Startovací zdroj, jak vyrobit?

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Petr7
Příspěvky: 72
Registrován: 18 lis 2006, 01:00
Bydliště: jižní čechy

Startovací zdroj, jak vyrobit?

#1 Příspěvek od Petr7 »

Protože mám v zimě problémy se startováním diesel motoru při větších mrazech u Peugeotu 405 SRDT uvažuji o zbastlení nějakého start boxu.Mám ám doma velké trafo 220/24V a dvě usm.diody 400V/100A.To trafo má sek.vinutý drátem o prům.2,5mm.Ty diody jsou z velk.nabíječek stan.baterií.Teď mi jde o to jestli je možné tyto věci k tomuto účelu použít.Zda by stačilo jenom jednocest.usměrnění a nebo použít obě diody.A jakým způsobem snížit napětí z těch 24V na nějaké rozumné napěětí.Zřejmě 12-13V.A zda vůbec je to možné to s těmito věcmi udělat?

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#2 Příspěvek od Hill »

Zřejmě neparkuješ před panelákem, ale na dvorku nebo v garáži. Na to by ti stačil obyčejný nestabilizovaný zdroj tak 200-300mA (v garáži stačí i polovina), naprázdno asi 17-18V. A na noc tu baterku normálně k tomu připojit. Prostě ji udržet do rána plně nabitou při teplotě elektrolytu aspoň kousek nad nulou
V místech, kudy nikdo cizí nechodí, to použít jde. Takovým proudem baterku nevyvaříš ani nepřebiješ, zato ráno si při -20°C v pohodě pošlape.
Vyzkoušeno. Sice s benzíňákem, ale při -31°C a tehdy už dosluhující (tří nebo čtyřletou) baterkou Balkancar 12V, 54Ah.

Uživatelský avatar
Petr7
Příspěvky: 72
Registrován: 18 lis 2006, 01:00
Bydliště: jižní čechy

#3 Příspěvek od Petr7 »

Jo s tím dobíjecím zdrojem by to šlo.Auto parkuju na dvorku pod přístřeškem a elektrika by tam taky šla natahnout.Akorát si nejsem jistej jestli by to fakt stačilo.Ta baterka užmá nějakejch 5 let za sebou.Sice teď ještě startuju v pohodě ale při -20 kách,nevím,nevím.No ale uvidím.Pokud nějak neudělám ten startbox tak to za zkoušku stojí.Myslíš že by mohlo stačit ten zdroj strčit do zásuvky na panelu v autě?

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#4 Příspěvek od Hill »

Rozhodně stačilo, taky jsem to tak dělal. Nejde to jen u novějších vozů, kde je ta zásuvka přes relé a minutu dvě po vytažení klíčku se odpojí. Tam to prostě musíš připojit rovnou na baterku.
Když použiješ zástrčku s vestavěnou pojistkou do 2A, nemusíš mít ani strach z následků zkratu v dveřmi přikřípnuté šňůře.

Na starém uploadu je soubor nabijecka.tif - takový jednoduchý námět na doladění podle toho, jaká je baterka, jaké trafo máš k dispozici a jaký si představuješ dobíjecí proud. Prostě po dosažení plného nabíjecího napětí tyristor neotevře. Baterka si odplynuje a v následující půlvlně poté, co napětí zase kleslo, tyristor na pár period otevře. To se opakuje až do rána. A pak nastartuješ.

Tam můžeš pustit i ty 2 - 3,2A (ale bacha pak na tu pojistku v zástrčce, tu musíš použít o stupeň silnější a radši pomalou [T2,5A resp. T4A], ať nevypochoduje při prvním impulsu) - on ten proud průběžně klesá.

Přesto bych tady vyzval každého, kdo má se stavbou startboxu zkušenosti, aby je sem přesto (třeba i se schématem) vložil.

EDIT: změna odkazu na platný
Naposledy upravil(a) Hill dne 25 led 2012, 17:53, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#5 Příspěvek od rezis »

Zkousel jsem to ale nepovedlo se. Bud mi baterka vrela pred startem nebo to bylo nedostatecne na start. asi by to chtelo neco spinaneho. Jinak jak mam varazenou baterku z UPs 12V 21Ah sem tam ji flaknu na nabijecku a mam ji doma v teple. Jinak v nouzi startuju na kable z teto baterky. Uvazoval jsem o kufriku ale ... .Proste mam neco jako to prodavaji v tvshopu ale vlastni vyroby. ( podle reklamy bych rekl ze to mam na nakladaky :D )
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
Petr7
Příspěvky: 72
Registrován: 18 lis 2006, 01:00
Bydliště: jižní čechy

#6 Příspěvek od Petr7 »

TO HILL.Ten dobíječ je OK.Jen mě tam mate ten tyristor.Na co tak předimenzovanej?Asi si neměl slabší ,tak si tam dal tento.Možná se mýlím.Ale tak mě napadá jedna věc.To už to můžu na noc zapnout na nabíječku kterou používám na nabíjení .Je to automat který vypne když je nabito a potom se přepne na udrž.napětí.Ale je pravda že ten dobíječ by byl výhodnější a hlavně menší.Ještě k tomu Ty.Možná je tam tak silný kvůli té kontrole napětí kdy neprotéká nab.proud.Možná ,že melu kraviny a tak mě nebíte. :smash:

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#7 Příspěvek od Hill »

Ale ne, to schéma je původně k nabíječce se středním proudem do 10A, v tom případě tyristorem tečou impulsy o špičkovém proudu až 50A (na to je tam to omezení odporem, diody, jestli si dobře pamatuju, byly KY715), ale mezi těmito impulsy má čas chladič teplo odvést. Původně to totiž sloužilo pro nějaké 84Ah akumulátory.
Proto uvádím, že je to k dolaborování podle potřeby.
Samozřejmě to můžeš dimenzovat na proud do 1A a dát tam třeba muzejní KT501. Podle ampérmetru samozřejmě musíš odporem omezit proud na střední hodnotu pod 0,7A při vybité baterce. Ale, aby ti zůstala rezerva proudu pro případ zkratu, tedy aby měl tyristor aspoň nějakou šanci, tak je lepší trafo na větší napětí (zhruba 20V) a větší sériový odpor. Nebo použít tyristor na podstatně větší proud, než nabíjecí.

Když máš normální nabíječku s vypnutím, ale hlavně, jestli se umí při poklesu napětí zase sama zapnout, tak ji použij.

Uživatelský avatar
jasin
Příspěvky: 1440
Registrován: 22 úno 2005, 01:00
Bydliště: Kunratice u Prahy

#8 Příspěvek od jasin »

Startovací zdroj by měl alespoň krátkodobě dát cca 100 až 200 A. To tvé trafo dá něco kolem 10 A.
Můžeš ho ale použít k posílení baterky při startu. Dej na výstup jednu diodu a do primáru zařaď sériově kondenzátor kolem desíti mikrofaradů. Nevýhoda je že kond musí být na 1000 V. V nouzi bych zkusil řadu kondíků ze zářivek zapojené paralelně (jsou na síť s rezervou). Kapacita určuje výstuní proud! Přidávej kondy, dokud trafo nezačne moc hřát při startování. Krátkodobě ho můžeš přetížit, ale na samotný start bez baterky to stačit nebude.
Nezapínat bez zátěže (baterky). Je to takhle zdroj proudu a bez zátěže vyletí na výstupu napětí na stovky Voltů!
Zapojením je to vlastně trochu silnější nabíječka.
Pro startovací zdroj by bylo potřeba trafo ze svářečky.

Uživatelský avatar
Petr7
Příspěvky: 72
Registrován: 18 lis 2006, 01:00
Bydliště: jižní čechy

#9 Příspěvek od Petr7 »

To Jasin..Tak jsem to vlastně myslel použít to jako pomocnej start.zdroj ale blbě jsem se vyjádřil když jsem napsal start.zdroj.Něco k těm kondenzátorům o kterých píšeš.Vzpomínám si ,že tak před 30 ti lety když jsem měl svůj první auťák tak jsem si dělal taky jednu nabíječku která se regulovala kondez. v primáru.Byly to 4ři kond.na dvouch přepínačích.Dali se nastavit 4 ři úrovně proudu.Ale asi to nebylo nic
moc.V tomhle P405 mám baterii 75 Ah.Ty proudy budou asi festovný.

To Hill.Ta moje nabíječka se umí sama zapnout když napětí klesne pod nast.mez. Ale nerad bychji vystavoval nepřízni počasí .i když je to pod přístřeškem.To dobíjedlo se mi jeví opravdu vhodnější.Páni dík za rady.

Uživatelský avatar
72fredy
Příspěvky: 56
Registrován: 15 bře 2009, 01:00

#10 Příspěvek od 72fredy »

Mám trafo 12 V 24 A / 24 V 16 A a zaujala mě nabíječka uložená Hillem na obrázku nabijecka.tif a chci se zeptat, zda by při užití vhodně dimenzovaných součástek šla použít na proudy, které to trafo má zvládnout, na nabíjení 12 V autobaterie. Pak bych požádal o pomoc, jaké hodnoty co do napětí a proudu by měly součástky zvládnout a jestli stačí jen součástky (co do funkce, nikoliv dimenzování) na obrázku nebo je třeba přidat např. kondenzátory ke stabilizátoru, apod. Přivítám i radu ohledně doplnění o nějakou blbovzdornost, je-li to vhodné.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#11 Příspěvek od Hill »

V tom ti vyhoví například tyristor TYN1012 (12A/1000V - sice by stačil na menší napětí, ale tento běžně koupíš, třeba u Denkla, budicí proud má 20mA, to stablík zvládne). Nebo se poohlédni po nějakém tom BT151, TYN616, případně nějakém tom 20A tyristoru, například TYN688, TYN690 nebo BT162.
Musíš totiž počítat s tím, že usměrňovač i tyristor pracují s malým úhlem otevření a špičkový proud mnohonásobně převyšuje hodnotu proudu středního, kterým nabíjíš. A tyristor musí tomuto špičkovému proudu také odolávat. Proto je poněkud předimenzovaný. Ostatně výběr diod tomu musíš taky podřídit.
Volbou "ohvězdičkovaného" odporu si omezíš proud třeba na 5A při akumulátoru vybitém na nějakých 10,8V (nejlíp měřit analogovým ampérmetrem, Deprèz ukazuje obvykle střední hodnotu proudu, takže hodnota efektivní, která ohřívá vinutí trafa, odpor a tyristor, bude asi 5,5A).
Nebo si dej delší kus drátu jako omezovací odpor a používej proud ještě menší. Proti zkratu to můžeš jistit tavnou šestkou pojistkou. Pokud použiješ pojistku do auta, pak počítej s tím, že je poměrně pomalá.
Ale asi by stejně působila jen při zkratu - ta tvoje trafa totiž dávají dost malé napětí a je tedy pravděpodobné, že z nich i bez omezovacího odporu dostaneš sotva 2A - přetlačuješ totiž 12V baterky napětím (17V-2*0,6V-0,5V)=15,3V.
Trafo 12V odhaduji na vnitřní impedanci v sekundáru cca 0,5Ω, takže ti ve špičce dá proud do vybité baterky 9A (střední proud přes palec 2A), do nabité pak kolem 2,6A špičkového proudu, tedy asi 300mA střední hodnota.
Když se ti povede přivinout několik závitů na sekundár, zvedneš i nabíjecí proud.
Plynovací napětí si nabíječka sama pohlídá.
A je navržená tak, abys mohl celkem variabilně použít podle vlastní potřeby jak trafo, tak diody i tyristor, aniž bys musel přidávat nějaké kondenzátory před stablík, stejně je tam jen proto, aby před stabilizátorem bylo napětí výrazně vyšší, než na jeho výstupu. Jinde se napětí tak jako tak filtrovat nesmí!

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#12 Příspěvek od TAKJAN »

Tohle zapojení mám teď taky řešit. Ale kluk si dovezl 3fáz trafo 2kVA a ČKD diody. Elektricky to asi bude v pohodě, ale ta mechanická práce, ale zas je to na traktor. Horší když jsem dělal 14V/30A a musel být "krásný" - do autodílny..

Uživatelský avatar
72fredy
Příspěvky: 56
Registrován: 15 bře 2009, 01:00

#13 Příspěvek od 72fredy »

To Hill: Děkuji, perfektní. Jak je na tom nabíječka při vyzkratování či přepólování? Je lepší to zapojit na 12 V nebo 24 V sekundár?

Uživatelský avatar
72fredy
Příspěvky: 56
Registrován: 15 bře 2009, 01:00

#14 Příspěvek od 72fredy »

Si odpovím sám, 12V je málo. Co?

Uživatelský avatar
72fredy
Příspěvky: 56
Registrován: 15 bře 2009, 01:00

#15 Příspěvek od 72fredy »

Tak jsem zkoušel to trafo a zjistil jsem, že 12V větev na něm není, bylo to jen polovičatě usměrněné z těch jako 24 V. Je přidělané na usměrňovací můstek, zatím jsem ho neodstraňoval. Naprázdno za můstkem bylo 26.8 V měřeno digitálním měřákem (UT33D) a po připojení žehličky (prý 1960 W a odpor jsem naměřil 29 ohm) kleslo napětí na 24.8 V. Jde z toho něco dovodit a je to použitelné na tu Hillovu nabíječku?

Odpovědět

Zpět na „Poradna“