![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
TRAKTOR a kladna zem :-O Potrebuju poradit
Moderátor: Moderátoři
- JenikBarchov
- Příspěvky: 69
- Registrován: 05 úno 2005, 01:00
- Bydliště: Barchov,Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
TRAKTOR a kladna zem :-O Potrebuju poradit
Mam dotaz když mám traktor s kladnou zemí potřebuju specialni baterku?? Podle me by nemelo vadit zapojit +12V na kostru a GND na zem protože potencial mezi poly je stale stejný 12V :-/ Bohužel když se ta baterka tak připojí ještě než připojim kladny pol (GND) začne to hazet blesky
Tkže nevím jak to vyřešit.Jestli by to chtelo jinou baterku nebo jestli to tak muže byt :-/
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- JenikBarchov
- Příspěvky: 69
- Registrován: 05 úno 2005, 01:00
- Bydliště: Barchov,Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Tak to si to dobře zamotal. Za prvé, víš 100% že na kostře Traktoru má být zapojen + pól z baterie. Za druhé, žádné speciální baterie pro tuto konstrukci neexistují. Dělí se pouze charakteristikou předávání energie. (diselové, trakční, atd..). Pokud ti létají "blesky" ....pravděpodobně tam máš zkrat. Pokud přepóluješ alternátor, prorazíš usměrňovače v altíku a zkrat je na světě.
A nejspíš je po altíků......Baterku měnit nemusíš. ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jeden vývod baterky vede na kostru (zem nebo GND, říkej tomu, jak libo), druhý pól baterky musí vést ke startéru a klíčku.
Ta kostra bývá připojená buď přímo na blok motoru nebo na rám. Motor je vždycky s rámem propojený dalším kabelem.
Dokud je klíček vypnutý, nemá co ti tam hromy a blesky dělat, leda bys měl někde zkrat.
Pokud jde o polaritu baterky, ta by neměla tak jednoduše jít přehodit, protože + pól je tlustší, než -, zkrátka mínusovou svorku na +kontakt nedostaneš (spíš praskne).
Ta kostra bývá připojená buď přímo na blok motoru nebo na rám. Motor je vždycky s rámem propojený dalším kabelem.
Dokud je klíček vypnutý, nemá co ti tam hromy a blesky dělat, leda bys měl někde zkrat.
Pokud jde o polaritu baterky, ta by neměla tak jednoduše jít přehodit, protože + pól je tlustší, než -, zkrátka mínusovou svorku na +kontakt nedostaneš (spíš praskne).
- JenikBarchov
- Příspěvky: 69
- Registrován: 05 úno 2005, 01:00
- Bydliště: Barchov,Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Noo ono je to totiž dělany ze stary oktavie takže kostra je kladna a vedeni je -12V.A otec asi zrejmne dal +12 do vedeni a GND (z baterky) na kostru traktoru takže to vlastne prepoloval.Jak zjistim jestli to opravdu prepoloval?? Staci odpojit alternator a zkusit to natočit??Jestli to pujde? A pripojit baterku +12V na kostru traktoru a GND baterky do vedeni v traktoru??? Je fakt že jsem to asi dost zamotal ale snad si s tim nekdo podradite
když už jsem si s tim neporadil ja ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
oktávka neměla alternátor, ale dynamo. To se obvykle po připojení baterie přepólovalo samo, jenom se muselo při startování přidržet relé regulátoru buzení, aby kotva dostala šťávu z baterky dřív, než se dynamo začne v otáčkách budit samo vlastním zbytkovým magnetismem, který mohl zbýt opačný. Ten už pak zůstane taky přepólovaný, takže příště se to relé už držet nemusí.
A, protože v dynamu žádné diody nejsou, není co odpálit.
Mimochodem - od té doby, co se používají alternátory, nejde dát na kostru plus. Ty diody uvnitř jsou totiž zalisované a nelze je otočit - na kostře je vždycky mínus.
Nejlíp bude, když v okolí najdeš někoho, kdo zná staré Škodovky (a nemusí to být Š440 Spartak, Š445 Octavia či Š450 Felicia, může to být i Š1000MB, zkrátka všechny, do kterých se ještě montovalo dynamo, ten princip funkce i zapojení je prakticky stejný).
Jestli jsi z Barchova u Nového Bydžova, zkus tamní škodovácký učňák: určitě tam bude dílenský učitel, který to zná - a mají k tomu dokumentaci. Ale měl by to znát každý autoelektrikář, který je aspoň trochu pamětník.
Nebo co takhle zkusit telefonní seznam?
A, protože v dynamu žádné diody nejsou, není co odpálit.
Mimochodem - od té doby, co se používají alternátory, nejde dát na kostru plus. Ty diody uvnitř jsou totiž zalisované a nelze je otočit - na kostře je vždycky mínus.
Nejlíp bude, když v okolí najdeš někoho, kdo zná staré Škodovky (a nemusí to být Š440 Spartak, Š445 Octavia či Š450 Felicia, může to být i Š1000MB, zkrátka všechny, do kterých se ještě montovalo dynamo, ten princip funkce i zapojení je prakticky stejný).
Jestli jsi z Barchova u Nového Bydžova, zkus tamní škodovácký učňák: určitě tam bude dílenský učitel, který to zná - a mají k tomu dokumentaci. Ale měl by to znát každý autoelektrikář, který je aspoň trochu pamětník.
Nebo co takhle zkusit telefonní seznam?
Odpoj startér, alternátor respektive jestli jsem to dobře pochopil traktor je samo domo a je vněm motor z oktávky, v ten moment by tam mělo být nejspíš dynamo a tomu přepólování nevadí!! Celá tahle komplikace je jen kvůli startéru, takže podle smyslu otáčení motoru a startéru zkontroluj zda je vše ok, nejsem teď schopen říct jestli staré oktávky měli + na kostře, mám zato že touto anomálii byli postiženy vozy sovětské výroby. Každopádně je potřeba vylučovací metodou najít zkrat, tedy odpoji veškeré spotřebiče bezprostředně připojené na baterii (startér, dynamo, atd....). Nebylo by od věci použít měřidlo a někoho kdo ví co má měřit. ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
- JenikBarchov
- Příspěvky: 69
- Registrován: 05 úno 2005, 01:00
- Bydliště: Barchov,Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
FOR HILL:
Jsem z toho u Pardubic
Me jde jen o to jestli je mozny tu baterku pripojit tak ze +12V (na baterce) mužu připojit na zem (u traktoru) a zem (na baterce) pripojit na vedeni (v traktoru).Jestli se nedelaj na to specialni baterky ktery by meli zem a -12V.(Vim sem slaboproudej elektrikař - zatim studuju 3 ročník) a mel bych to vedet ale priznam se že me ta otazka jestli to jde od otce docela zaskočila ale podle me by to jit melo že tam proste je duležitej ten napetovej potencial a neni duležity jestli to je + a - nebo - a +.(A ted nevim jestli jsem to dobre vysvetlil
)
Jsem z toho u Pardubic
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- JenikBarchov
- Příspěvky: 69
- Registrován: 05 úno 2005, 01:00
- Bydliště: Barchov,Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
- JenikBarchov
- Příspěvky: 69
- Registrován: 05 úno 2005, 01:00
- Bydliště: Barchov,Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Zdarec. Pokud mas original motor z Oktavky (stary), tak ta ma doopravdy dynamo, jak zde pisi ostatni. Takze, pokud ho nabudis obracene, tak muzes prohodit poly na baterce. Ale pokud Ti to haze blesky, tak zkontroluj regler, jestli nahodou nemas specenej smerovej spinac. Je to rele, ktery funguje na principu scitani magnetickych poli dvou civek. Bylo tam misto diody. Dalsi alternativa je spatne zapojen regulator. Z vlastni zkusenosti vim, ze se me jednou stalo, ze se dynamo ve V3Sce nabudilo obracene po te, co majitel prepoloval baterie, aby mel na kostre minus
. Ale otazka je, jak se ten regler chova v prvni chvily, co ma pracovat z opacnym proudem..
. Ale otazka je, jak se ten regler chova v prvni chvily, co ma pracovat z opacnym proudem..
Startér je principem sériový motor, takže je mu jedno, jestli je na kostře plus nebo mínus. Točí se vždy jedním směrem, dokud ho nerozebereš.
U prvních oktávek byl ještě "tahací" bowdenem: zatáhnu, vyjede pastorek a současně sepne. Některé série už měly na to tahání elektromagnet, který se používá dodnes. Není náhodou startér zaplý trvale (vyháklá nebo prasklá vratná pružina toho vahadla) - že to při připojení baterky prská?
A, ať si rozumíme: jak napsal Woofe - baterka nemá zem - respektive má ji na tom pólu, který se na zem připojuje. Takže v tomto případě je zemí plus. To ostatní už tu bylo, i přesto, že ses velmi snažil tím pojmenováním z toho udělat guláš
.
Škoda, že jsem Spartaka prodal jednomu veteránistovi - byl k němu servisní manuál i se schématem. Ani kopii jsem si neudělal. Lidi, nemáte to ještě někdo doma v pokladech? Pak by totiž stačil jen šlusmetr, najít, kde tam co žere, i když je všechno vypnuté, a nebude co řešit...
Díky komukoli, kdo to uděláte
U prvních oktávek byl ještě "tahací" bowdenem: zatáhnu, vyjede pastorek a současně sepne. Některé série už měly na to tahání elektromagnet, který se používá dodnes. Není náhodou startér zaplý trvale (vyháklá nebo prasklá vratná pružina toho vahadla) - že to při připojení baterky prská?
A, ať si rozumíme: jak napsal Woofe - baterka nemá zem - respektive má ji na tom pólu, který se na zem připojuje. Takže v tomto případě je zemí plus. To ostatní už tu bylo, i přesto, že ses velmi snažil tím pojmenováním z toho udělat guláš
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Škoda, že jsem Spartaka prodal jednomu veteránistovi - byl k němu servisní manuál i se schématem. Ani kopii jsem si neudělal. Lidi, nemáte to ještě někdo doma v pokladech? Pak by totiž stačil jen šlusmetr, najít, kde tam co žere, i když je všechno vypnuté, a nebude co řešit...
Díky komukoli, kdo to uděláte
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Lepsi je v klidu (i s odpojenym akumulatorem) dynamo prebudit plochou baterkou. Jinak se budi do statoru. Pak pripoj akumulator jak Ti vyhovuje a podle toho, jak jsi nabudil a muzes nastartovat...Hill píše:oktávka neměla alternátor, ale dynamo. To se obvykle po připojení baterie přepólovalo samo, jenom se muselo při startování přidržet relé regulátoru buzení, aby kotva dostala šťávu z baterky dřív, než se dynamo začne v otáčkách budit samo vlastním zbytkovým magnetismem,