Stránka 1 z 1

Mobilní foťáky a led osvětleni

Napsal: 27 lis 2019, 22:09
od Celeron
Dnes mě celkem překvapilo že v místnosti s "LED zářivkama" nešlo Hujavejem ani Šamšungem nafotit nic z kusu bílýho papíru. Prostě černej podexponovanej snímek. Musel jsem zhasnout a pak to za pološera vyfotit s bleskem na mobilu šlo.
Nějak to nechápu, ten blesk mobilu je taky ledka. Doma běžně fotím pod LED žárovkou. Nějakej rozdíl ve spektru u těch "Led zářivek"?
Kdyby to dělal jeden mobil, ale dva různý výrobci?

Napsal: 27 lis 2019, 22:16
od Michal22
Asi jsem dnes už zabrzděný, ale nechápu spojení "černý" a "přeexponovaný" snímek.

Napsal: 27 lis 2019, 22:17
od Celeron
Fuj, podexponovanej. :oops:
Už jsem to opravil.

Napsal: 27 lis 2019, 22:18
od EKKAR
Tys asi nikdy v životě neviděl přepálenej negativ, viď?
A krom toho - obrazový snímače, když se zahltěj, produkujou "černej" signál. Aspoň většina z nich.

Napsal: 27 lis 2019, 22:24
od Celeron
Jo a proč se nikdy nezahltí když při focení doma smažím na věc z 25 cm LED žárovkou Osram ACO1742 2700K 9W? A do toho ještě svítí 1,5 m nad stolem klasická zářivka 2 x 36W.
Ty LED zářivky byly 2 v místnosti 3 x 4m ve výšce 2,6m. Výkon a provedení jsem nezkoumal.
Ta černá byla pokaždý z celkem 4 pokusů, dva na Huj a dva na Šam.

Napsal: 27 lis 2019, 22:33
od Michal22
Ekkare, sice jsem analogové fotografií moc nedal, ale pár snímků se špatnou expozici jsem už vytvořil. Neboj. Ovšem u digitální fotografie jsem přeexponovaný černý snímek neviděl.
Jirko, mozna ty LED trubice produkují i UV složku, na kterou automatika fotítka reaguje snížením expozice? U nějakých levných LED trubic bych se nedivil..

Napsal: 27 lis 2019, 22:36
od EKKAR
Může za to setrvačnost lidskýho oka - ta "nevidí" mezery v impulsech světla produkovanejch LEDkama. Ty nemají "dosvit", jejich průběh jasu je "hranatej". Když mezery vyplníš nějakým dalším zdrojem, kterej je buď napájenej stejnosměrem a tím pádem nebliká, nebo má setrvačnost jako žhavený vlákno, budeš mít zase jinej výsledek . Optickej snímač pracuje s mnohem kratšíma časama, takže se buď trefí do mezery mezi jasovýma pulsama, nebo naopak do maxima. A nezapomeň, že foťák v mobilu nemá nezávislej expozimetr, ale osvit měří přímo čipem = je tam časový zpoždění mezi okamžikem měření a okamžikem snímání obrazu

Napsal: 27 lis 2019, 22:39
od rnbw
Divne je, ze ten tzv. moderny software nema vyriesene taketo tzv. moderne osvetlenie. Stavil by som sa, ze normalny fotak (digitalny, o filmovom ani nehovorim) by s tym problem nemal.

Napsal: 27 lis 2019, 23:03
od Hubert_79
vševěd píše:obrazový snímače, když se zahltěj, produkujou "černej" signál
Skutečně?

Napsal: 28 lis 2019, 12:03
od ZdenekHQ
Michal22 píše:Ekkare, sice jsem analogové fotografií moc nedal, ale pár snímků se špatnou expozici jsem už vytvořil. Neboj. Ovšem u digitální fotografie jsem přeexponovaný černý snímek neviděl...
EKKAR zavzpomínal na (super)ortikony, tam vlivem silnýho světla (třeba kupodivu i svíčka) došlo k rozptylu elektronů v okolí osvětleného bodu, takže světlej bod byl lemovanej černým okrajem. Jmenuje se to halace. :D

Napsal: 28 lis 2019, 16:41
od Osmdesat
U starších nebo levnějších digitálů jsem si toho taky všiml - pokud bylo v obraze slunce, bylo někdy černé. Přesný princip neznám, ale skutečně k tomu docházelo. U těch novějších snímačů jsem si toho nevšiml.
U filmu k tomu taky dochází/-elo. Ale zase - ta přeexpozice musela být extrémní. Označuje se to jako oblast solarizace. V běžné literatuře se expoziční křivka filmu malovala jen do maxima, co bylo dál, se "tajilo". Jen někde si troufli křivku namalovat až do konce, asi nechtěli lidi mást. Ta křivka pak skutečně klesá.

V daném případě ale bude problém nejspíš v tom, co napsal Ekkar. Expoziční automatika naměří nějaký časový integrál jasu a podle toho se nastaví. Jenže expoziční čas je tak krátký, že to v čase vykousne mezeru mezi pulzy.
Plus navíc automatika se nastavuje na střední šedou, což vyhovuje většině scén. Jenže neví, že ten papír má být na fotce bílý, a nastaví se na střední šedou, takže jej trochu podexponuje.

Řešení bude nastavit korekci expozice do plusu. Některé foťáky mívaly také režim "text" nebo "dokument", aby věděly, že se fotí papír, a nepodexponovávaly.