Stránka 1 z 14

Vyvazovacka kolies

Napsal: 23 led 2021, 19:27
od jogi24
Ahoj motoristi.
Chlapi zaujimalo by ma na akom presnom principe pracuje vyvazovacka kolies.
Vedeli by ste prosim vysvetlit,pripadne nejake odkazy na principy funkcie?
Nejako neviem nic schopne-zrozumitelne najst.
DAKUJEM

Napsal: 23 led 2021, 20:10
od EKKAR
Tenzometry umístěný ve vícero osách, snímající synchronně s otáčením hřídele síly působící v ose hřídele i kolmo k němu, vyvozený právě nevyváženou hmotností umístěnou mimo osu otáčení. Samozřejmě k tomu patří i mikropočítač, kterej to všecko podle nějaký cejchovací tabulky přepočítává na váhu umístěnou na obvodu X palců velkýho ráfku ...

Napsal: 23 led 2021, 20:20
od tomasjedno
EKKAR píše:síly působící v ose hřídele i kolmo k němu
Složka síly působící v ose hřídele by mě fakt moc zajímala - jak vzniká, co způsobuje a jak se vyvažuje :D

Napsal: 23 led 2021, 20:29
od jogi24
To Ekkar: Diky za objasnenie, rad by som to niekde videl,ako to prakticky vyzera.
Hladam po nete,ale akosi nic nemozem najst...

Napsal: 23 led 2021, 20:31
od EKKAR
tomasjedno píše:
EKKAR píše:síly působící v ose hřídele i kolmo k němu
Složka síly působící v ose hřídele by mě fakt moc zajímala - jak vzniká, co způsobuje a jak se vyvažuje :D
Jak jinak chceš zjistit stranovou nevyváženost (nerovnováhu mezi vnějším a vnitřním lemem ráfku), než změřením, jakou silou to za ráfek "tahá" v ose otáčení? Myslím tím klasickou vyvažovačku, která má hřídel uloženou "letmo"? Když budeš mít jen senzory pro radiální sílu, zjistíš jen radiální nevyváženost, když ale zařadíš i změření axiálních sil, dokážeš umístit různě velký závažíčka na vnější a vnitřní stranu ráfku. Samotný čidla jsou všecky s radiálním snímáním, ale protože je jich víc a snímají v podstatě to, jak nevyvážení hmoty kola "páčí" za hřídel, dokáže z jejich výsledků ten mikropoč zjistit i axiální síly.

Napsal: 23 led 2021, 20:34
od sr71
a jak byly øešené vyvažovaèky øeknìme tøeba cca pøed 40 lety kdy procesory a tenzometry dostupné prakticky nebyly?

Napsal: 23 led 2021, 20:34
od tomasjedno
EKKAR píše:Samotný čidla jsou všecky s radiálním snímáním, ale protože je jich víc a snímají v podstatě to, jak nevyvážení hmoty kola "páčí" za hřídel, dokáže z jejich výsledků ten mikropoč zjistit i axiální síly.
Tam žádné axiální síly nejsou (pokud je hřídel vodorovně).

Napsal: 23 led 2021, 20:38
od tomasjedno
sr71 píše:a jak byly řešené vyvažovačky řekněme třeba cca před 40 lety kdy procesory a tenzometry dostupné prakticky nebyly?
No před 40 lety procesory i tenzometry dostupné byly. Někdy tou dobou jsem jezeďákům postavil digitální kontinuální vážení korby - ta byla na 4 čepech, na nich tenzometry a už to jelo.

Ostatně dá se to postavit i čistě analogově.

Napsal: 23 led 2021, 20:42
od misocko
a vo vysledku ti bud napichne zavazie na vonkajsi lem disku , alebo nalepy dovnutra elektronu, podla toho ako sa mu prave chce alebo co ma poruke
nemyslim ze pri rotacii moze vzniknut axialna sila

Napsal: 23 led 2021, 20:48
od lesana87
Axiální síla tam vznikne, když k vyvažovačce přijde vševěd, opře se ležérně prdelí o vyvažovaný kolo a začne přihlížejícím zasvěceně vykládat, jak to celé funguje.

Napsal: 23 led 2021, 21:07
od workhard
Axiální síla by nevznikla, kdyby kolo od auta byla 1mm tlustá placička, ale může to být i 20cm tlustý kotouč nehomogenní hmoty, pak samozřejmě vznikají i axiální síly.

Napsal: 23 led 2021, 21:07
od Sandal
Mám 2 vyvažovačky. Jednu zn. Facom a druhou zn. Sice a obě mají jeden tenzometr zachycující radiální síly hřídele.

Napsal: 23 led 2021, 21:19
od EKKAR
Axiální síly na nevyváženým kole jsou - kdo to chce popírat, ať se vrátí na základku a začne s fyzikou od 3. třídy. A já jsem nikde nenapsal, že tam je přímo tenzometr měřící axiální sílu, ale že tam je procík, kterej ji vypočítává ze signálů těch radiálních tenzometrů, aby dokázal ukázat, jestli se má dát závaží blíž k vnějšímu nebo vnitřnímu kraji ráfku - když se to neudělá a závažíčka se nacpou jen na jeden lem, kola mají snahu kmitat nejenom v čistě radiálním směru, ale i v krutu - prostě nikdy nebudou tak dobře vyvážený, jako když se dodatečný hmoty umístí správně na boky běhounu. Starší úzký gumy na to samozřejmě nebyly tak citlivý jako dnešní, takže stačilo závaží jen na jednu stranu - ale moderní placatý a široký nízkoprofilový "válce" jsou na tohle rozdělení váhy choulostivější. Navíc se mnohem častějc jezdí podstatně vyššíma rychlostma než před 40 lety. Proto se ty závažíčka skutečně rozdělujou a vyvažuje se i vnější okraj gumy versus vnitřní.
misocko píše:a vo vysledku ti bud napichne zavazie na vonkajsi lem disku , alebo nalepy dovnutra elektronu, podla toho ako sa mu prave chce alebo co ma poruke
nemyslim ze pri rotacii moze vzniknut axialna sila
Asi ses nikdy nebyl podívat, jak ti v pneuservise vyvažujou kola - že jim to tam ukazuje nejenom váhu, o kolik a kam se má přidat, ale že to u modernějších vyvažovaček ukazuje i kolik se má dát na vnějšek nebo na vnitřek kola ...

Napsal: 23 led 2021, 21:26
od tomasjedno
Já myslím, že lesana to vystihla přesně.

Napsal: 23 led 2021, 21:31
od EKKAR
EKKAR píše:Axiální síly na nevyváženým kole jsou - kdo to chce popírat, ať se vrátí na základku a začne s fyzikou od 3. třídy. ...
misocko píše:...
Asi ses nikdy nebyl podívat, jak ti v pneuservise vyvažujou kola - že jim to tam ukazuje nejenom váhu, o kolik a kam se má přidat, ale že to u modernějších vyvažovaček ukazuje i kolik se má dát na vnějšek nebo na vnitřek kola ...
Platí i pro Aničku hubičku. Fyzika je (naštěstí) pořád ještě neojebatelná. Andule doporučuju občas vystrčit čumák z koronantény a jít se podívat do autoservisu/pneuservisu, když se chce exhibovat i v takovýhle oblasti.