Rozprsklej varistor
Moderátor: Moderátoři
Rozprsklej varistor
Dnes mě povolali na opravu elektrickýho topení. 9 okruhů, týdenní termostaty s dotykovým displejem.
3 okruhy (termostaty) vyhazovaly jističe. Okruhy byly z jedný fáze a jejich termostaty smrděly spáleninou. Topný rohože za termostaty byly OK. 6 dalších termostatů ve zbývajících dvou fázích bylo OK.
Vypadá to, že na tu fázi přišlo zvenčí podstatně víc než termostaty snesou. Nebo upadl či měl přechoďák PE a vlivem nestejnýho zatížení fází "ustřelila" síťová hvězda takže se na nejmíň zatížený fázi objevilo podstatně víc než 230V. Cestu PE jsem prošel a nikde nic uvolněnýho nebylo.
Termostaty jsem rozloupl a všude byl rozprsknutý varistor mezi vstupníma svorkama 230V. A celej vnitřní prostor zdrojový a spínací sekce termostatu je "vymalovanej" na černo.
V dobrým termostatu je modrej varistor průměr 9 mm na 275V.
Zkoušel jste někdo zachránit zařízení kde se rozprsknul varistor? Všechny jsou zkratovaný, takže je šance, že zkrat ochránil termostat, tak je chci zkusit opravit.
Čim ale vyčistit to "vymalování" na černo mezi drátovývodovejma součástkama na horní straně plošáku? Tráfko, svorkovnice, relátko, elyty, diody, konektor na připojení digitálního patra. SMD jsou jen ze spodní strany pájení a ta strana je čistá.
Vyšťětečkovat to v izopropylu, nebo musí být ultrazvuk pračka? Povolí to vůbec, není to jakoby pokovený? Kdysi se tradovalo, že namáčení do lihu je problém, že líh navzlíná prasklinama součástek od tepelných šoků při pájení do pouzder a ty po čase odejdou.
Nápady?
Díky!
3 okruhy (termostaty) vyhazovaly jističe. Okruhy byly z jedný fáze a jejich termostaty smrděly spáleninou. Topný rohože za termostaty byly OK. 6 dalších termostatů ve zbývajících dvou fázích bylo OK.
Vypadá to, že na tu fázi přišlo zvenčí podstatně víc než termostaty snesou. Nebo upadl či měl přechoďák PE a vlivem nestejnýho zatížení fází "ustřelila" síťová hvězda takže se na nejmíň zatížený fázi objevilo podstatně víc než 230V. Cestu PE jsem prošel a nikde nic uvolněnýho nebylo.
Termostaty jsem rozloupl a všude byl rozprsknutý varistor mezi vstupníma svorkama 230V. A celej vnitřní prostor zdrojový a spínací sekce termostatu je "vymalovanej" na černo.
V dobrým termostatu je modrej varistor průměr 9 mm na 275V.
Zkoušel jste někdo zachránit zařízení kde se rozprsknul varistor? Všechny jsou zkratovaný, takže je šance, že zkrat ochránil termostat, tak je chci zkusit opravit.
Čim ale vyčistit to "vymalování" na černo mezi drátovývodovejma součástkama na horní straně plošáku? Tráfko, svorkovnice, relátko, elyty, diody, konektor na připojení digitálního patra. SMD jsou jen ze spodní strany pájení a ta strana je čistá.
Vyšťětečkovat to v izopropylu, nebo musí být ultrazvuk pračka? Povolí to vůbec, není to jakoby pokovený? Kdysi se tradovalo, že namáčení do lihu je problém, že líh navzlíná prasklinama součástek od tepelných šoků při pájení do pouzder a ty po čase odejdou.
Nápady?
Díky!
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Kámoš mě říkal, že na to je ideální taková "tužka na gumování" ze který se vysouvá asi 5 mm svazek asi skleněných vláken. Má to něco jako brousit a dostane se to skoro všude. Zítra se podívám do papírnictví jestli to mají.
A propo, koukám po těch varistorech. Těch 275V na futrále je Un? Já že tam je ještě o dost nižší Udc a Uac
A propo, koukám po těch varistorech. Těch 275V na futrále je Un? Já že tam je ještě o dost nižší Udc a Uac
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Ja používam totoCeleron píše:Kámoš mě říkal, že na to je ideální taková "tužka na gumování" ze který se vysouvá asi 5 mm svazek asi skleněných vláken.
„Hľadáme nepoznané, spoznávame nehľadané. Strácame to cenné, ceníme si až stratené. Milujeme všetko zradné a zrádzame milované.”
Pozdravuje Vás Martin
Pozdravuje Vás Martin
Přesně tak, pozor na ty jehličky. Při prvním použití, asi rok zpět, jsem o tom co je vedlejším produktem při použití nevěděl a taky jsem byl veselej, mi věř. Ale k očím se to naštěstí nedostalo.bu2520 píše:skleněný kartáček mívají běžně v AME , před 25lety jsem si ho i s náhradními vlákny přivezl z Německa a je neocenitelný. Jen pozor odlamují se miniaturní skleněné jehličky a je príma je hledat zapíchnuté v kůži, kamarád v Německu si dokonce promnul oči a byl ještě veselejší.
Jo, máš pravdu, zkoumal jsem PEN v 4x10 mezi RE a RD a propojení PEN-N. Je to nová stavba tak z RD dál je TN-S. Fíčko má topení samostatný. Myslíš že se mohlo stát že by chvíli nepřevádělo N a fáze jo? Takhle odprásklej chránič jsem zatím neviděl.ZVUK2000 píše:Upadlej PE to nemůže udělat. Když už tak PEN nebo společný třífázový N. Mají tam jakou soustavu TNC nebo TNC-S? Není tam náhodou centrální třífázové fíčko?
Divný taky je, že v RD neodešla do zkratu dvojková přepěťovka mezi dotyčnou fází a N. A propo, je bez barevnejch průhled indikátorů, jak se vlastně pozná že je vyprskaná? Případně takováhle prda ji taky zkratuje a nebo se na ní nic navenek nepozná?
Zatím nikdo neodpověděl, na jaký napětí Un, Uac nebo Udc ji dimenzovat.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Nojo, jeden je za 1k8 bez DPH. Za těch 5k4 už stojí za to se s tím chvíli srát než se dohadovat se zákazníkem, že to v záruční době nikdo neuzná.termit256 píše:Delaval jsem to pomoci IPA a maleho kartacku jako na zuby. Slo to celkem pekne, ale oprava takovych zarizeni nikdy k nicemu nevedla, tak uz se s tim neseru.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Ty opáleniny z desky a strany spojů jdou velmi dobře dolů trichlorem, nebo čikuli. Jen pozor na věci z plastu ze strany součástek, tam zas je lepší benzín, kterým to jde dolů taky, ale trochu pomaleji.
Výhoda všech těchto kapalin je, že jsou nevodivé, i kdyby po vysušení pod nějakým pouzdrem troška zůstala. Dělám to obyčejným zastřiženým tvrdým štětečkem. Místa, kde zůstala "naprášená" měď, se musí kontrolovat na izolační odpor, popř. v polovině přeškrábnout frézkou, nebo odkartáčovat malým rotačním drátěným kartáčkem. Okolní součástky ale často musí dolů.
Propálený či zuhelnatělý místa odfrézuju až na čistý materiál a spoje pak propojím drátem, jak jinak..
Výhoda všech těchto kapalin je, že jsou nevodivé, i kdyby po vysušení pod nějakým pouzdrem troška zůstala. Dělám to obyčejným zastřiženým tvrdým štětečkem. Místa, kde zůstala "naprášená" měď, se musí kontrolovat na izolační odpor, popř. v polovině přeškrábnout frézkou, nebo odkartáčovat malým rotačním drátěným kartáčkem. Okolní součástky ale často musí dolů.
Propálený či zuhelnatělý místa odfrézuju až na čistý materiál a spoje pak propojím drátem, jak jinak..
- ZdenekHQ
- Administrátor
- Příspěvky: 25593
- Registrován: 21 črc 2006, 02:00
- Bydliště: skoro Brno
- Kontaktovat uživatele:
Jedině totální alibistický deb.l dá natvrdo na svorky podobnýho zařízení běžnej varistor. Je tam úplně nanic, je tam jen proto, aby to prošlo zkušebnou kvůli testu na surge generátoru 8/20us. Jinak je to prasečina na zastřelení. Před něj patří minimálně pojistka, jinak je to čistě věc impedance vedení a jištění, jestli něco zachrání.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]