"Bzučící" relé před sepnutím

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Soemtron
Příspěvky: 1085
Registrován: 23 čer 2013, 02:00
Bydliště: Olomoucko

"Bzučící" relé před sepnutím

#1 Příspěvek od Soemtron »

Kamarád řeší problém:
Dodělávají elektroinstalaci luxusního obytného auta. Je tam několik řídících jednotek pro různá zařízení (podlahové topení, ohřev vody, el. schůdky, dobíjení dvou akumulátorů atd.) Vznikl jim ale problém s jedním běžným automobilovým relé (30A), které je napájeno z jedné jednotky. Napájecí napětí z jednotky pro cívku relé se postupně zvyšuje z 0 na 12 V DC. Ten čas je asi 2-3 vteřiny a v důsledku toho relé jistý okamžik vrčí než plně přitáhne, nehledě na opalování kontaktu při zátěži. Do jednotky nelze zasahovat. Jak tento problém nejlépe vyřešit? Ideální by bylo nějaké jiné relé, které by spínalo až při plném napětí na cívce. V nouzi nějaký jednoduchý bastl, ale je to pro zákazníka. Řešíme to po telefonu, takže více info asi nebude. Má někdo nějaký návrh, nejlépe na hotový výrobek sehnatelný v česku?
:!: Sháním SM ELKA 21A, 6521, OKU101...
Koupím obrazovku Toshiba LR30477

Uživatelský avatar
Ondra2
Příspěvky: 530
Registrován: 19 bře 2014, 01:00

#2 Příspěvek od Ondra2 »

Bzučí to asi kvůli PWM. Vpravil bych tam diodu a kondenzátor. Kondík paralelně k vinutí relé, diodu do série s vinutím (a kondíkem). Předpokládám že se tím krade signál, co dělá plynulé rozsvícení nějakého světla, že?

Soemtron
Příspěvky: 1085
Registrován: 23 čer 2013, 02:00
Bydliště: Olomoucko

#3 Příspěvek od Soemtron »

Údajně je to z nějaké svorky D+ NEG. Překlenuje to "Booster" což souvisí nějak s dobíjením dvou AKU, jeden je pro vozidlo, druhý pro vlastní karavan..
Odhadem jakou kapacitu?
Edit: Ještě odkaz na video jak se to chová po nastartování ZDE.
Tak podle videa (přidané žárovky k cívce relé) se napětí nezvyšujeí plynule ale dvěma "skoky".
:!: Sháním SM ELKA 21A, 6521, OKU101...
Koupím obrazovku Toshiba LR30477

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#4 Příspěvek od samec »

Asi tam má ísť nejaké solid state relay a tým prechodovým stavom sa ma zabrániť prúdovému rázu pri zrovnávaní napäťových hladín.

Uživatelský avatar
Ondra2
Příspěvky: 530
Registrován: 19 bře 2014, 01:00

#5 Příspěvek od Ondra2 »

Automobilové relé má odpor cívky cca 100ohm. Odhadneme frekvenci a střídu signálu na 100Hz a 50%, minimální napětí pro udržení 6V. Pak to vychází na zhruba 100uF. Aby se nepřetěžoval výstup jednotky nadproudem do úplně vybitého kondíku, vrazil bych do série s diodou ještě 6r8 odpor. Ale vzhledem k tomu že to nakrmí žárovku, tak to nebude zase tak nezbytné.

Soemtron
Příspěvky: 1085
Registrován: 23 čer 2013, 02:00
Bydliště: Olomoucko

#6 Příspěvek od Soemtron »

Vyřešeno. Stačilo na zkoušku dát do série s cívkou paralelně zapojené tři odpory 150Ω (=50Ω) které byly zrovna po ruce. Relé při nižším napětí nepřitahovalo (nevrčelo) , při plném sepnulo. Na cívce bylo 10,4 V.
Další řešení bylo dát do série s cívkou jednu diodu (bez kondenzátoru). Obě řešení se chovají stejně, takže nakonec jsme zůstali u řešení s diodou.
Děkuji Ondrovi za inspiraci.
:!: Sháním SM ELKA 21A, 6521, OKU101...
Koupím obrazovku Toshiba LR30477

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“