levá páèka pod volantem - audi, zapojení

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
sr71
Příspěvky: 2401
Registrován: 10 dub 2004, 02:00
Bydliště: severovýchodní èechy

levá páèka pod volantem - audi, zapojení

#1 Příspěvek od sr71 »

Objednal jsem do synova Audi A4 (roèník 2003) novou levou páèku blinkrù protože nìjak blbne. Je mì trochu divný že konektor na páèce má pouze 3piny. Jak je to v tom autì zapojené když se páèkou kromì blinkrù ovládá ještì pøepínání dálkové/potkávací + svìtelná houkaèka?

Uživatelský avatar
Sadra17
Příspěvky: 508
Registrován: 26 led 2013, 01:00
Bydliště: Netolice

#2 Příspěvek od Sadra17 »

3 piny by mohli být tak na tempomat :D

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#3 Příspěvek od MetalGod »

Máš tam de facto jenom 2 dvojice funkcí, kdy je vyloučeno, že v rámci jedný dvojice půjdou obě funkce naráz. To by mohlo na 3 piny (dvojice + společnej) stačit. Takže tam může bejt přepínání různejch hodnot odporů, taky mě napadlo, že na společným máš obdélníkovou střídavinu a diodama uvnitř přepínáš polaritu. Ale taky by se mohlo jednat o napájecí, zem, data.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
sr71
Příspěvky: 2401
Registrován: 10 dub 2004, 02:00
Bydliště: severovýchodní èechy

#4 Příspěvek od sr71 »

no asi to bude ovládat jen nìjakou øídící jednotku jinak to není možný (je to pøesnì to co je na fotce)
Přílohy
pøepínaè.jpg

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#5 Příspěvek od Kvicala_r »

Teorticky LIN? Napájení + 1 data.
U audi toho r.v. by mě to moc nepřekvapilo

Uživatelský avatar
passion
Příspěvky: 890
Registrován: 22 črc 2005, 02:00
Bydliště: Žilina

#6 Příspěvek od passion »

Páčka príde zapichnúť rovno do podvolantovej jednotky, s ktorou komunikuje dátovo a tá zas debatuje s riadiacou jednotkou centrálnej elektriky cez CAN. Až ona rozbliká smerovky, či prepína svetlá.

Uživatelský avatar
sr71
Příspěvky: 2401
Registrován: 10 dub 2004, 02:00
Bydliště: severovýchodní èechy

#7 Příspěvek od sr71 »

MetalGod píše:To by mohlo na 3 piny (dvojice + spoleènej) staèit. Takže tam mùže bejt pøepínání rùznejch hodnot odporù...
Takhle vypadá elektronika uvnitø té páèky - takže pøepínání odporù. Pøíèina závady podle mì byla od kontaktù vydøená ta èerná vodivá dráha.
Přílohy
IMG_4578.jpg
IMG_4577.jpg

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#8 Příspěvek od rnbw »

Vymysliet taketo kurvitko aby sa usetril jeden drot, to musel byt geni(t)alny inzinier...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#9 Příspěvek od EKKAR »

Takovejch yndžynírů je automotive doslova plný - jak například může někdo tvrdit, že dotykový displeje jsou do auta lepší než klasický rotační/stiskací spínače a ovládače, než že to je naprosto vymatlanej de bil ???
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#10 Příspěvek od rnbw »

A ked sa pouziju dotykove plochy na volante namiesto packy (vid Tesla), tak to musi byt lahodka...

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#11 Příspěvek od Kvicala_r »

Jo s ploškama už se VW kaje a vrací k tlačítkům. Display se jen snaží prodat naleštěnou bídu, protože každé tlačítko stojí prachy a ten výborný výmysl to udělat v SW jen pár řádků kodu.
Měl sem čest nějakou OC IV a to je fakt horor z pozice řidiče nastavovat i stupidní klimu.
O výdrži toho displaye, co prý v nákupu stojí 27k (jen obražovka), ani nemluvě...

Uživatelský avatar
GeorgeB
Příspěvky: 1187
Registrován: 21 lis 2005, 01:00
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od GeorgeB »

Jsou to tzv "Multiplexní spínače". Tedy každý sepnutý spínač má přiřazenou určitou hodnotu odporu a kombinace sepnutých tlačítek dávají vždy další různou hodnotu. Takže mnohdy stačí jen 2 vodiče nebo 3 - pak to jsou zapojeny dva multiplexní okruhy nebo třetí je podsvícení spínače.
Dokud to funguje, tak je to v pořádku.

Ze zkušenosti: Ale je to mnohem více citlivé na různé přechodové odpory, oxidace ve spínačích atd. Typicky Fabie a zmoklý spínač stahování oken ve dveřích. Další problém nastává,pokud centrální jednotka má nějakým způsobem narušenou referenci. Mám v živé paměti problém a levým blinkrem a samo rozsvěcujícími se potkávacími světly na jednom bavoráku a příčina byla ve vadným snímači světlé výšky na nápravě - zatížil moc 5V referenční napětí a díky tomu byly rozhodovací úrovně i pro ostatní multiplexní spínače posunuty a blblo to. Docela oříšek to najít.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#13 Příspěvek od rnbw »

Nieco ako mikrospinace v spotrebnej elektronike - na jednom analogovom vstupe procesora zapojenych niekolko paralelne cez rozne odpory na zem. Ked spinace zhniju, tak prechodovy odpor sposobi, ze spustaju inu funkciu ako by mali. Tam ale staci po 10-20 rokoch vymenit vsetky mikrospinace.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“