Myčka nehřeje a nesuší - co všechno vyměnit?

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
thezelda
Příspěvky: 17
Registrován: 17 bře 2016, 01:00

Myčka nehřeje a nesuší - co všechno vyměnit?

#1 Příspěvek od thezelda »

Zdravím,
předem svého dotazu bych se chtěl "přiznat", že jsem amatér a nemám moc rozsáhlé znalosti elektrotechniky. Protože vím, že lidi jako jsem já, zdejší komunita posílá (právem) k profíkovi - elektrikáři, nechtěl jsem původně postovat svůj dotaz do zdejší poradny. Jelikož mi ale jinde neodpověděli, rozhodl jsem se nakonec požádat o radu i zde. Vězte, že ať už mi tu někdo pomůže nebo ne, pokusím se do opravy pustit - berte to tedy, prosím, tak, že mě svou případnou radou pomáháte zmírnit případné škody, které bych eventuelně mohl napáchat. Každému potenciálnímu rádci předem děkuji. Teď již k samotnému dotazu:

Přestala nám ohřívat (a sušit) myčka. Podle rozsáhlé diskuze v konkurenční poradně pro kutily se nejčastěji jedná o vadné relé, čidlo teploty nebo tachodynamo (nevím, jestli je v mé myčce přítomno).

Podíval jsem se na PCB desku ve dveřích a relé (pravděpodobně) našel - vizuálně vypadá v pořádku, ale určitě jej zkusím vyměnit. Co už tak moc v pořádku nevypadá je oblast okolo kondenzátoru C6, rezistorů R13 a R3 možná i okolo toho trafíčka či co to je (viz. fotky). Jinak veškerá elektronika na spodku myčky se zdá být vizuálně v pořádku - nejsou tam žádné zalomené kabely, zoxidované konektory apod. Jenom na jednom připojení (viz foto) je trocha rzi.

Otázka 1: Mám kromě relé topení vyměnit i ty další součástky (kondenzátor, rezistory...)? Pokud ano, co všechno byste vyměnili? Nebo odešel ten "šváb" u R13 rezistoru a můžu tím pádem celou myčku vyhodit? (Myčka funguje jako normálně, akorát neohřívá a nesuší)

Otázka 2: V myčce by mělo být toto relé:
https://bit.ly/2wxKLc9

Lze jej nahradit tímto?: http://www.gme.cz/relras0515

Otázka 3: Porucha by také mohla být způsobena vadným topným tělesem. Je topné těleso ta věc se zrezlým "připojením" z fotky? Vadí tento stav tak zásadně, že by přestalo fungovat? Mimochodem, pokud se skutečně jedná o vstup do topného tělesa, naměřil jsem na svorkách odpor okolo 29-30 ohmů, je to příliš?

Otázka 4: Mohlo by být špatné i čidlo teploty. Existuje nějaký laicky srozumitelný způsob, jak (kde?) změřit, jestli funguje? Mám tušení, že tam asi bude nějaký termistor a jeho odpor by se měl měnit spolu s tím, jak teplou vodu naliji do myčky, ale nevím, kde najít výstup z termistoru a jaké hodnoty bych tam měl naměřit...

Pokud to někomu pomůže, jedná se o myčku BEKO DFN71045S. (nenašel jsem k ní bohužel žádné servisní manuály)

Odkaz na fotky:
https://uloz.to/file/OpbhqIzL0WQB/myckaneohriva-zip

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od Habesan »

Relé jsi, domnívám se, vybral správně.
To původní můžeš poměrně snadno vyzkoušet, když už ho budeš mít vypájené. Prostě na nožičky jeho cívky (elektromagnetu) připojíš cca 5V, například z ploché baterie. Mezi nožičkami jeho silových kontaktů musíš naměřit, že jsou propojené.
Když baterii odpojíš, tak se ty silové kontakty musí také rozpojit (uvnitř je pružinka).

Výměna dalších součástek záleží na tom, jestli jsou nebo nejsou vadné. Když se ti podaří jedno nebo druhé dokázat, bude mít jistotu.

Šváb LNK362PN je součástí napájecího zdroje (společně s okolními součástkami). Z napětí, které máme v zásuvce (230V) vytváří malé napětí pro tu desku elektroniky (předpokládám 5 Voltů, podle toho relé).
Protože "myčka funguje jako normálně" (displej svítí, atd.) předpokládám, že vadný není.
(A i kdyby byl vadný, dá se snadno koupit nový.)

Topné těleso na fotce P1130126.jpg opravdu vypadá jako topné těleso.
Když si vydělíš 230V/30Ω, vyjde ti necelých 8 Ampér.
Po roznásobení 230Vx8A, vyjde cca 1800 Wattů.
Jestli má takovou spotřebu, během sušení, ta myčka uvedenou v návodu, tak je to těleso zdravé.

Na té desce je u jednoho konektoru nápis NTC. To by mohl být vodič, ke kterému je připojeno to teplotní čidlo.
Ještě budeš potřebovat najít druhý vodič, a změřit mezi mimi odpor, který by se měl se stoupající teplotou snižovat.

Všiml jsem si, že ta deska má nápisy v turečtině. Pokud turecky neumíš, nech si to v Google překladači přeložit do angličtiny.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#3 Příspěvek od Hill »

Měl jsem myčku Ardo, v níž ohřev blokovalo jakési křidélko v trubce ktopnému tělesu. Jeho účel byl hlídat průtok. Jenže po jedné aplikaci čisticího prostředku ubylo z křidélka tolik, že neutlačilo mikrospínač. No a procesor nenašel sepnutý mikrospínač průtoku a nepovolil start ohřevu.
Mrkni se na to, Turci to asi zase tak moc od Italů odlišné mít nebudou.

Uživatelský avatar
thezelda
Příspěvky: 17
Registrován: 17 bře 2016, 01:00

#4 Příspěvek od thezelda »

Zdravím a ještě jednou děkuji za Vaše reakce!

Ad relé: Pokud je skutečně to z GME použitelné jako náhrada, tak jej koupím a zkusím vyměnit. Přitom se tedy pokusím proměřit (klasicky "propísknout", jestli je tam vodivá "cesta", nebo jak?), jestli staré spíná. Nejsem si jist, jestli mám plochou baterku - použití staré nabíječky na telefon, která dává 5V DC, by ale asi neměl být problém, že?

Ad další součástky: Rezistory změřím, ale zrovna ten kondenzátor nemám jak proměřit. Můj dotaz tedy spíš směřoval na to, jestli někdo má zkušenosti/pozná z fotky, co vše by ještě pravděpodobně mohlo být v čudu. Jsou to ale součástky za pár peněz, tak si je můžu do košíku přihodit tak jako tak a případně vyzkoušet...

Ad topné těleso: Dle návodu má mít topné těleso skutečně příkon 1800W, takže toto by zřejmě sedělo.

Ad NTC: Pošlu sem další fotku, na které jsem číselně označil určité oblasti ve spodku myčky. Vzhledem k tomu, že čidlo je asi dole v zásobníku na vodu (čouhá tam taková černá "bradavka") na levé straně (při otevření myčky), tak předpokládám, že jeho napojení je na fotce v kroužku č. 1 (myčka na fotce leží "na dveřích"), případně, méně pravděpodobně, v kroužku č. 2. Stačí, když sundám ten konektor a proměřím to přímo na kontaktech, kam byl připojen? Pokud se tam nedostanu, je tu návrh na proměření výstupu NTC na konektoru v PCB. Vstup popsaný jako "NTC" na desce vidím, ale nevím, proti jakému vodiči bych měl měřit...

Ad křidélko v trubce (Hill): To zní jako mechanismus, který má asi podobnou funkci jako tachodynamo v myčkách AEG, popisované v jiné poradně (mohu sem na ni dát odkaz nebo je to zakázané?), tj. zabránit ohřevu, pokud čerpadlo nepumpuje vodu. V které oblasti onen spínač hledat - oblast č. 3, 4, 5 nebo 6? Samozřejmě se mohu podívat všude, nicméně proč si neušetřit práci, že? :)

P.S. Tak jsem teď zkoušel fotku nahrát přímo sem, ale limit 300kB způsobí, že se fotka příliš rozrastruje a nevím, jestli by v takovém stavu byla použitelná, proto opět nahrávám fotku na uloz.to.
https://uloz.to/file/CEoG58vjsO80/spodek-k-oznaceni-jpg
Přílohy
ukázka, že ta fotka vložit jde. A čitelně (Irfan nebo Zoner to umí)
ukázka, že ta fotka vložit jde. A čitelně (Irfan nebo Zoner to umí)

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#5 Příspěvek od masar »

Ano, NTC je v kroužku č.1. Lze ho změřit po jeho odpojení, buď přímo u NTC nebo po vytažení konektoru desky, viz foto. Jeho odpor by se měl pohybovat přibližně kolem 40kΩ při pokojové teplotě, se zvětšující se teplotou se musí snižovat.
:wink:
Přílohy
NTC.png

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#6 Příspěvek od Hill »

Fotku jsem vložil, jak vidíš, jde to i s nevýznamnou ztrátou.

Koukám, že ta myška má výrazně jinou konstrukci, než měla ta moje.
No, není to pračka, zde zřejmě nějaké ucpání nehrozí, takže i ibformace o tom, že se hřídelka čerpadla točí, může být docela spolehlivou, i když nepřímou, informací o oběhu vody, a že tedy průtok nemusí být kontrolován přímo.

Uživatelský avatar
thezelda
Příspěvky: 17
Registrován: 17 bře 2016, 01:00

#7 Příspěvek od thezelda »

Hill: Děkuji za nahrání fotky na tento web, určitě je to tak přehlednější. Nainstaluji Irfan a pokusím se příště nahrávat rovnou sem :wink:

Jinak přeměřil jsem NTC na konektoru na PCB desce dle návodu kolegy masara. Naměřil jsem následující (teplotu berte s rezervou - teploměr na okurky):

Při kohoutkové vodě (8°C) odpor 63kΩ
Při 44°C cca 29kΩ
Při 75°C se hodnota ustálila na 13,8kΩ než zase začala stoupat.

Předpokládám tedy, že čidlo teploty je v pořádku?
Naposledy upravil(a) thezelda dne 28 bře 2020, 21:11, celkem upraveno 1 x.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#8 Příspěvek od masar »

Ano.
:wink:

Uživatelský avatar
kodl1
Příspěvky: 263
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Brno

#9 Příspěvek od kodl1 »

Zkracuje myčka čas programu? Na Beku by měl jít spustit diagnostický program..
Možná je jen zlomený kabel ve dveřích, mně kvůli tomu shořely dva SMD odpory v obvodu měření teploty..
Co mne nezabije, to mne posílí ...

Uživatelský avatar
Hape
Příspěvky: 353
Registrován: 08 úno 2010, 01:00
Bydliště: Dolní Cerekev, Česko (Czechia)
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od Hape »

Já to tipuju na vadné relé spínající proud do topného tělesa. Podle diskusí co sem četl je to asi nejčastější závada když myčka přestane ohřívat vodu.
Máme doma myčku Baumatic BDI681 a relé je v ní, včetně toho z výroby, už čtvrté. Životnost relé v této myčce je cca 3 roky. Dvakrát ho měnili opraváři a potřetí sem si to dělal sám.
V této myčce je také kontrola průtoku vody, je řešená tlakovým membránovým spínačem zapojeným do série s topným tělesem a je umístěná na hadici za topným tělesem. Některý z těch profíků opravářů tento spínač odpojil a to se potom v myčce děli věci, když odešel kondenzátor motoru čerpadla a to se v průběhu programu nerozběhlo když mělo. Naštěstí to topné těleso i motor vydrželi, než mi docvaklo po několika dnech proč z myčky vycházejí divné zvuky a vyměnil sem kondenzátor.
Takže když sem v říjnu měnil relé a při tom zjistil že je tlakový spínač odpojený, opět sem ho zapojil (samozřejmě po kontrole jestli je funkční) a od té doby ohřev funguje zatím bez poruchy, tak sem zvědavý jak dlouho to vydrží.

Uživatelský avatar
thezelda
Příspěvky: 17
Registrován: 17 bře 2016, 01:00

#11 Příspěvek od thezelda »

Děkuji Vám všem za nápady - vašich rad si nesmírně vážím.

kodl1: Myčka čas programu nezkracuje - vlastně vše funguje jako normálně. Dokonce jsem si teď všiml, že se i snaží pomocí větráku sušit - akorát jí tam nejde ten horký vzduch. Vše se tváří normálně, až na to, že neohřívá.

Zalomený kabel asi jen tak neodhalím (byť to samozřejmě zkusím, když nepřijdeme na nic jiného) a SMD odpory si bohužel sám taky asi nevyměním (i za předpokladu, že bych věděl, které vyměnit).

Ad diagnostika - bylo by to fajn, ale servisní manuál jsem nenašel a v uživatelském jsem (po letmém prolétnutí) o diagnostice rovněž nenašel žádnou zmínku :(

Ad relé - zkusil jsem vyměnit relé v myčce za to z GME, na které jsem zde dával odkaz. Pozitivní je, že se z desky nezakouřilo, takže jsem zřejmě nezpůsobil žádný zkrat. Negativní je, že ani po výměně myčka neohřívá. Nemám s pájením na PCB moc zkušeností, takže nevylučuji, že jsem někde udělal nějaký "studeňák", ale úplně se mi to nezdá, dal jsem si celkem záležet...


Mohl by mi někdo poradit, jak proměřit původní relé? Na které kontakty (viz foto) bych měl přivést napětí 5V (kam + a kam -?) a co (veličina, hodnota...) bych potom měl naměřit na cívce? Přiznám se, že jsem si řekl, že už není co zkazit, tak jsem zkoušel přivádět napětí jen tak zkusmo a pozorovat, jestli se bude na cívce (piny 2 a 5) měnit nějaká veličina - je možné, že jsem původně funkční relé vyzkratoval?

Pokud bude relé funkční, na co se zaměřit dál? Podívat se po nějakém tom tlakovém spínači, jak navrhuje kolega Hape? Pokud tam je, bude to nějaký mikrospínač, jehož vývody by po zmáčknutí měly jít "prohvízdnout" multimetrem?

EDIT: Když koukám na fotky spodku myčky, tak se nezdá, že by okolo topného tělesa vystupovaly nějaké kabely. Z fotky se mi zdá, že jediné potenciální čidlo by mohlo být v kroužku číslo 2 (viz fotka výše). Nebo bude součástí motoru, který je vedle kroužku číslo 6?
Přílohy
relé zmenšené.JPG

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od Habesan »

Když to relé v klidu leží na stole, mělo by jít propísknout mezi piny 1 a 4.
To jsou "výstupní" kontaky, které drží sepnuté ta pružinka, co je uvnitř.

Cívka toho relé je "vstup", tím to relé ovládáš, na piny 2 a 5 máš přivést těch 5 Voltů.
Pak budou spojeny kontakty mezi piny 1 a 3, (musí jít propísknout).

Kam na té cívce přivést plus a kam mínus?
Je dost pravděpodobné, že na tom nezáleží.
Kdyby na tom záleželo, vysleduj si na té desce, jak je ta cívka připojena ke kondenzátoru C6.
Jestli vede jedním koncem na plus toho kondenzátoru, tak je to plus.
Jestli vede jedním koncem na mínus toho kondenzátoru, tak je to mínus.

Druhý konec povede na tranzistor (Q1 ???), kterým se tomu relé říká, že má sepnout.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#13 Příspěvek od masar »

Relé proměř takto. Na polaritě 5V nezáleží.
Při přivedení 5V by relé mělo slyšitelně "cvaknout" a musíš naměřit přibližně 0Ω.
:wink:
Přílohy
měření relé.png

Uživatelský avatar
thezelda
Příspěvky: 17
Registrován: 17 bře 2016, 01:00

#14 Příspěvek od thezelda »

Tak jsem si vytáhl učebnici fyziky pro základní školu a doplnil jsem si teoretickou znalost toho, jak funguje elmg. relé. Pamatuju si, že jsem to ve škole nějak nepochopil, tak jsem teď měl alespoň důvod se na to znovu podívat :)

Jinak provedl jsem měření původního relé a chová se to přesně tak, jak popsal Habesan. Toho cvaknutí při sepnutí jsem se tak lekl, až jsem málem nadskočil :D

Relé tedy bylo v pořádku. Předpokládám, že z toho by se dalo usoudit, že z nějakého důvodu relé nedostane onen 5V signál k sepnutí topného tělesa.

Mám takové tušení, že v tomto bodě už se asi dostáváme k hranici toho, co budu schopen proměřit sám s použitím Vašich rad - předpokládám totiž, že pokud je porucha na nějaké součástce na desce, pak bych asi potřeboval poněkud hlubší znalost toho, jak ty součástky fungují dohromady v tom daném konkrétním uspořádání a zapojení, abych mohl problém odhalit (snad to říkám srozumitelně).

Nebo vidíte na PCB nějaké součástky, které jsou žhavým kandidátem na kontrolu, kterou bych zvládl provést dle Vašich instrukcí? Podle očouzení plastových krytů se dá usuzovat, že k nějakému většímu hřání došlo v té oblasti okolo kondenzátoru C6, rezistoru R13 a oné žlutě přepásané cívečky za nimi... (viz foto)

Buď jak buď, možná bychom se ještě mohli podívat na nějaký ten pojistný systém, který má ochránit myčku před spuštěním topného tělesa ve chvíli, kdy necirkuluje voda. Dle jedné diskuze, kterou jsem četl, to může být provedeno pomocí jakéhosi tachodynama u (oběhového?) čerpadla. Dle jiných (Hape, Hill) to zas může být provedeno nějakou formou mikrospínače, který je spínán tlakem vody. Myslíte, že by výstup nějakého tlakového čidla mohl být na fotce výše v kroužku číslo 2? (Viz můj předchozí příspěvek) Pokud by to mohlo být ono, dáte mi nějaký obecný návod, jak změřit jeho funkci?
Přílohy
ocouzeny plast.JPG
ocouzena deska.JPG
ocouzena deska vrch.JPG

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#15 Příspěvek od masar »

Odpovědi na tvé otázky může dát jen měření napětí na desce. Relé spíná tranzistor Q1. Měřením napětí na jeho pinech lze určit, zda je z procesoru ovládán, nebo chybí napětí pro relé a pod. Vysledováním přívodu k jeho bázi lze najít pin výstupní brány procesoru a změřit ovládací napětí na něm. Pokud na něm ovládací napětí (úroveň) chybí, může být závada i v jiném obvodě, jako rozhodovací podmínka pro procesor.
Vyžaduje to ovšem ty základní znalosti... :wink:
Přílohy
Q1.jpg

Odpovědět

Zpět na „Bílá technika“