dilatace kolejnic

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
sr71
Příspěvky: 2401
Registrován: 10 dub 2004, 02:00
Bydliště: severovýchodní èechy

dilatace kolejnic

#1 Příspěvek od sr71 »

Jak je øešena teplotní dilatace kolejnic v pøípadì že jsou kolejnice svaøované, bez mezer? Nedávno, když byla u nás výluka na trati, jsem se jel na kole projet "po kolejích" na "prùzkum tratì" a nevšiml jsem si žádné mezery mezi kolejnicemi jako to bylo døív, vše je snad svaøované. Kam se to teda pøi zmìnách teploty hýbe?
Dle koeficientù teplotní roztažnosti které jsem si vygooglil by mìlo být prodloužení na 1km tratì pøi zmìnì 30°C skoro 0,5m 8O je to možné?

Uživatelský avatar
jezevec
Hlavní moderátor
Hlavní moderátor
Příspěvky: 5414
Registrován: 13 čer 2004, 02:00
Bydliště: Břeclavsko
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od jezevec »

Stačí se zeptatujo Gůůůgla

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#3 Příspěvek od konosuke »

Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
sr71
Příspěvky: 2401
Registrován: 10 dub 2004, 02:00
Bydliště: severovýchodní èechy

#4 Příspěvek od sr71 »

jezevec píše:Staèí se zeptatujo Gùùùgla
No podle toho, jestli to chápu správnì, se to pøi dilataci teoreticky nemìlo hýbat nikam, ale vznikají v kolejnici obrovské tažné nebo tlaèné síly, které podrží upevnìní kolejnice? Neumím si to moc pøedstavit když to prodloužení je tak velké

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#5 Příspěvek od konosuke »

0.5m na 1000m není moc (nepočítal jsem to) glajza se velmi mírně zvlní no
(pro zajímavost doplním: hliníkový trup concordu (cca 62m) se za letu může natáhnout o 12 cm ale tam nahoře je místa dost)
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
vrky
Příspěvky: 1738
Registrován: 28 lis 2004, 01:00
Bydliště: pod Black Mount

#6 Příspěvek od vrky »

Na Berounce ve Všenarech se most roztáhne o 17m teda o 1,7m
https://www.youtube.com/watch?v=WdViMpm19YI

Uživatelský avatar
kutilmil
Příspěvky: 3801
Registrován: 01 lis 2008, 01:00
Bydliště: Skalica

#7 Příspěvek od kutilmil »

To sa musí nejako vykrútiť. Jedine že by ten zvarový materiál bol nejako extrémne pružný a že by tú dilatáciu pohltil. Takéto namáhanie sa volá namáhanie na vzper. Tej kolajnici je síce odobratý jeden stpeň volnosti ale to nestačí.

Uživatelský avatar
Jodr
Příspěvky: 1357
Registrován: 20 led 2008, 01:00
Bydliště: na vejminku

#8 Příspěvek od Jodr »

Takhle to řeší ve Francii. Vysokorychlostní železnice TGV a dvě pole proti sobě...
Přílohy
Dilatace TGV.JPG
Jen blbec se učí svými chybami opakovaně....

Uživatelský avatar
dred
Příspěvky: 1583
Registrován: 08 dub 2007, 02:00
Bydliště: Handlová

#9 Příspěvek od dred »

alebo takto :lol:
Přílohy
kol.jpg

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#10 Příspěvek od EKKAR »

Pročpak si myslíš, že se koleje zasazujou pražcema hluboko do hrubýho štěrku, kterej se pod ně a mezi ně zapěchovává vibračníma pěchama (podbíječkama) se silou desítek tun pod každej pražec? Stačí si uvědomit, jakou silou na ty koleje působí boční vodicí síly od kol vlaku v každý zatáčce. A přes to se kolejnice ani nehnou ... A to co je na fotce z New Zealandu je jasnej následek nedostatečnýho podbití koleje = nedostatečně dimenzovanej železniční svršek. Příliš mělká vrstva štěrku, příliš slabý podbití, moc řídce rozložený pražce - ŠETŘILO SE. Navíc v titulu je napsaný "after earthquake" = "PO ZEMĚTŘESENÍ".
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#11 Příspěvek od termit256 »

sr71 píše: Neumím si to moc představit když to prodloužení je tak velké
Proste pokud to nejde do delky, roztahnou se do sirky. Mne na tom nic moc nepredstavitelneho neprijde.

Uživatelský avatar
kutilmil
Příspěvky: 3801
Registrován: 01 lis 2008, 01:00
Bydliště: Skalica

#12 Příspěvek od kutilmil »

Ty si už ekkare videl "hluboko zasazený pražec? Ja teda ešte nie. Jedine že by tých 20 cm bolo pre teba hlboko.

Uživatelský avatar
vicious
Příspěvky: 635
Registrován: 10 srp 2007, 02:00
Bydliště: 3 km od Humenného

#13 Příspěvek od vicious »

Drobná technická poznámka, na železnici nepoznáme zatáčky ale oblúky.

Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od Hubert_79 »

To víš, není většího odborníka na železnici, než je EKKAR :lol: A to ještě existuje tzv. pevná jízdní dráha; kdyby EKKAR vyrazil kousek za Třebovou, tak to tam mají.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#15 Příspěvek od mi-ro »

Vlak tedy nezatáčí ale oblůkuje, že?
..to bude jen ňákej odpůrek

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“