Stránka 1 z 1

Přetočení komutátoru DC motoru

Napsal: 30 říj 2019, 08:17
od Celeron
Včera mě kleknul jeden z pohonů Aprimatic dvoukřídlých vrat. Je to 20 let stará věc, ovládání ještě na 27 MHz. Klasika výsuvná noha, úhlová převodovka, mikrospínače na dorazovým disku a DC motor 24V. Zjistil jsem, že uhlíky jsou na doraz. Již jsem je před asi 12 lety jednou měnil.
Je to normální DC motorek, dva uhlíky 6 x 6 mm bohužel s bočním vývodem. Budu se muset stavit v Nadetě ale vypadá to, že budu přebrušovat z většího 6,3 x 8 mm. Dva feritový měsíce na statoru.
Sundal jsem čela rotor zatím nechal zasunutý a vyfoukal uhlíkovej bordel z motoru. Zjistil jsem, že je asi 0,7 mm projetej komutátor. Soustruh mám a tak není problém ho trošku líznout.
Je tu někdo, co to dělal? Jakou kudlu a otáčky aby se měď nenahrnula do mezer, následný proškrabování je pěkná pakárna.
A ještě, před vytažením rotoru se doporučuje udělat u feriťáků magnetickej zkrat pólů aby se nezeslabil magnetický tok. Stačí ustřihnout z plechovky od ředidla pásek šířky magnetů a na vhodným průměru ho vyklepat do trubky s přesahem konců pásku? Ten plech je dost slabej, cca 0,3 mm, bude to stačit? Předpokládám, že ho při vysouvání rotoru zároveň plechovou trubku natlačím místo rotoru. Je to tak dobře?
Díky

Napsal: 30 říj 2019, 09:08
od petrfilipi
Mně točil několik rotorů můj dvorní (velmi šikovný) soustružník, měl na to nový ostrý trojúhelníkový plátek s stejně se mezera mezi lamelami zanesla trochu mědí. Jo, byla to pakárna to vyčistit. Myslím, že jsem si vzal nový ulamovací nožík a ty zbytky mezi lamelami jakoby odřízl. Zásadně nedoporučoval to nějak leštit (brusným papírem), protože v mědi by zůstaly kousky brusných kamínků a uhlík by se rychle obrousil. Ale to asi víš.

PF

Napsal: 30 říj 2019, 09:31
od Jenys
Od soustružníka mám dobrou zkušenost leštit druhou stranou plátna smirku, jinak by neměl být problém na leštění smirkový papír pod vodu, jemný 1000 a více, samo nasucho. Ten nepouští brusivo jako obyč, i když nějaké nano tam asi bude, ale prach co se tam dostane z venku, bude horší.

Napsal: 30 říj 2019, 09:46
od rnbw
A co tak do toho nerypat, ked to fungovalo?

Napsal: 30 říj 2019, 10:08
od serviceman
Rotory jsme stáčeli na soustruhu zcela běžně a pak pilkovým listem protáhnout mezery, smirkem otřepy. Ani bych to za pakárnu nepovažoval - není to tolik práce, byl to skoro "denní chleba".

Napsal: 30 říj 2019, 10:44
od Zaky
Mám jeden nůž z Radeca, který má vhodnou geometrii, je oblý, s mírně pozitivním úhlem, když je dobře nabroušený, tak bere komutátor bez nutnosti čistit drážky. Lehce jej při obrábění mažu řeznou emulzí, pak už jen otřu komutátor hadrem namočeným v perchloru a víc na něj nesahám. Otáčky spíš vyšší, úběr minimální, ale to je asi jasné. Stejně je to potřeba odladit na něčem do šmelce. A připojuji se k návrhu se do toho nehrabat, dát tam nové uhlíky a frčet dál, motor není nijak vysokoobrátkový a neběhá dlouhodobě. Přetáčel jsem už několik kotev do vrtaček, tam motor frčí poněkud v jiném režimu.

Napsal: 30 říj 2019, 15:36
od Celeron
Zaky píše:A připojuji se k návrhu se do toho nehrabat, dát tam nové uhlíky a frčet dál, motor není nijak vysokoobrátkový a neběhá dlouhodobě.
Nehrabat? Nojo když se ale ten novej uhlík opírá hranama jen o tu projetinu a nesedí po celý ploše. Já nechci komutátor přetáčet celej ale ubrat jen ty boky původního neprojetýho průměru aby se srovnal na stejnej průměr. Čekat až se novej uhlík obrousí do tvaru té projetiny je jaksi netehnické. :wink:

Napsal: 30 říj 2019, 15:58
od termit256
U velkych motoru jsme uhliky zabrusovali tak, ze se na roztoceny komutator prilozila pemza a ten prach ktery vznikl uhliky zabrousil. Ale pokud to neni nejaky extrem, taky bych se na to vykaslal. V tom rohu kde se ti uhliky dotykaji komutatoru to bude zpocatku vic jiskrit, takze se zcasti komutator vyjiskri a srovna a zcasti se uhliky rychle vytvarujou a docilis tak bezpracne toho co potrebujes. Pokud ten motor nepojede porad coz u vrat urcite ne, tak ani nehrozi nejake prehrivani komutatoru.

Napsal: 30 říj 2019, 16:05
od Artaban001
Hezké odpoledne. Komutátory se na soustruhu sjíždí, pokud je to potřebné docela běžně. Drážky je kolikrát potřeba proškrábovat před soustružením a i po soustružení. Při koncovým proškrabu je však potřeba dávat pozor, aby se neškráblo do soustružených ploch. Zaleštit to lze znova na soustruhu kouskem tvrdýho dřeva, nebo to někdo "lapuje" pemzou (Jak to tady napsal Termit256) - kolikrát, když provádím běžnou kontrolu ventilátorových motorů, tak u těch "čerstvě opravených" externí firmou je vidět stopa jakoby od bílého prachu na vývodech z lamel. Kolikrát si to uhlík "zalapuje" sám. To, že se do komutátoru "vyjede" drážka svědčí o přílišné tvrdosti uhlíků - Bohužel je to kolikrát důsledkem snah o "bezúdržbovost" a nebo toho, že se převádí příliš vysoké proudy do rotoru, tak musí mít uhlíky měděnou výplň a tak jsou abrazivnější.

Napsal: 30 říj 2019, 22:29
od Celeron
Artaban001 píše: u těch "čerstvě opravených" externí firmou je vidět stopa jakoby od bílého prachu na vývodech z lamel.
A víš, co je ten bílej prach? Obyčejná křída na tabuli. Ona je na přetáčení komutátoru soustružnická finta aby se nezapatlaly mezery mědí a nemuselo se škrábat. Prostě se na soustruhu tak dlouho šmidlá křídou po roztočeným komutátoru, až křída komplet zacpe mezery mezi lamelama. A to zacpání je tak dokonalý, že nepustí otřepy lamel do mezer. Pak se křída vyfouká tryskou stlačeným vzduchem. Dobrý, co? :wink:

Napsal: 31 říj 2019, 02:10
od pepito
Zdravím, to není klasická křída na tabuli, používali jsme to v minulé práci, je to křída na komutátory. Snižuje jiskření a čistí lamely. Aplikuje se při běhu motoru.

Napsal: 31 říj 2019, 17:43
od Celeron
No ale na to soustružení to funguje taky, odzkoušeno. Stačilo jen nepatrně proškrábnout jednu stranu lamel, při soustružení tu "odchozí".

Motory zgenerálkovaný, převodovky promazaný, "Jacky" namontovaný a připojený. Ale stejně chodil jen jeden. V řídící elektronice, kde je relátková reverzace motorů to nejdříve vypadalo že jsou v kopru dva paralelní trandy TIP35, co omezují na konci dráhy chodu "Jacka" proud. Ale po přeměření byly dobrý.
Bylo vadný plošákový relé FEME 2 x spínací kontakt 10A, cívka 23,5V DC. Ty se už snad vůbec nedají sehnat, ani Enyka, co dováží Carlo Gavazzi co ty FEME dělá (dělala) je neumí sehnat. Všichni ostatní mají jen dvoupólový max 8A. FEME se dají lehce rozdělat, docela d.ebilní závada. Jeden kontakt byl vyhřátej a pohyblivá kontaktová planžeta se ohřála natolik, že plastový mezikus k páce cívky relé se zapekl do planžety a celej mechanizmus se zkřížil.
Naštěstí bylo na desce ještě jedno stejný FEME na blikání majáčku a tak jsem ho přehodil a na blikání dal nízkej plošákovej Šrak 2 x 8A.

Kdyby někdo měl motor, převodovku a nebo celýho "Jacka" z přílohy, rád bych koupil na díly.
Díky!