Stránka 1 z 2

Jak dlouho vydrží vývojka

Napsal: 21 dub 2020, 17:24
od Darthy
Zakoupil jsem vývojku na DPS, hlavní (a jediná) látka je Metakřemičitan disodný. Jedná se o 22g sáček na 300-500ml vody. Nemůžu se ovšem nikde dočíst, jak dlouho namíchaný roztok vydrží a zda vyprchává, jako třeba hydroxid sodný...?

Neví někdo, zda se při vyvolávání znehodnocuje, nebo třeba při kontaktu se vzduchem a jestli ho můžu skladovat déle jako roztok?

Napsal: 21 dub 2020, 18:36
od jezevec
To slyším poprvé, že by se vodní sklo dalo použít jako vývojka DPS (patrně na pozitivní fotocestu).
Proč si nekoupíš hydroxid sodný a nenamícháš si 2% roztok?

Napsal: 21 dub 2020, 20:00
od Darthy
Je to tahle. Už jednou jsem ji použil, ale nepotřebuji to tak často a přijde mi zbytečné kvůli každé desce otvírat nový sáček...

Hydroxid sodný mám, dělám 1% roztok v destilované vodě, ale i tak mi to přijde dost citlivé, ovlivňuje to teplota, koncentrace a často je tenká časová hranice mezi tím kdy vyvýjím nenasvícenou plochu a kdy už nasvícenou... A mimo jiné dost lidí nedoporučuje hydroxid sodný. Proto hledám dostupné náhrady.

Ještě jsem se dočetl, že je dobré používat uhličitan sodný jako velice šetrná vývojka a dá se vytvořit jen ohřátím jedlé sody, kterou doma mimochodem mám, jen už jsem nakoupil pár těch zmíněných vývojek...

Napsal: 21 dub 2020, 20:09
od jezevec
Uhličitan sodný je na negativní proces. Jaké DPS používáš, pozitivní nebo negativní proces?

Napsal: 21 dub 2020, 21:13
od Darthy
Používám pozitivní. V čem se liší negativní proces? Viděl jsem videa ve kterých doporučují/používají uhličitan na normální pozitivní, nebo jsem si jen nevšiml, že to byl negativní?

Napsal: 21 dub 2020, 21:31
od jezevec
Pokud máš ty problémy co popisuješ, tak máš špatnou předlohu (málo kryje) nebo špatná doba osvitu. Když jsem ještě dělal pozitivní proces, nikdy jsem neměl problémy s 2% roztokem hydroxidu sodného jako vývojky.
Doporučuji ti přejít na negativní proces, vývojka uhličitan sodný bezvodý 10g/1l.
Je s tím jednodušší práce, negativní fólie má vždy stejnou dobu osvitu. U pozitivní cesty záleží jak silná vrstva emulze se podaří výrobci nanést a tím se liší i čas osvitu.
Tady máš návod jak použít negativní fotocestu.

Napsal: 22 dub 2020, 08:50
od Darthy
Je pravda, že folii mám (nejspíš) z ebaye, ale dle výsledku (na obrázku) bych řekl, že krytí bylo dostatečné, kontrast je vysoká). Nebo naopak, je doba osvitu příliš dlouhá a tím i mírný (pr)osvit zakryté plochy? Používám dvě vrstvy položené přes sebe. Zkoušel jsem i pauzovací papír, ale přes ten se mi nepodařilo moc nasvítit desku. Dobu osvitu desky na obrázku byly 4 minuty (10cm nad 100ks těchto UV diod).
Na negativní tedy, pokud tomu rozumím, potřebuji folii na negativní proces?

Napsal: 22 dub 2020, 09:58
od Darthy
Vyvolání se už se tolik nepovedlo - aneb jak jsem říkal, příjde mi, že okraje cest nejsou ještě vyvolané, zatímco už se osvícená část začíná odlupovat (nepočítám bubliny které mi tam vznikly při laminování). To bylo za použití metakřemičitan disodného a tření jemného kartáčku, asi 2 minutky... Což naznačuje, že je opravdu možná špatný proces před vyvoláním (to stejné se děje při NaOH). Že by přesvíceno?

Napsal: 22 dub 2020, 12:31
od jezevec
Ta fólie na cuprextitu, co je zač? Na pozitivní proces fólie, to neznám. Podle vzhledu vyvolané desky to vidím na špatné laminování.
Kupoval jsem na zkoušku negativní fólii z Ali, ale kvalita dost mizerná, jakoby nestejnoměrně nanesená aktivní vrstva.

Napsal: 22 dub 2020, 13:38
od Darthy
Vyhrabal jsem z objednávek na ebay přesně fólii co jsem koupil. Nevidím nikde jestli je pozitivní nebo negativní. Dřív jsem to doslova laminoval v laminovačce, ale přišlo mi, že trošku porušuje povrch fólie. Tuhle desku jsem jen nahříval horkovzduškou. V každém příadě výsledek byl vždy stejný, měl jsem po vyvolání otřepky na okrajích cest. Vyzkouším nasvítit vzorky s různými časy a uvidím.

Napsal: 22 dub 2020, 16:34
od jezevec
Jakou máš předlohu, jsou spojové čáry plné nebo čiré?

Napsal: 22 dub 2020, 16:36
od Darthy
Čiré, mám negativ návrhu. Tzn, co je na nasvětlené desce tmavé, je vystaveno světlu a co světlé, to je zakryto.

Napsal: 22 dub 2020, 17:41
od jjilek
Roztok metakřemičitanu podobně jako hydroxidu je silně alkalický a jako takový se postupně neutralizuje reakcí se vzdušným kysličníkem uhličitým. Proto je třeba jej pečlivě uzavírat, ale stejně dlouho nevydrží. Spolehlivě je možné používat vždy čerstvý roztok, připravovaný v čerstvě převařené a vychlazené destilované vodě. Stejně pečlivě je nutno skladovat nepoužitou substanci, chránit ji před zvlhnutím a vzdušným kysličníkem uhličitým.

Napsal: 22 dub 2020, 19:07
od Darthy
Děkuji za odpověď na poji původní otázku.

Ať se dnes snažím sebevíc, nedaří se mi vytvořit kvalitní pěknou desku. Zkoušel jsem různé metody a časy nasvitu, různé časy vývoje, ale vždy dostanu na konci otřepené cesty...Žeby špatná fólie, tomu se mi nechce věřit? Vrátil jsem se zpět k přenosu toneru, kde jsem vyzkoušel přenos acetonem a alkoholem, případně odlakovačem...a taky bezvýsledně, jen se toner úplně rozpustí, nebo nepřense vůbec, případně malé části... Tak nevím jestli to je rukama, že se mi nic nedaří, nebo způsoby... Asi se vrátím k žehličce a fotopapíru a třeba se to na pátý pokus podaří nažehlit celé...

Napsal: 22 dub 2020, 19:13
od jezevec
A jsme doma, používáš negativní fotocestu a vývojku pro pozitiv.
2% hydroxidem smývám desku po vyleptání.
Jako vývojku použij uhličitan sodný, vyvolávám cca 5 minut za stálého přetírání štětečkem. Když budeš postupovat podle toho videa na který jsem ti dával odkaz, uvidíš tu změnu k lepšímu.
Tu fólii je potřeba nalaminovat, jinak ti nebude na té mědi pořádně držet.
To vodní sklo použij třeba na naložení vajec nebo ho vyhoď, tudy cesta nevede.