Stránka 1 z 1

Převíjení motoru 132kW

Napsal: 02 pro 2019, 21:12
od kulikus
Video zde.

Napsal: 02 pro 2019, 21:59
od EKKAR
Jako praktikující středoškolák jsem se přímo účastnil převíjení stejnosměráků do lokomotiv - tady v místní CZ LOKO, tehdejší ŽOS. Byly to stejnosměrný motory na 450 - 750V (podle typu mašiny) a o výkonu až 750kW jeden. Tam už se vinutí nedělalo z 10 samostatnejch drátů odmotávanejch četou v podřepu sedících oturbanovanejch čmoudů ze svitku navlíknutýho na ruku jako vlnu na pletení, ale z Cu pásku 5x1mm až 8x2mm opřádanýho nejspíš hedvábím, nebo možná impregnovanou bavlnou. Odvíjelo se to na takový mašince ze svitku metr velkýho, nastavitelnej plíšek s mikrospínačem sepnul nůžky když do něj konec odvíjenýho pásku najel ... Drátěným kotoučem se očistily konce v definovaný dýlce, jednotlivý nasekaný kusy se srovnaly a ve spešl šabloně naohejbaly. Naohejbaný šablony se poskládaly a omotaly tkanicí do složenejch cívek - a pak se šlo montovat. Drážková izolace lesklou lepenkou se stříhala taky ručně na tabulovejch nůžkách podle měrky, dřevěný a pertinaxový klínky se vyráběly hromadně ...

Napsal: 03 pro 2019, 00:46
od Celeron
Co to je za mašinku, co s tím holí jednotlivý dráty od smaltu? Cca 23 minuta.

Napsal: 03 pro 2019, 06:48
od jova1

Napsal: 03 pro 2019, 09:45
od Jodr
Převíjení kotvy DC motoru je možné vidět tady:

Napsal: 03 pro 2019, 10:08
od palmalsport
To zas někdo objevil Ameriku co.
Tak jsem zkouknul kousek z těch videí, ale pro mě, to není nic nového. Vzpomněl jsem si na dobu v učňáku a na škole. Tam to byl standart.
:)

Napsal: 03 pro 2019, 10:31
od sis2
Jo, pro dnešní sopláky-klikače je na YT spousta videí skoro jak objevení Ameriky.
My, co se to před 50 léty vyučili jen s úsměvem vzpomeneme na mládí...

Napsal: 03 pro 2019, 12:12
od Celeron
No žádná láce. :roll:
Dost dobře si nedovedu představit ty malý průměry, spíš byc si myslel, že až se čelisti sevřou do smalru, začne se drát kroutit.

Napsal: 03 pro 2019, 13:56
od Artaban001
Jako učeň jsem chodil na praxi do fabriky, který se taky zabývala výrobou a opravama elektromotorů - MEZ Brno. Bohužel to bylo v době, kdy šel do kopru. Takže jsme se párkrát nachomejtli k navíjení motorů,ale nebyly to tak velký krávy, no ale dělalo se to podobně - Stator se vypálil v peci,pak se z něj vytahalo vinutí. Pokud to byl "mezáckej motor", tak byly parametry vinutí známý a dohledatelný v tabulkách. Pokud byl jinej a nestandartní, tak se musel udělat průzkum vinutí před vypálením a před rozebráním (ono těch způsobu, jak navinout stator AS motoru moc není - šlo jen o počty závitů a průměr vodičů). Pak se vyrobila pomocí univerzální desky a kolíků navíjecí šablona a navinuly se ty cívky - mezi tím se vyčistil stator a vyvložkoval elektroizolační lepenkou. Vinutí se pak "vsypalo" a drážky uzavřely a zaklínkovaly - takže podobně jako v tom videu. Rotory - většinou do vrtaček a podobně jsme dělali ručně - od toho navíjení měl clověk kolikrát pěkně pořezaný ruce - tiše jsem doufal, že se tím nebudu nikdy živit. Naposledy jsem to dělal jako praktickou zkoušku při opouštění učiliště.

Napsal: 03 pro 2019, 16:37
od czatlantis
Celeron píše:Co to je za mašinku, co s tím holí jednotlivý dráty od smaltu? Cca 23 minuta.
Doslova toto :D
https://www.aliexpress.com/item/32959982769.html

Napsal: 03 pro 2019, 17:06
od foxrider
Přesně tuto zelenou holičku máme v práci. Zatím jeden kus na zkoušku. Normálně u nás používáme červené Arno fuchsy:

https://arnofuchs-kabeltechnik.de/produ ... uchs-star/

nebo někdo černé Abisofixy s vnějším zdrojem, ale vzhledem k tomu že Arno fuchs stojí asi 18 000, otec šéfa tuto zelenou mašinku přivezl z Číny když tam byl. Na zkoušku jaký to je. Cenový rozdíl je značný, tato zelená mašinka stojí prý asi 1200 korun v přepočtu! Funkčnost parádní, jediná nevýhoda je oproti Arno i Abisofixům je že tohle je větší a má příliš velký ten plexisklový kryt, takže když jsou vývodní dráty v blízkosti cívky a ještě krátké, tak je problém...takže je to spíš na delší vývody, které se dají hodně odehnout.

Jen sada samotných tří nožů do Arno fuchse stojí 1000 korun, tady je z Číny celý přístroj za asi 1200.

Celeron: otáčky motorku a tím i síla přítlaku nožů se dá plynule nastavit. Na tenké drátky nižší otáčky, na silné dráty s tlustším smaltem vyšší otáčky.
Ale i tak když se někdy "zadaří", že se tenký drátek ukroutí...

Napsal: 30 lis 2020, 21:47
od kulikus
Tady převíjení 94kW motoru SIEMENS.
Vidno - Indové umějí spolupracovat.

Napsal: 29 pro 2020, 05:25
od tatramacek
Nádherná umělecká práce 8O