Stránka 1 z 1

Oddělovací a regulační trafo (přesunuto)

Napsal: 30 lis 2019, 15:58
od Neniu
Mám tu oddělovací trafo a regulační autotrafo. Přemýšlím, jak je za sebou zapojit. Možnosti jsou vlastně dvě:

1. autotrafo a pak oddělovací trafo
2. oddělovací trafo a pak autotrafo

Jak byste to zapojili vy? Podle první nebo druhé možnosti a případně proč?

Každé trafo má svojí skříň a zásuvku, jsou to trafa Diametral.

Osobně si myslím, že je asi lepší použít topologii autotrafo a pak trafo oddělovací a to proto, že tak zůstanou propojené PE vodiče skříní.

Jenže pokud dám v tomto případě autotrafo na maximum, je na výstupu oddělovacího trafa skoro 260V (naprázdno) a těžko říci, jak se na to bude tvářit "trafostart" ve skříni oddělovacího trafa. A naopak, pokud je nastavené malé výstupní napětí, tak to trafostartu nestačí k činnosti.

Trafa jsou úplně nová a v záruce, takže je určitě nebudu kuchat a případně nějak přepojovat. Zrovna tak se nemohu podívat, jak je zapojený "trafostart".

Nějaké nápady nebo zkušenosti? Případně schémata od oddělovacího trafa nebo od autotrafa? Děkuji :)

Napsal: 30 lis 2019, 16:08
od lesana87
Když bude oddělovací trafo mezi sítí a autotrafem, bude mít sycení, na který je navržený. Když bude až za autotrafem, bude se mu sycení měnit od nuly až po hodnotu, která se mu asi nebude líbit (při těch 260V).

Napsal: 30 lis 2019, 16:17
od serviceman
U velkých (cca 1kW) autotraf bývá velký počáteční proud, který vyhodí jistič. Startování přes odpor to řeší, ale to by v tomto případě mohlo nahradit oddělovací trafo.

Napsal: 30 lis 2019, 16:41
od Achab
Sestava s oddělovacím trafem na výstupu bude mít navíc měkčí výstupní napětí. Ale jeden zdroj mám takto zapojený záměrně, protože regulační trafo je výkonnější než oddělovací a v neoddělené části tak můžu využít plné zatížení.

Napsal: 30 lis 2019, 17:08
od sinclair
Také to mám takto, ale můžu to bleskem obrátit.
Skoro každé regulační trafo má rozsah 0-250V, které na výstupu budou, i když přivedeš jen 230V. Proto Ti to vylítává tak vysoko.
Musíš rafičku volantu při točení zarazit na hodnotě, kterou aktuálně má síť.
A budeš mít od přepětí pokoj :D

Napsal: 30 lis 2019, 22:24
od Neniu
Mě osobně to mírné přepětí nevadí, spíše naopak. Jen nevím, jak se na to bude tvářit obvod trafostratu. Chtělo by to vědět, jak to je zapojené.

Jak to tak čtu, asi nechám obě trafa přístupná a zapojím je podle potřeby. Připomínka s vyšším vnitřním odporem je dobrá, děkuji za ni. To mi nějak z úvah uniklo.

Potíž je v tom, že zásuvka na oddělovacím trafu je bez kolíku a tak když do ní zapojím autotrafo, tak bude jeho skříň nezapojená nikam a může na ní být různé napětí, podle svodů, dalšího zapojení a co já vím čeho ještě. V drtivé většina případů to nevadí, je přeci za oddělovacím trafem, ale určitě se dříve nebo později najde situace, kdy to vadit bude.

Takže asi půjdu sinclarovou cestou :)

Dotaz na případné vlastnictví schémat obou přístrojů ale trvá dál, pokud se někde najdou, bylo by to príma :)

Napsal: 03 pro 2019, 22:11
od ZdenekHQ
To je věčná debata pořád dokolečka. Zásuvka na oddělovacím trafu je bez "kolíku", protože je to tak správně. Co je na primáru oddělovacího trafa, to ať tam taky zůstane. Hlavně v síti TN-C.