Maže se těsnění vodotěsných hodinek?

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

Maže se těsnění vodotěsných hodinek?

#1 Příspěvek od forbidden »

Vzhledem k tomu, že jsou hodinářství zavřený a mě se zrovna vybila baterka, jsem se rozhodl, že si ji vyměním sám. Vybrousil jsem z oceli přípravek na odšroubování víka a vyndal starou baterku. Těsnění je tenoučkej o-kroužek, zdá se mi lehounce mastnej, je vhodný to zase lehounce přimazat, třeba silikonovým olejem? Víčko i pouzdro je z titanu, těsnění snad ze silikonu? Až zas bude otevřeno, nechám si udělat tlakovou zkoušku, pro jistotu.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#2 Příspěvek od EKKAR »

Nemaže, jestli to je na omak mastný, je to hmatovej vjem materiálu. Uvědom si, že ten futrál se zavírá poměrně velkou silou, ten závit má hodně jemný stoupání, odhadem deset kilo na centimetr čtvereční tlaku na tu přírubu si myslím že jsem ještě hodně při zdi. Pokud máš třeba starší píďata značky JVD Airplane, tak tam je japonkej strojek v českým nerez futrálu a první řada měla rezistenci do 200m = 20 atmosfér s nima nesmělo nic udělat. To znamená, že to těsnění se muselo utahovat silou vyšší, aby ho vnější tlak nedokázal vytlačit ... Novější řady už mají tlakovou odolnost jen do 100m nebo dokonce jen 50. S těma "dvousetmetrovýma" jsem byl skoro 30m hluboko v Rudým Moři a ani se nehnuly ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od forbidden »

Na omak to nepoznám, to těsnění vytahovat z drážky nechci, má snad míň, jak půl milimetru. Když na něj svítím silným světlem, tak se zdá mastný, leskne se. Hodinky jsou do 100 m. Utažený to bylo právě překvapivě dost a otáček to bylo taky dost, stoupání je superjemný.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#4 Příspěvek od EKKAR »

Prostě nic nemaž, utáhni to zpátky nasucho, při šroubování dávej pozor, ať tu gumku do závitu nepřiskřípneš. Teď si nevybavím kde to bylo, ale u těch svejch Airplanů jsem si nechával měnit baterku mimo Třebovou, protože jsem byl na dovče a cibule se začaly zpožďovat - a chtěl jsem učunit novou tlakovku. Ta mechanička ji dělala pod skleněným recipientem přímo na pultě přede mnou, protože prohlásila, že nepotápěčský hodinky do 200m vidí poprvé v životě - a aby to opravdu i v tý simulovaný hloubce drželo, musela ten futrál nakonec rozdělat a znovu dotáhnout 4x ... Poslední utažení jsem dělal radši já sám, když jsem viděl její ručičky, radši jsem ten klíč vzal do svejch tlap. Bohužel nebyl to momenťák, takže nemám přesně zjištěno, kolik Nm ten moment byl - ale ten klíč měl páku cca 15cm dlouhou a rval jsem ho docela silou, dost možná že to vyšlo i na stovky Nm utahovacího momentu ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#5 Příspěvek od Artaban001 »

Originál bývá těsnění něčím "smočený", neboť po něm zbylo na víčku trochu mastnoty. Měnil jsem na pár takových hodinkách baterii. Když ten o-kroužek ničím nenamažeš, nic se nestane, pokud mu nic není, vrať jej zpět tak jak je. Stejně se má po rozšroubování víčka vyhodit a dát nový. Pár mnou rozebraných a složených hodinek šlo na test těsnosti a prošly.

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od forbidden »

EKKAR píše:...Bohužel nebyl to momenťák, takže nemám přesně zjištěno, kolik Nm ten moment byl - ale ten klíč měl páku cca 15cm dlouhou a rval jsem ho docela silou, dost možná že to vyšlo i na stovky Nm utahovacího momentu ...
Nechoď na mě s momenťákem, mě bude muset stačit toto. :D
Přílohy
šroubovák
šroubovák

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#7 Příspěvek od EKKAR »

U tý hodinářky to vypadalo jako kapánek na čelistech obroušená šupléra :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#8 Příspěvek od Celeron »

U Suunto hodinek a dekompresních počítadel se doporučuje s baterkou vždy měnit i těsnící kroužek. Blbá gumička za pár kaček a budík za 10 tyček, ta úspora se zajisté vyplatí, hlavně když voda kolem je slaná. :lol: :wink:
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Sadra17
Příspěvky: 508
Registrován: 26 led 2013, 01:00
Bydliště: Netolice

#9 Příspěvek od Sadra17 »

když jsem koukal na hodináře při výměně baterky tak nic nemazal

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od forbidden »

S tou výměnou těsnění po každé baterce jsem to slyšel taky, ale žádnej hodinář mi jej, minimálně posledních 10 let, nevyměnil. Tlaková zkouška vždycky prošla. Baterky mají všude, ale těsnění teď nikde neseženu.

Uživatelský avatar
Spiral
Příspěvky: 300
Registrován: 07 čer 2013, 02:00

#11 Příspěvek od Spiral »

Zdravím,
tady se řeší/řešilo podobné téma ...
https://forum.chronomag.cz/topic/94551- ... C3%BDnkem/

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od forbidden »

No bezva, tam se ale spíše všichni přiklánějí k nějakýmu tomu mazání. Odpoledne to zkusím vyfotit, jestli se mi to povede, opravdu se mi to těsnění zdá namazaný.

Uživatelský avatar
robo
Příspěvky: 3228
Registrován: 08 dub 2004, 02:00
Bydliště: Brno

#13 Příspěvek od robo »

když je namazaný a nesetřeš to tak to namazaný zůstane. Tak jen našroubuj dynko a firtig.

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#14 Příspěvek od Eleman »

Osobně si myslím, že lehkým líznutím prstem od bezbarvé silikonové vazelíny se nic nezkazí, alespoň to těsnění při utahování lépe klouzne. Ale skutečně jen otřít prst, žádná vrstvička.
A pokud už si to víčko zašrouboval, tak to neřeš. Pokud tu vazelínu nemáš, tak to taky neřeš a zašroubuj to. :wink:
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#15 Příspěvek od Celeron »

forbidden píše:S tou výměnou těsnění po každé baterce jsem to slyšel taky, ale žádnej hodinář mi jej, minimálně posledních 10 let, nevyměnil. Tlaková zkouška vždycky prošla. Baterky mají všude, ale těsnění teď nikde neseženu.
Ty Suunta mají, nebo aspoň mívali set těsnění s baterkou. V česku zastoupení a servis je a tak sehnat žádnej problém. Horší je s hodinkama který mají původ kdoví kde a zastoupení a servis to samý. Já jsem před časem sháněl někoho, kdo by opravil švýcarský dámský Caravelle s ťuklým sklíčkem a všude krčili ramenama. Po 15 letech servis nula. Nový stály desítku. :evil:
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“