Bodovačka z MOTu po 150-té - neboduje

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Victronix
Příspěvky: 910
Registrován: 23 lis 2007, 01:00
Bydliště: Vážany

Bodovačka z MOTu po 150-té - neboduje

#1 Příspěvek od Victronix »

Ahoj,
Postavil jsem si bodovačku z MOTu a ono to neboduje.
Proud prochází obrovský. Vyhazuje při bodování 10A jistič.
Aby jistič nepadal, využil jsem z mikrovlnky vstupní filtr s tlumivkou, který jsem zapojil před primár.
Po jednom sekundovém bodnutí je primár vlažný, po druhém teplý a po pátém už se z něj málem kouří. Zkrat nepředpokládám. Nabodovat AA článek je nemožné.


Sekundár 2 závity 50mm².
Sloupky z MOTu odstraněny.
Primár je pravděpodobně z hliníku.
Řízení z Aliexpresu, ale funguje.


Obrázek
Obrázek
Obrázek

Co je blbě?
Hledám ideální řešení...

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#2 Příspěvek od sinclair »

Ten hliníkový primár. Velký vnitřní odpor, přetransformovaný na sekundár.
Chovají se tak i "normální" trafa - toroidy s hliníkovým primárem.

Uživatelský avatar
Victronix
Příspěvky: 910
Registrován: 23 lis 2007, 01:00
Bydliště: Vážany

#3 Příspěvek od Victronix »

Tak to jsem v háji. Kde sehnat MOT s měděným primárem? :roll:
Hledám ideální řešení...

Uživatelský avatar
jezevec
Hlavní moderátor
Hlavní moderátor
Příspěvky: 5414
Registrován: 13 čer 2004, 02:00
Bydliště: Břeclavsko
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od jezevec »

Dva závity je málo, použij 35mm², odstraň tu silnou izolaci a nahraď ji omotáním izolačkou nebo radši kaptonovou páskou. Měly by ti tam vejít minimálně 4 závity. Vývody k hrotům zkrať na nejmenší možnou míru.
Možná by to šlo i tou 50tkou, jen odstraň izolaci a měl by tam vlézt ještě jeden závit.
Ta tlumivka před primár nepatří. To jsi na bytě, že máš jen 10A jistič?

Uživatelský avatar
Victronix
Příspěvky: 910
Registrován: 23 lis 2007, 01:00
Bydliště: Vážany

#5 Příspěvek od Victronix »

Možná se mýlím, ale v těch závitech sekundáru to asi nebude. Po těch pěti svárech je vše na sekundáru studené. Hroty mají každý 10mm. Takže ten "Zkrat" na sekundáru se asi fakt promítne tím zahřátím primáru. Tam se ztratí veškerá energie a promění se v teplo. V celkovém součtu 5 sekund svařování během 20-ti sekund je primár rozpálený.
Hledám ideální řešení...

Uživatelský avatar
bdn
Příspěvky: 436
Registrován: 16 led 2020, 01:00

#6 Příspěvek od bdn »

Jaký plech používáš pro svařování? Jaký materiál, jakou tloušťku?

Uživatelský avatar
jezevec
Hlavní moderátor
Hlavní moderátor
Příspěvky: 5414
Registrován: 13 čer 2004, 02:00
Bydliště: Břeclavsko
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od jezevec »

Neboduje ti to, protože ty dva závity dávají moc malé napětí a zbytek je už Ohmův zákon.

Uživatelský avatar
Victronix
Příspěvky: 910
Registrován: 23 lis 2007, 01:00
Bydliště: Vážany

#8 Příspěvek od Victronix »

Rozumím.
I toto je možné. 50mm² tam ten jeden závit už asi nedám. Zkusím sehnat 35mm².
Hledám ideální řešení...

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#9 Příspěvek od samec »

Oba elektrody prikladáš na bodovaný plech z jednej strany?
Victronix píše:Sloupky z MOTu odstraněny.
Jaké sloupky???

Uživatelský avatar
Victronix
Příspěvky: 910
Registrován: 23 lis 2007, 01:00
Bydliště: Vážany

#10 Příspěvek od Victronix »

Ano.

Sloupky, které byly uloženy mezi vinutími.
Hledám ideální řešení...

Uživatelský avatar
CZJKP1
Příspěvky: 2992
Registrován: 26 lis 2008, 01:00
Bydliště: ČR-Praha 5
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od CZJKP1 »

Shunty

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#12 Příspěvek od PavelFF »

Když se tak dívám na různá videa, tak bych řekl, že máš asi chybu v tvaru hrotů a/nebo používáš špatný pásek.
Jelikož proud probíhá tečně k povrchu materiálu a ne kolmo skrz, jako u klasického bodování shora/zdola, tak je nutné, aby proud mohl proniknout dospod (do článku) a vrátit se skrz něj zase zpět do druhé elektrody.

Pokud máš hroty tupé a pásek je nepoddajný, tlustý a nebo výborně vodivý, tak proud prostě teče páskem a k baterce neprojde. Alespoň ne v potřebné míře. K žádnému ohřevu na přechodovém odporu mezi páskem a baterkou nedojde. Hrot musí do pásku udělat důlek.

Závity budou dva stačit. Pokud přimotáš závity, tak si podle mě vůbec nepomůžeš - akorát se ti primár bude hřát ještě víc a dřív a pojistky vyrazíš častěji. Většina traf má hliníkové vinutí a lidem to funguje se dvěma závity. Lidi na YT magnetické bočníky nevyndávají. Nevím, jak moc to je důležité, ale škodit to asi nebude. Spíš je to výhoda právě kvůli vyhazování jističe.

Uživatelský avatar
jezevec
Hlavní moderátor
Hlavní moderátor
Příspěvky: 5414
Registrován: 13 čer 2004, 02:00
Bydliště: Břeclavsko
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od jezevec »

Pokud má malé napětí, potřebuje k danému výkonu větší proud, zde je však limitován přechodovými odpory. Snaží se tak prodloužit čas bodování a tím se zahřívá trafo.
Pokud tam bude mít čtyři nebo pět závitů, bude k dispozici větší výkon a může tak zkrátit dobu bodování a tím se nebude stačit ohřát vinutí.
Projdi si na You Tube videa k této problematice.

Uživatelský avatar
Milan_F
Příspěvky: 1454
Registrován: 03 říj 2005, 02:00
Bydliště: nedaleko Humpolce

#14 Příspěvek od Milan_F »

Pak to ale bude chtít napájet z rozvodu jištěných jističem min. C 16A. Má takový tazatel k dispozici? V úvodním dotazu píše cosi o 10A jističi...

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#15 Příspěvek od PavelFF »

jezevec píše:...Pokud tam bude mít čtyři nebo pět závitů, bude k dispozici větší výkon a může tak zkrátit dobu bodování a tím se nebude stačit ohřát vinutí.
Projdi si na You Tube videa k této problematice.
Právě že na YT vidím značné počty provedení s pouhými 2 závity velmi silným vodičem. Napětí naprázdno je asi 1,8V . A funguje jim to. Pokud budu mít tlustý vodič, dostanu na výstup zařízení potřebný výkon s menšími ztrátami cestou. Při 5 závitech slabším vodičem vzniknou větší ztráty ve vodiči a výkon na výstupu bude o ně snížený.
...bude k dispozici větší výkon a může tak zkrátit dobu bodování a tím se nebude stačit ohřát vinutí.
To je taky sporné. Souvisí to s populární efektivní hodnotou. Když zvýším proud třeba 2x , vzrostou ztráty 4x. Když prodloužím dobu ohřevu 2x, ztráty se zvýší jen 2x. Takže trafo bude horké tak jako tak.

Když to většině lidí funguje a tazateli ne, tak asi dělá něco jinak. Ve dvou závitech ale chybu nevidím. Taky je možné, že při 5 závitech to udělá díru ještě dřív, než stačí dojít k vypnutí proudu.


EDIT: Tady je video; Pán je to poměrně matlal. Ale na konci je vidět zvláštní způsob přikládání hrotů při bodování pásků. Jeden hrot vždycky opře o článek a druhý o pásek. Tak má zaručeno, že proud bude procházet kudy má. Asi se to tak obvykle nedělá, ale funguje to.https://www.youtube.com/watch?v=C5Bhqp4AFr0
A navíc má poslední decimetry provedené jen velmi slabým vodičem, na kterém vzniká relativně velký a zbytečný úbytek. Přesto boduje.

Moje rada: Nabruš hroty do špičky.

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“