec si nehrajou na přesný vykreslování barvy v obrysu daný plochy ale je to celkem "okousaný" něco jako v malým rozlišení na displeji.

Napsal: 06 říj 2019, 18:19
od Crifodo
Celeron píše:vůbec si nehrajou na přesný vykreslování barvy v obrysu daný plochy ale je to celkem "okousaný" něco jako v malým rozlišení na displeji.
mně to připadá jako pečlivé dodržování příslušných barev a to i u pohyblivých záběrů.

Napsal: 06 říj 2019, 19:08
od Osmdesat
Mně to zase připadá jako barbarství a vandalismus :!: I když jako technická zajímavost je to zajímavé.
Ostatně, kam zapadli ti v 90. letech obarvení Laurelové a Hardyové? Kdo z vás chce proboha živého a lidmi zabitého vidět starou grotesku barevně, se stabilním obrazem jako vypadlým z moderní 8K digikamery?
To je ta americká zvrhlost, staré filmy upravovat do podoby, jako by byly natočeny dnes. Nejde jen o tzv. kazy a vady, ale upravuje se často i celkové tonální a jasové vyznění podle "letošní módy". Někteří rešizéři jdou tak daleko, že počítačově předělávají trikové scény ve svých starých filmech, aby působily realističtěji (Lucas nebo Spielberg jsou tím nechvalně proslulí). Tím vlastně lžou divákům, protože chtějí vyvolat v divácích dojem, že byli lepší než ve skutečnosti byli.

Jinak ale víme, že barevně se natáčelo již před 2. válkou, a že válečné dokumenty občas nejsou dokolorovávané, ale točené na skutečný barevný materiál, hlavně Němci v rámci své propagandistické činnosti za tyhle nové technologie neváhali utrácet.

Kolorování válečných dokumentů je možná efektní a přiláká mladé, aby se na to koukali, ale je sporné z toho důvodu, že tam přidává něco, o čem nevíme, jestli tam zrovna takhle bylo. Barvy oblohy nebo stromů nebo uniforem, to je celkem jasné, ale u některých věcí přece nevíme, jakou měly barvu. Vlastně to v jistém smyslu manipuluje s historií, podsouvá to něčí představu o tom, jak to vypadalo.

Jsem rád, že Pyšnoprinceznu nikdo zatím nekoloruje. A že je cílem při restraurování jen odstranit nanejvýš "zub času". Případ Popelka je problematický tím, že ČT si občas vytvoří vlastní neautorizovanou restaurovanou verzi filmů, kde to s tím vylepšováním trochu přepísknou, což je i případ Popelky. Restaurovaná verze NFA je naštěstí konzervativní, tak doufám, že ČT tu svoji verzi skartuje a bude uvádět tu verzi NFA.

Napsal: 07 říj 2019, 01:17
od xsc
Proč by to bylo barbarství a vandalismus? Nikdo ty původní originály neničí, vždy se nejdřív udělá restaurovaná kopie a teprve pak se třeba koloruje. Ani se nejedná o nějakou americkou zvrhlost, nejvíc filmů se takhle upravuje v Evropě, přeborníkem jsou Francouzi a za nimi Britové. Kolorují se jak dokumenty, tak i vybrané filmy, kde se pracuje mnohem pečlivěji. Francouzi si takhle obarvili třeba Mzdu strachu, běžela i na ČT. Nevypadá to špatně, ale je to trochu znát. Je dobré si uvědomit, že většina filmů točených na čb materiál je tak točena proto, že barva nebyla nebo pak na ni nebyly peníze, ne že to byl umělecký záměr. Markétu Lazarovou tak nikdo kolorovat nebude.
Američani mají ke kolorování mnohem míň důvodů než Evropa, protože Hollywood byl bohatší a tak se tam na barvu točilo už od roku 1939. Stejně tak je v barvě prakticky komplet válečné zpravodajství z Tichomoří, z Evropy je toho míň.
Popelka není žádná neautorizovaná verze ČT. Prostě to jen nově naskenovali a vyčistili, protože nešlo čekat, než se NFA rozhoupe - restaurace filmů probíhá neskutečně pomalu, kdyby ČT neskenovala pro svoji potřebu, tak má v HD k dispozici asi 10 starých filmů... Původní převod Popelky byl v PALu ze starého filmového snímače a zaznamenán ještě na Ampex. Bílá byla do fialova a i ostatní barvy byly ujeté. Proti německé verzi, kde to ořízli do 16:9, je to skutečně jen nový sken.
Pokud jde o staré barevné záznamy, tak doporučuju ke shlédnutí prvních 10 minut tohoto dokumentu: https://www.youtube.com/watch?v=k4qVqcL-InI Jsou tam barevné filmy natočené metodou střídání RGB políček a nejstarší je už z roku 1911. Samozřejmě po převodu na klasické snímky to je při pohybu problém, i když dneska už by to mělo jít nainterpolovat.
Pokud jde o tu potřebnou přesnost při kolorování - Jestli si někdo pamatuje starou BTV typu Rubín nebo Tesla Color, tak tam šlo stáhnout kontrast a nechat vyjetou chromu. A hned bylo vidět, že třeba obličej je prakticky oranžový flek, kde detaily dělá až ta čb informace. Tohle hodně pomáhá, protože na rozdíl od dřívějšího ručního kolorování to na PC jde dělat v YUV prostoru a tak oddělit jasovou a barevnou složku.