Stránka 1 z 2

kompresor VKM 320 - kliková hřídel

Napsal: 17 říj 2020, 21:38
od JirkaCZ
Ahoj,

říkám se že někdo možná bude vědět nebo umět poradit, mám kompresor se suchou skříní na kompresoru je štítek a nápis VKM 320 a technické údaje.

Je to dvouválec, na netu se dá horko těžko najít aspoň obrázek.

Problém je že se zničil čep na klikovce na který jsou připojené ojnice takže když jde píst nahoru klepe ojnice o obal.

Ta klikovka je spíš jen takový excentrický segment ani bych to nenazýval klikovkou a jde normálně sundat z hřídele.

Otázka tedy zní dá se tento díl někde vůbec koupit? Díky za tipy :)))

Napsal: 17 říj 2020, 21:41
od Celeron
Máš fotku toho vylágrovanýho vnitřku? Možná že by to šlo opravit. Jinak pochybuju, že na to něco někde seženeš.

Napsal: 18 říj 2020, 09:47
od JirkaCZ
ahoj, tak uvnitř to vypadá takto

Napsal: 18 říj 2020, 09:50
od Achab
Servis pro kompresory Aircraft - První Hanácká BOW. Zkus se zeptat tam, případně u nejblišího uvedeného prodejce.

Napsal: 18 říj 2020, 11:19
od ok1hga
JirkaCZ píše: dá se tento díl někde vůbec koupit?
samostatná klikovka nejspíš né,
ale šikovný soustružník s dílničkou by to měl umět opravit, nebo vyrobit zcela nové . . .

Napsal: 19 říj 2020, 00:04
od Celeron
JirkaCZ píše:ahoj, tak uvnitř to vypadá takto
Je to dvouválec, jak tam jsou ojnice? Jedna rozvidlená a v tý vidlici druhá a obojí na tom čepu? A jsou v těch ojnicích jen bronz pouzdra nebo jehlový ložiska? Dej fotky i těch ojnic.

Napsal: 21 říj 2020, 17:42
od JirkaCZ
ahoj, teďka už se do dílny nedostanu ale pro představu obě ojnice jsou stejné, obě mají na konci obyč kuličkové ložisko kryté z obou stran gumou a tím ložiskem je to nasazené na tento čep.

Nejdřív jedna ojnice a hned vedle ni druhá a okolo ložiska je to pak stažený jen obyč imbusem - nedivím se že se to takhle vymačkalo.

Ze servisu První Hanácká se mi ozvali, že klikovku by měli za 2950 bez DPH s dodací lhůtou 4-6 týdnů tak přemýšlím jestli do toho jít nebo ne.

Ten kompresor je jinak dobrý, má cca 2,5 kW a je pomaloběžný točí jen 1400 ot.

Napsal: 21 říj 2020, 20:06
od Celeron
Tak pokud není rozvidlená ojnice, tak musí být proti sobě posunutý válce o šířku jedné ojnice. To na fotkách co jsi dal vidět není.

Napsal: 21 říj 2020, 21:55
od JirkaCZ
nakonec jsem si tu cestu do dílny udělal a na fotkách je tedy teď snad dobře vidět problém co mě trápí - čep má mezi ložiskem dobrý 2 mm mezeru.

Napsal: 21 říj 2020, 22:01
od ok1hga
ta ložiska se zadřela ?
. . . nedokážu si jinak vysvětlit takové opotřebení kliky.

Napsal: 21 říj 2020, 22:12
od lesana87
Ten čep nevypadá vydřenej ale vymačkanej. Asi ho vyrobili z kýblštálu a jak se na něm ložiska uvolnily, začlo se to tam mlejt o sebe a ten prach a piliny zkázu dokončily. Jak to vůbec může fungovat úplně bez mazání? Dyť i ty písty jsou vydřený.

Napsal: 21 říj 2020, 22:18
od JirkaCZ
no hele taky bych řekl že ten čep je z bláta a díky působení síly při tom když píst stlačoval vzduch došlo k tomu že se pomaličku začala vytvářet po čase vůle - tohle se fakt nestalo během jednoho dne ne no.

Suché kompresory se běžně dělají třeba takové ty ultra levné do dvou tisíc kč typu Einhell a spol... bývají na sucho a točej ukrutných 2800 ot. takže ten píst teprve dostává čočku.

tady u mého řešení jsou nižší otáčky a ten píst má jeden takový silonový pístní kroužek nebo z čeho to je

Napsal: 21 říj 2020, 22:20
od rnbw
Kruzky by mali byt z PTFE (teflon).

Napsal: 21 říj 2020, 22:24
od lesana87
Jo, s plastovým kroužkem si to dovedu představit, na fotce to vypadá jako kov, jak je na tom namatlanej ten kovovej prach.

Napsal: 22 říj 2020, 01:39
od Celeron
rnbw píše:Kruzky by mali byt z PTFE (teflon).
V ovládacích pneumatických válcích větších průměrů jsou teflonový kroužky dokonce plněný uhlíkem nebo bronzem aby měly lepší vlastnosti. Jenže ty vykonávají jednotky maximálně desítky přesunů za minutu.

Podle fotky je vidět, že i ojnice bokama třískaly o sebe a jsou navzájem orvaný.
Poslal jsem ty fotky kámošovi nástrojaři. Viděl jsem u něj že opravuje spalováky do sekaček a podobných strojů a taky kompresory. Říkal že se to nemůže vyplatit opravovat kór když jsou rozdrásaný písty. Ještě prý jak vypadají válce, pokud jsou poškrábaný, tak to nemá smysl.
Pokud jsou válce dobrý tak by to snad opravit šlo. Klikovej čep přefutrovat tvrdou ocelí, zavařit a v přípravku kliku přebrousit na brusce na kulato. Ojnice boky zapilovat, ložiska vyměnit za otevřená. Písty nechat a jen zašábrovat otřepy, rozhodně nezkoušet ošmirglovat. U tý klikový skříně udělat svislej komínek s odvětráním do sání a převýst kompresor na olejový mazání s rozstřikem ojnicema. Pístní kroužky si nechat vysoustružit nový u fy co dělá hydraulický těsnící manžety.
Jenže pokud je to hodně vyběhaný do šišatýho pístu a válce, tak to bude žrát olej protože písty nemají stírací kroužek a na výstupu kompresoru před kotlem bude potřeba odkalovač oleje a vody. No a taky je otázka, zda odvětrání klikovky do sání dokáže snížit přetlak v karteru klikovky natolik, že olej nepůjde přetlakem podél klikový hřídele do elektromotoru protože tam určitě není žádnej simering.
Práce hrozně moc a musí být strojní vybavení. Navíc výsledek bez záruky. Takže se to asi opravdu nevyplatí. Olejovej dvouválec se dá koupit už od 5 tisíc. Už jen to soustružení nových kroužků na písty může stát kolem 2 tisíc. A to ostatní nikdo zadarmo dělat nebude.
Vyhoď to a kup novej oleják.