Malotraktor - prestavba na AKU

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
dudo02
Příspěvky: 981
Registrován: 27 úno 2007, 01:00

Malotraktor - prestavba na AKU

#1 Příspěvek od dudo02 »

Zdravím,

Pred nedávnom som si zas šrotovnú cenu zaobstaral malotraktor ROBI 151 REKORD.
Po kompletnom repase prevodovky a motora všetko funguje perfektne.
Výkon motora je 4kW pri 4500ot/min. Jedná sa o jednovalec dvojtakt.
Prevodovka je 3stupňová + R.

No ja by som si ho rád prerobil aj na elektromalotraktor. Využitie bude na rovnom pozemku.
Je to v podstate VARI systém, kde sa da celá benzínová jednotka demontovať pomocou dvoch skrutiek a ostane len prevodovka s kolesami. Nakoľko mám na náhradné diely ešte jeden malotraktor všetky potrebné diely mám - jediné čo potrebujem je vhodný elektromotor s akumulátormi. Moja myšlienka bola 48V elektromotor a dve 24V batérie do série a vyrobiť si elektrojednotku. Takto si budem môcť v prípade potreby veľmi rýchlo pohon meniť medzi elektro a benzínom.
Otázka je aký elektromotor použiť. Mal by mať aspoň 3kW a 3000ot/min. Nechcem žiadnu čínu - to radšej z nejakého starého stroja. Nakoľko som pôvodne chcel kúpiť malotraktor nový, tak mi vďaka repasu ostali nejaké financie - preto sa nebránim ani kúpe elektromotora nového .
Přílohy
robi151.jpeg

Uživatelský avatar
dj_Paul
Příspěvky: 2294
Registrován: 19 zář 2004, 02:00
Bydliště: Laškov

#2 Příspěvek od dj_Paul »

co nějakej servomotor?
Nebo obyč motor a frekvenční měnič

Kde budeš vozit ty baterky?

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#3 Příspěvek od Crifodo »

Zajímavý bude hmotnostní srovnání spalovacího motoru i s plnou nádrží a toho elektromotoru a aku. V případě něčeho jinýho než olovo, i cena.

Uživatelský avatar
bu2520
Příspěvky: 4021
Registrován: 16 črc 2007, 02:00
Bydliště: u HK

#4 Příspěvek od bu2520 »

ta vyšší hmotnost tam v mnoha ohledech nemusí být na škodu. Robi je poměrně lehký kultivátor, mám verzi 55 a tam je Babetový motor s karburátorem Jikov spíše Vari provedení. A pokuh ho používám jako plečku prokluzují kola , protože je stroj lehký. Pokud by byl použit k orbě, muselo by se dávat stejně závaží , ale při použití jako rotavátor má naopak kouzlo , že je lehký a snadno manipulovatelný. Rozhodně by mě zajímal výsledek .

Uživatelský avatar
jezevec
Hlavní moderátor
Hlavní moderátor
Příspěvky: 5414
Registrován: 13 čer 2004, 02:00
Bydliště: Břeclavsko
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od jezevec »

Pokud to má taky něco dělat a ne jen naprázdno jezdit tak na to zapomeň.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#6 Příspěvek od Crifodo »

Já jen, že 4x běžná "levná" 12V 115 Ah jaké jsou v kamionech, bude mít 120 kg.
24V jsem nenašel než toto hovado
http://www.kranzle.cz/baterie-24v-320-a ... escription
tím se dostáváme na pět metráků...

Uživatelský avatar
microlan
Příspěvky: 1646
Registrován: 09 kvě 2017, 02:00
Bydliště: Kósek vod Brna

#7 Příspěvek od microlan »

Přesně tak. Nebudu rozebírat účinnost Pb akumulátoru při tak velkých trvalých odběrech. Jen nastíním ekonomiku. Kdyby to vše pořídil řekněme za 15000,- tak to je 500 L benzínu, což je odhadem takových 500 motohodin. Když to bude využívat hodinu týdně, tak má na 10 let vystaráno. To jsem nezapočítal 5 Kč za elektro-kilowatu.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#8 Příspěvek od Crifodo »

Kvůli rozumné životnosti těch akumulátorů by bylo vhodné neždímat kapacitu až na krev, ale vybíjet tak na 50% a nenabíjet příliš velkým proudem.
Takže pak zjistíme, že s tou metrákovou kombinací trochu pojezdíš po zahradě, za 40 minut toho musíš nechat a pak do druhýho dne nabíjíš. Úžasné.
Nabíječka 60 V 20 A taky nebude úplně běžná a levná věc.

Uživatelský avatar
Ruprecht
Příspěvky: 1114
Registrován: 28 zář 2005, 02:00
Bydliště: ZČ + JM

#9 Příspěvek od Ruprecht »

Proč vždycky musíte do té ekologie zamontovat fyziku
Kampaň, účelovka, nepodepsal, Palermo, ODS, Kalousek, je líp a jsou na to čísla, nastudujte si to.

Uživatelský avatar
microlan
Příspěvky: 1646
Registrován: 09 kvě 2017, 02:00
Bydliště: Kósek vod Brna

#10 Příspěvek od microlan »

Já jsem do toho motal jen ekonomiku... :D

Uživatelský avatar
vicious
Příspěvky: 635
Registrován: 10 srp 2007, 02:00
Bydliště: 3 km od Humenného

#11 Příspěvek od vicious »

A keby sme sa mu na to poskladali vo forme dotácie?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#12 Příspěvek od EKKAR »

dudo02 píše:Pred nedávnom som si zas šrotovnú cenu zaobstaral malotraktor ROBI 151 REKORD.
Po kompletnom repase prevodovky a motora všetko funguje perfektne.
Výkon motora je 4kW pri 4500ot/min. Jedná sa o jednovalec dvojtakt.
Prevodovka je 3stupňová + R. No ja by som si ho rád prerobil aj na elektromalotraktor. Využitie bude na rovnom pozemku.
...
Ach jo, tady si zas někdo sednul na zeleně natřenou lavičku a pak začal tou prdelí přemejšlet místo mozku... Kvůli váze to dostatečně výkonný jinak než z lithia nepostavíš - a v tom případě se nedoplatíš, protože k tomu postačující baterka s celým managormentem pro nabíjení a vybíjení, abys z toho neměl velkej vohňostroj, tě vyjde na desítky tisíc - a nebude těch desítek málo.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
dudo02
Příspěvky: 981
Registrován: 27 úno 2007, 01:00

#13 Příspěvek od dudo02 »

Crifodo píše:Kvůli rozumné životnosti těch akumulátorů by bylo vhodné neždímat kapacitu až na krev, ale vybíjet tak na 50% a nenabíjet příliš velkým proudem.
Takže pak zjistíme, že s tou metrákovou kombinací trochu pojezdíš po zahradě, za 40 minut toho musíš nechat a pak do druhýho dne nabíjíš. Úžasné.
Nabíječka 60 V 20 A taky nebude úplně běžná a levná věc.
Tých 40 min je pre mňa úplne dostačujúcich. Teraz som štiepal drevo a rovno som si ho vozil do kotolne .Na nejaké dva metre dreva(viac aj taj denne nerobím) som traktor možno používal max. 15min.
Idem si robiť záhradu a tá je dlhá 120 metrov - ale je v podstate rovná. Kopec starých stromov vyrezať, nové vysadiť. Plot okolo celej záhrady, atď... Malotraktor je pomocník na nezaplatenie. Akurát ak vstanem ráno na dedine, super vzduch, krásne ticho a ja tam naštartujem ten dvojtakt, ktorý hučí a za studena dymí ako lokomotíva, mi teda vôbec nie je po vôli. Naviac ho používam spôsobom pri ktorom sa ten motor nikdy poriadne nezahreje.

Na ekonomiku kašlem - ako som písal, financie na to mám.

Skorej by ma zaujímala tá fyzika. Aký motor použiť.
Tá benzínová jednotka má okolo 70kg. Ako písal bu2520 - váha navyše je výhoda.

Samozrejme nikdy nie je problém v prípade potreby nahodiť benzínovú jednotku - ale na moje použitie bude využívaná málo.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#14 Příspěvek od Crifodo »

dudo02 píše:[

Na ekonomiku kašlem - ako som písal, financie na to mám.
V tom případě hurá do servisu elektro skútrů, ať ti prodají komponenty, že si to už postavíš sám.
https://toys.bike/cz/shop/elektricke-sk ... e2r-4000w/

Uživatelský avatar
dudo02
Příspěvky: 981
Registrován: 27 úno 2007, 01:00

#15 Příspěvek od dudo02 »

Myslel som túto ekonomiku.
microlan píše: Jen nastíním ekonomiku. Kdyby to vše pořídil řekněme za 15000,- tak to je 500 L benzínu, což je odhadem takových 500 motohodin. Když to bude využívat hodinu týdně, tak má na 10 let vystaráno. To jsem nezapočítal 5 Kč za elektro-kilowatu.

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“