Převíjení motoru 132kW

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

Převíjení motoru 132kW

#1 Příspěvek od kulikus »

Video zde.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29691
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#2 Příspěvek od EKKAR »

Jako praktikující středoškolák jsem se přímo účastnil převíjení stejnosměráků do lokomotiv - tady v místní CZ LOKO, tehdejší ŽOS. Byly to stejnosměrný motory na 450 - 750V (podle typu mašiny) a o výkonu až 750kW jeden. Tam už se vinutí nedělalo z 10 samostatnejch drátů odmotávanejch četou v podřepu sedících oturbanovanejch čmoudů ze svitku navlíknutýho na ruku jako vlnu na pletení, ale z Cu pásku 5x1mm až 8x2mm opřádanýho nejspíš hedvábím, nebo možná impregnovanou bavlnou. Odvíjelo se to na takový mašince ze svitku metr velkýho, nastavitelnej plíšek s mikrospínačem sepnul nůžky když do něj konec odvíjenýho pásku najel ... Drátěným kotoučem se očistily konce v definovaný dýlce, jednotlivý nasekaný kusy se srovnaly a ve spešl šabloně naohejbaly. Naohejbaný šablony se poskládaly a omotaly tkanicí do složenejch cívek - a pak se šlo montovat. Drážková izolace lesklou lepenkou se stříhala taky ručně na tabulovejch nůžkách podle měrky, dřevěný a pertinaxový klínky se vyráběly hromadně ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#3 Příspěvek od Celeron »

Co to je za mašinku, co s tím holí jednotlivý dráty od smaltu? Cca 23 minuta.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
jova1
Příspěvky: 1207
Registrován: 20 pro 2007, 01:00
Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od jova1 »


Uživatelský avatar
Jodr
Příspěvky: 1357
Registrován: 20 led 2008, 01:00
Bydliště: na vejminku

#5 Příspěvek od Jodr »

Převíjení kotvy DC motoru je možné vidět tady:
Jen blbec se učí svými chybami opakovaně....

Uživatelský avatar
palmalsport
Příspěvky: 545
Registrován: 21 pro 2012, 01:00
Bydliště: HK

#6 Příspěvek od palmalsport »

To zas někdo objevil Ameriku co.
Tak jsem zkouknul kousek z těch videí, ale pro mě, to není nic nového. Vzpomněl jsem si na dobu v učňáku a na škole. Tam to byl standart.
:)

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#7 Příspěvek od sis2 »

Jo, pro dnešní sopláky-klikače je na YT spousta videí skoro jak objevení Ameriky.
My, co se to před 50 léty vyučili jen s úsměvem vzpomeneme na mládí...

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#8 Příspěvek od Celeron »

No žádná láce. :roll:
Dost dobře si nedovedu představit ty malý průměry, spíš byc si myslel, že až se čelisti sevřou do smalru, začne se drát kroutit.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#9 Příspěvek od Artaban001 »

Jako učeň jsem chodil na praxi do fabriky, který se taky zabývala výrobou a opravama elektromotorů - MEZ Brno. Bohužel to bylo v době, kdy šel do kopru. Takže jsme se párkrát nachomejtli k navíjení motorů,ale nebyly to tak velký krávy, no ale dělalo se to podobně - Stator se vypálil v peci,pak se z něj vytahalo vinutí. Pokud to byl "mezáckej motor", tak byly parametry vinutí známý a dohledatelný v tabulkách. Pokud byl jinej a nestandartní, tak se musel udělat průzkum vinutí před vypálením a před rozebráním (ono těch způsobu, jak navinout stator AS motoru moc není - šlo jen o počty závitů a průměr vodičů). Pak se vyrobila pomocí univerzální desky a kolíků navíjecí šablona a navinuly se ty cívky - mezi tím se vyčistil stator a vyvložkoval elektroizolační lepenkou. Vinutí se pak "vsypalo" a drážky uzavřely a zaklínkovaly - takže podobně jako v tom videu. Rotory - většinou do vrtaček a podobně jsme dělali ručně - od toho navíjení měl clověk kolikrát pěkně pořezaný ruce - tiše jsem doufal, že se tím nebudu nikdy živit. Naposledy jsem to dělal jako praktickou zkoušku při opouštění učiliště.

Uživatelský avatar
czatlantis
Příspěvky: 1012
Registrován: 10 čer 2009, 02:00

#10 Příspěvek od czatlantis »

Celeron píše:Co to je za mašinku, co s tím holí jednotlivý dráty od smaltu? Cca 23 minuta.
Doslova toto :D
https://www.aliexpress.com/item/32959982769.html

Uživatelský avatar
foxrider
Příspěvky: 805
Registrován: 28 zář 2013, 02:00
Bydliště: Praha- východ

#11 Příspěvek od foxrider »

Přesně tuto zelenou holičku máme v práci. Zatím jeden kus na zkoušku. Normálně u nás používáme červené Arno fuchsy:

https://arnofuchs-kabeltechnik.de/produ ... uchs-star/

nebo někdo černé Abisofixy s vnějším zdrojem, ale vzhledem k tomu že Arno fuchs stojí asi 18 000, otec šéfa tuto zelenou mašinku přivezl z Číny když tam byl. Na zkoušku jaký to je. Cenový rozdíl je značný, tato zelená mašinka stojí prý asi 1200 korun v přepočtu! Funkčnost parádní, jediná nevýhoda je oproti Arno i Abisofixům je že tohle je větší a má příliš velký ten plexisklový kryt, takže když jsou vývodní dráty v blízkosti cívky a ještě krátké, tak je problém...takže je to spíš na delší vývody, které se dají hodně odehnout.

Jen sada samotných tří nožů do Arno fuchse stojí 1000 korun, tady je z Číny celý přístroj za asi 1200.

Celeron: otáčky motorku a tím i síla přítlaku nožů se dá plynule nastavit. Na tenké drátky nižší otáčky, na silné dráty s tlustším smaltem vyšší otáčky.
Ale i tak když se někdy "zadaří", že se tenký drátek ukroutí...
Přílohy
Abisofix.jpg
csm_Fuchs_Star2_704b8436a0.jpg

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od kulikus »

Tady převíjení 94kW motoru SIEMENS.
Vidno - Indové umějí spolupracovat.

Uživatelský avatar
tatramacek
Příspěvky: 1875
Registrován: 07 pro 2007, 01:00
Bydliště: Kroměřížsko

#13 Příspěvek od tatramacek »

Nádherná umělecká práce 8O
Audaces fortuna iuvat

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“