Identifikace kondenzatoru a jejich pajeni

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
eM
Příspěvky: 49
Registrován: 24 kvě 2020, 02:00

Identifikace kondenzatoru a jejich pajeni

#1 Příspěvek od eM »

Ahoj, mam prosbu, kdyby mel nekdo chvili. I na zaklade zdejsiho fora jsem se dozvedel, jak muzu spravit svoji indukcni desku, jako mnoho jinym mi odesly IGBT transistory. Dotaz mam ale na jejich filtracni kondenzatory.
1) Vysvetlil by mi prosim nekdo, jak se cte jejich oznaceni? Jedina seda kostka, na kterou vidim, na sobe ma:
333 J 1407
300~ MP3
421556
Pocitam tedy, ze je to 33nF na 300V~? Ale jaky je to typ, provedeni a podobne..?
2) A s tim, ze na soucastku nevidim a nemuzu ji zmerit souvisi druha otazka. Je to docela trapny, ale nedari se mi je vypajet. Vim, za kterej konec se drzi pajecka, jenze jsou pripajeny v mohutnym a zesilenym poli, ktery zrejme odvede hrozne moc tepla pryc. Zkratka mikropajecka sla bokem po prvnim pokusu, ale kdyz s tim nedokazala pohnout ani stara dobra 100VA ETPIII, uz jsem znejistel. Nerozehreju cin ani dost na to, abych ho odsal lankem, chvili jsem vazne zvazoval, ze to ani cin neni, ale je to uplne bezny plosnak a hned vedle umistene transistory sly uplne normalne...kondiky se ale ani nehnou. Nejaka rada pro zoufalce..?
Obrázek
Obrázek

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#2 Příspěvek od Kremik »

Páječka s vyšším příkonem, dvě páječky, předehřev, nebo si pomoct butanovým plamínkem (takovou mini letlampou). Zde to chce ale skušenost, jinak spálíš plošák.

Uživatelský avatar
Mikras
Příspěvky: 471
Registrován: 04 zář 2019, 02:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od Mikras »

Jak psal Kremik, zkus to ohřát trafopáječkou i mikropáječkou zároveň. Taky by mohlo pomoct zkrátit smyčku v trafopáječce tak na polovinu až na třetinu. Pozor ale na ty plastové "kostičky", rády pak změknou a deformují se. Pokud jde s nimi pohybovat, tak tu od hrotu odsuň co nejvíc dozadu.

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#4 Příspěvek od p32 »

Zkus to normální trafopájkou. Zapínej a vypínej ji dál od plošňáku. A dej do ní měděný drát o průřezu 2,5 mm.

Uživatelský avatar
otakarv
Příspěvky: 3657
Registrován: 30 srp 2008, 02:00
Bydliště: Čierne pri Čadci
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od otakarv »

Používáš doufám při pájení nějaké tavidlo, bez tavidla to jde podstatně hůř.

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#6 Příspěvek od Michal22 »

A ještě bych dodal, že je dobré do pájeného spoje před odpajováním přidat olovnatý cín, tím se sníží bod tání.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#7 Příspěvek od rnbw »

Ano, pridat olovnaty cin a hrot prilozit bokom, aby bol lepsi prenos tepla. Na spajkovacke nastavit teplotu naplno a nahrievat ten spoj dlhsi cas.

Solomon 48W sa mi osvedcil viac ako trafospajkovacka 75W, pretoze ta zacne po chvili smrdiet.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#8 Příspěvek od BOBOBO »

Trafopájka s kalafunou a kapicí pájky to dáš .

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od forbidden »

Kromě předchozích rad se mi osvědčilo i nahřátí DPSky horkovzduchem. Neodvádí se pak tolik tepla mimo a pájka spoj líp rozehřeje. Pokud jsou poblíž na teplo citlivý věci, zakryju je alobalem.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#10 Příspěvek od sinclair »

Odšroubuj z té trafopájky smyčku a perfektně očisti-opiluj okolí závitů pro očka smyčky.
Nové očko si udělej z 2,5 mm2 čistého, elektrikářského instalačního drátu. Kleštěma stoč precizní očka, celková délka smyčky asi 35-40mm.
A uvidíš, jak to bude "naráz" dobře letovat.
Přes ty šroubky, dosedací plochy a očka smyčky teče u 100VA páječky nějakých 120-130A.
Sebemenší oxidace na styčných plochách citelně snižuje výkon.

Uživatelský avatar
PotPalo
Příspěvky: 4565
Registrován: 13 kvě 2009, 02:00
Bydliště: BA-Petržalka :(
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od PotPalo »

A preto je lepšie smyčku do trafopájky pocínovať na mieste kde sa prichytáva. Odkedy to robím, nikdy som nemusel riešiť zlý kontakt alebo doťahovanie skrutiek.

Takáto plocha ide trafopájkou veľmi ľahko, len ako sa už písalo, treba pridať normálny cín. Ja nahrievam striedavo oba vývody a striedavo ich povyťahujem, cín odsajem až keď je súčiastka vonku.
Zlu sa neustupuje, proti zlu sa bojuje.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#12 Příspěvek od sinclair »

Cín v místě, kde teče přes 100A...nevím, nezkoušel jsem.
Mám starou bakelitku 90VA TRP1-70 a taky s ní zvládnu úplně všecko.
Stačí na ty hrubé práce smyčka z 2,5 - 4mm2 drátu a čistý kontakt.
Pokud není páječka s takovým okem zapnutá třeba 5min, tak to přežije.
S běžnou 1,5mm2 smyčkou, bych třeba oka velkých elektrolytů TC937a, každé s pěti 1mm2 dráty, jinou páječkou nezaletoval.
Naposledy upravil(a) sinclair dne 24 kvě 2020, 14:44, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#13 Příspěvek od BOBOBO »

Jelikož používám elmagpumpu tvořenou smyčkou , neznám jinou smyčku než pokrytou pájkou .

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#14 Příspěvek od BOBOBO »

Nejčastěji používám 1mm² , 1,5ku výjimečně , silnější nikdy .

Uživatelský avatar
eM
Příspěvky: 49
Registrován: 24 kvě 2020, 02:00

#15 Příspěvek od eM »

Tady se pres den sesla spousta rad, diky za ne! Soustredit se na ocko, to me vubec nenapadlo, spravne. Mam tam totiz jedno z tech "vecnych", tady bude chciplej pes. Udelam normalni z dratu, to je to nejmensi. Kdyz se nebude darit, pomuzu jeste tou mikropajkou, jak uz padlo, nebo tu mam nekde plynovku s horakem, to bude na predehrev jeste lepsi. Hlavne musim davat fakt majzla, cely to delam proto, abych nemusel kupovat novej modul za 7k, takze zdevastovat ho pri demontazi by bylo jaksi kontraproduktivni.
A druhej dotaz, na tu identifikaci, pomohl by nekdo, jak kod cist? Budu objednavat transistory na TME, tak bych tam rad rovnou prihodil i ty kondenzatory. I kdyby nebyly nakonec vadny, tu dvacku se pres kapsu placnu. Tyhle kostky, to jsou foliovy, spravne? A ty se jeste nejak deli, podle materialu dielektrika, myslim? A rozmeru, zrejme?
edit: Pro vysvetleni, filtracni kondenzatory chci vymenit proto, ze zkusenost s tema indukcema je prave takova, ze IGBT transistory odejdou po te, co pomrou jejich kondenzatory a ony tak prijdou o ochranu. Takze menit dva transistory a k nim dva kondiky, kdyz to mam venku, mi prijde "na jistotu" za par korun.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“