Stránka 1 z 2

Felicie rok výroby 93?

Napsal: 11 čer 2020, 15:47
od markoni
Zdravím
Mám takový problém lépe řečeno přišel na to brácha protože jezdí na noční a podobně večer když přidá plyn tak se světla více rozsvítí.Protože autem nejezdím ani mě auta moc nebaví tak ani do této problematiky nevidím,že by regulátor u alternátoru? díky

Napsal: 11 čer 2020, 15:57
od jardafiala
markoni píše:Zdravím
Mám takový problém lépe řečeno přišel na to brácha protože jezdí na noční a podobně večer když přidá plyn tak se světla více rozsvítí.Protože autem nejezdím ani mě auta moc nebaví tak ani do této problematiky nevidím,že by regulátor u alternátoru? díky
Mělo by stačit změřit napětí přímo na baterce, ono při zatížení světly a volnoběhu tam bude kolem 12V a při větších otáčkách by to mělo stoupnout na cca 14,2 - 14,4V, pak je to O.K.

Napsal: 11 čer 2020, 15:58
od Hubert_79
Tohle mi dělala Š120 taky. Neřešil jsem to. Pokud mu to nepřebíjí akumulátor, nebo naopak nevybíjí, tak bych to taky neřešil.
A řekl bych, že v roce 1993 se Felicie ještě nevyráběla.

Napsal: 11 čer 2020, 17:34
od markoni
Alespoň vidíte podle toho titulku že o auta se nezajímám :D pochopitelně rok 2003

Napsal: 11 čer 2020, 17:42
od EKKAR
Hubert_79 píše:....
A řekl bych, že v roce 1993 se Felicie ještě nevyráběla.
Vyráběla se - ale jen ověřovací série, kusy pro finální crash-testy a další homologační zkoušky. Skutečná plná produkce "vozidel na prodej" nabíhala až od skončení celozávodní dovolený na konci prázdnin 1994.

Zvyšování jasu světel s otáčkama nad cca 1500RPM je běžný u všech aut, kde už má baterka i alternátor něco za sebou, i když ještě pořád normálně fungujou a plní svoje provozní úkoly - pohasnutí světel signalizuje, že altík nestíhá vyrábět dostatek energie pro okamžitou spotřebu celýho auta a ta se dotuje z baterky - vytočení motoru nad volnoběh znamená dostatečný nabuzení altíku a nárůst jeho produkce, díky čemuž se začíná znovu dobíjet baterka = palubní napětí narůstá nad hodnotu 12,8V někam ke 13,5V a vejš a veškerou okamžitou spotřebu kreje alternátor. Tohle pohasínání světel jde odstranit tím, že se bude buď baterka pravidelně dobíjet z externího zdroje, nebo se s autem musí aspoň 1x tejdně ujet delší vzdálenost v jednom kuse - přibližně hodina jízdy = cca 60-80km trasa s otáčkama nad mezí, kdy se právě ty světla rozjasňujou.
markoni dodatečně píše:Alespoň vidíte podle toho titulku že o auta se nezajímám :D pochopitelně rok 2003
A to už je vůbec 3,14čovina - v tom roce byl už facelift první generace fóblije. Felichčije byly ukončený posledníma kouskama smontovanýma v Kvasnicích v průběhu roku 2001. A to byly modifikovaný kombíky Pick-Up a Van-Plus.

Napsal: 11 čer 2020, 18:15
od tomasjedno
Přesto bych to rozjasňování světel nepodceňoval a změřil bych napětí v palubní síti při cca 3.000 otáček. Mně takhle vadný regulátor ve Feldě 1997 odrovnal aku, o žárovkách nemluvě. Nakonec i alternátor asi dostal dost zabrat, musel se v 70.000 km měnit.

Napsal: 11 čer 2020, 19:59
od Michal22
A mě se jednou probil v Š120 regulátor, altik šel naplno, na Aku jsem naměřil skoro 19 V. A kupodivu vše přežilo - jak altik, tak i Aku. I žárovky.

Napsal: 11 čer 2020, 20:29
od Sandal
Některý altíky dělaj to, že se při volnoběhu odbuzujou. Každopádně pro klid duše bych to napětí změřil.

Napsal: 11 čer 2020, 20:51
od EKKAR
Jo, tím se nic zkazit nedá. Změřit napětí na baterce v klidu, pak s rozsvícenýma světlama, když se to povede, tak i při startu (felina už měla rychloběžnej startér s planetovou redukcí, baterka by při startu neměla padnout pod 10-10,5V), pak měřit po nastartování na volnoběh (cca 850-900 RPM) a při otáčkách zvýšenejch na 1500RPM a znovu na 2500RPM. Klidový napětí nemá bejt menší než 12,3V, 12,5 až 12,8 je ideál. Po rozsvícení hlavních světel bez nastartovanýho motoru by napětí nemělo spadnout pod 12V (odběr cca 150W = 2xH4 potkávačky, plus přední a zadní obrysovky, číslovky a palubní deska), o startu už byla řeč. Po startu na volnoběh by se mělo napětí bez rozsvícenejch světel vrátit nad 12V, s rozsvícením může trochu klesnout, ale pod 12V by zas nemělo padnout. Po zvýšení otáček nad 1500 by měl altík nabudit a napětí na baterce vyskočit aspoň na 13,5V, pokud už ne vejš. Nejpozdějc nad otáčkama 2500 by měl altík bejt schopnej trvale udržet na baterce 14,5V - když k tomu dojde dřív, jedině dobře, pokud to neudrží na 2500 RPM, je v prdeli minimálně regulátor.

Napsal: 11 čer 2020, 21:06
od keemo
Michal22 píše:A mě se jednou probil v Š120 regulátor, altik šel naplno, na Aku jsem naměřil skoro 19 V. A kupodivu vše přežilo - jak altik, tak i Aku. I žárovky.
Protoze tam nebyla zadna elektronika :D
Uz jsem mel cest mit v pazourech feldu ktere se to stalo taky... Veskera elektronika sla do kremikoveho nebe, RJ motoru nevyjimaje.Izolace na kabelech mistama vytavena... RIP

Napsal: 11 čer 2020, 21:32
od EKKAR
Jenže ty starý šádyny měly až na čestný výjimky z posledních let produkce osazený ještě kotvičkový externí regulátory fungující na elektromagnetickým principu, felcky měly už integrovanej regec založenej na funkci polovodičovýho stabilizátoru LM317, vestavěnej přímo do jednoho čela altíku a obsahující i držák s uhlíkama, přes který se budí rotorový vinutí.

Napsal: 11 čer 2020, 21:32
od Behemot
Stalo se mi na Saabu 9000CDE, 93, mimo nestále praskajících žárovek (docela příjemný se s tím vracet z Reichu; nakonec sem to vyřešil jejich rozsvícením už před nastartováním, tím už bylo vlákno dycky nažhavený a zvýšení napětí přežilo, na rozdíl od toho dyž šlo >16 V přímo na studený vlákno) a vyvařovanýho elektrolytu z aku dobrý. Akunu sem po cestě dolíval destilkou a následně ji zhruba ekvalizoval jiným elektrolytem z jiné akuny a eště rok a něco sloužila, než pak umřela na neježdění :lol:

No je vidět, že opravdu byly Saaby a podobný vozidla úplně jinej vesmír proti šáde (ostatně mnoho z nich je dodnes).

Napsal: 11 čer 2020, 21:45
od miromatus
Mám Feldu 2001, pred pár rokmi -porucha na regulátore pri noènej ceste domov : stretávacie svetlá sa rozsvietili na pár sekúnd jak xenony a potom tma, zapol som ventilátor a dia¾kové a došiel som domov, na výmenu boli naš￾astie len tie H4 , kontrolky na palubovke a žiarovky na SPZke a samozrejme ten vadný regulátor na alternátore, RJ neutrpela.

Napsal: 11 čer 2020, 21:49
od tomasjedno
EKKAR píše:felcky měly už integrovanej regec založenej na funkci polovodičovýho stabilizátoru LM317, vestavěnej přímo do jednoho čela altíku a obsahující i držák s uhlíkama
To mě překvapuje, protože jsem ho na té Feldě 1997 měnil a na žádné uhlíky si nevzpomínám.

Napsal: 11 čer 2020, 21:53
od EKKAR
Byly zasunutý do držáků nanejtovanejch z boku regleru a při montáži se musely zatlačit proti pružinkám dovnitř, aby se regec dal zastrčit na svoje místo - pak uhlíky přilehly z boku ke kroužkům na rotoru. Vzhledem k tomu, že jsem to měnil na altíku NEvybraným z auta, byl to docela porod se tam trefit (nechtělo se mi povolovat napínák na řemen, bo jsem neměl po ruce nějakej pajcr, kterým bych po vybrání altíku a jeho zpětný montáži učunil nový napnutí mikroklíňáku) ...