Páčkový přepínač 125V/2x16A (250V/2x10A) oprava

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
hajeklubos
Příspěvky: 447
Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
Bydliště: Praha 5

Páčkový přepínač 125V/2x16A (250V/2x10A) oprava

#1 Příspěvek od hajeklubos »

Zdravím všechny.
Před pár lety jsem u nabíječky na pozici přepínač jedno/dvoucestně použil přepínač 125V/ 2x16A (250V/2x10A) s tím ,že převážně používám proud kolem 5A, tak by to mohlo stačit. (mám ještě jeden rezervní) A ono né, máme tady přechoďák, ohmy létají jak vlašťovky, no paráda. Po rozebrání kontakty naprosto netknuté, neopálené, tak,že dimenzování správné. Ale material CHINA , planžeta kontaktů ohnutá do oblouku, spínač „nedotahoval“. Výměna za nový vlastně nic nevyřeší. (jaký je vlastně výběr: China nebo China, smutné) Na panelu nabíječky není ani místo na výměnu za něco superprůmyslového, proboha vždyť je to blbejch 5A. Vrátil jsem se tedy o 30let zpátky do doby, kdy jsme vyráběli přepínače do modelářských RC souprav a prostě jsem to opravil. Naletoval jsem výztuhy. Přikládám obrázky jak jsem to udělal. Za 1h hotovo. Třeba bude někdo stát před stejným problémem. Teď ještě upravit ten novej nikdy nepoužitej. To jsme to dopracovali.
Luboš
Přílohy
měření přechodaku.JPG
kontakta přepínače po opravě.JPG
kontakty přepínače před opravou.JPG

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od Lukas-Peca »

Jak u těchto přepínačů vypadá izolace mezi kontakty a páčkou? Vidím tam nějaké hnědé plastové tyčky. U toho menšího provedení s pájecími vývody je na páčce jen takový nicotný plastový návlek, přestože je na nich taky uvedeno, že jsou na 250 V.

Tip na kvalitní páčkové přepínače bych taky uvítal. Všude mají jen tuhle čínu.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#3 Příspěvek od Kremik »

Vypadá to, že ohnutý byl jenom jeden. Jak se to asi stalo? Pochybuju, že pružinka v přepínači bude tak silná, že by to dokázala.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#4 Příspěvek od sinclair »

Předem se omlouvám za špalek, ale tohle mi opravdu nedá, nekomentovat to podrobněji.

K tomuto doslovnému šrotu, neexistuje žádný papír, atest a často to prodejci mají jako "náhradní díl".
Nemá to vůbec žádný atesty, přestože jsem se je pokusil hledat a trápil google překladač rozsypaným čajem.
Možná atesty měl ten původní, bytelný a poctivý americký vzor na 120-125V, co opajcovali a "zjednodušili".
Že je to opajcovaná Amerika, potvrzují vesměs W odvozeniny závitu krčků i šroubků u šroubových variant.
Sendyx potvrdí, že tyhle přepínače, ale ještě americké výroby, vydržely neskutečné věci a běhají dodnes.
Jejich varianty s lepší izolací, spínají v kombech a kytarových hlavách třeba 450-500V pro g2, nebo spínají celý anodový sekundár před můstkem, přepínaly v prvních Mesách druhy usměrňovačů - a drží i při "zacházení" muzikanty.
Osobně se temto mrdkám zcela vyhýbám. Použil jsem je, hlavně pro robustní ovládací mechanismus, asi jen 4x a pokaždé to byl průser, jak voda na třešně.
Absolutně nevhodný, resp. nafejkovaný materiál kontaktů, z tohoto "přepínače" při 10A, u jednoho provedení i s paralelně spojenými kontakty, udělá topné tělísko.
Zjistil jsem, že "pecky" kontaktů jsou u nových kusů jen zlehka pokoveny něčím lepším, takže u nového, neochozeného kusu, opravdu naměříte minimální přechodový odpor a myslíte si, že to je super, že to tak bude furt.
Jenže ta vrstvička se robustním mechanismem dílem oklepe, dílem ojiskří - až na základní kov pecky, což je IMHO nějaká odpadní, pravděpodobně niklová slitina.
Podle později změřených přechodových odporů a úbytků na kontaktech, když to začalo nějak divně lehko chodit, bylo z přepínače asi tak dvou- až tříwattové topné tělísko.
Skončilo to tím, že uvnitř se to tím ztrátovým výkonem dílem opálilo, dílem vyhřálo, dílem zkroutilo.
Následovala při 25V-15A a nedolehnutí kontaktu liša-oblouk, vyhořela díra zboku a bylo po používání rejžového šrotu.

Každý na to musí přijít sám - nikomu svůj názor nevnucuju, jen popisuju svoje zkušenosti, aby bylo jasno sinofilům.

Nojo, no. Smrděla nám "předražená" a prý škaredá Elektropraga, přestali jsme je kupovat - včetně bílých/šedých/černých kolébek až na 2x16A - no tak obchodníci zareagovali po českém způsobu a začali sem tahat "levnější" - no a toto je výsledek.

Na prvním obrázku je to, co jsem se 2x pokusil použít, je to podle vylisovaných údajů jen na MN, 12V-25A.
Rozebraný-vyhořelý jsem ho ve vzteku nefotil, ještě bych mohl rozzuřený ublížit foťáku. Zbytky jsem rozbil trojkou kladivem, protože jsem si s tím zařízením dal dost práce.
A zařekl se, že tohle mi domů prostě už nesmí, nikam, i kdyby to byla 6V/2A nabíječka na bratránkovy motorky.

Na dalších obrázcích je to, co jsem postupně, v průběhu asi 10 let kupoval /ne lacino/ převážně v prodejně A-Z Elektro v Uh. Brodě /u nemocnice/, něco je i z jiných obchodů s ND.
Vida, jaký šrot se sem tahá, tvořil jsem zásoby.
Stejně tak jsem si vytvořil zásoby páčkových vypínačů a přepínačů asi pěti verzí - včetně méně známé kolébkové /ASO600 vzadu/, vycházejících ze základního páčkového typu 416.

Dalo se totiž čekat, do jaké prdele to tady půjde - už to bylo nějaká léta vidět, nejprve u polovodičů i pasivních součástek.
Ten hnus, pajcovaný odpad, co sem tahal GME i jiní, nebyl prostě k ničemu, ani bastlení.
Paradoxní trochu je, že předchůdci GME, firmy KTE Electronic a tuším JMtronic, dováželi fakt kvalitní, vesměs japonské originály. Možná, že to byla jenom "lepší rejže". Možné to je, ale bylo to prostě po všech stránkách kvalitní, k použití a dobrá cena.
Pasivní a elektromechanické prvky, jako třeba potenciometry a přepínače, byly k použití a fungují mi všude dodnes, kde jsem je použil.
A bylo to zboží i za poměrně přijatelné ceny, o čemž se lze přesvědčit v historické inzerci v AR.
10,-Kč za japonské nízkošumové speciály Hitachi na 80 a 120V, celkem dvacka za celý komplementární pár a jednoho výrobce, to není moc a je to něco, co je dnes nedosažitelné.
Spousty kvalitních, japonských tranzistorů i IO v mých válečných zásobách, pocházejí právě odtud a z 90.let.
Přál bych vidět a slyšet rozdíl např. mezi 2SA970 z toho KTE a koupeným dneska v AME, ale za 2n ceny z 90´s.
Přílohy
První zleva v přední řadě je dvoupólový vypínač 2x16A, snášející přímé zapínání 1,6kVA traf.  Dodnes jsou všechny funkční např. v AZK210, 220, 221, 240.
První zleva v přední řadě je dvoupólový vypínač 2x16A, snášející přímé zapínání 1,6kVA traf. Dodnes jsou všechny funkční např. v AZK210, 220, 221, 240.
Kdo přesně a kde to vyráběl, netuším. Většina jsou ještě EPH, jiné s "páčkou" jsou už ABB.
Kdo přesně a kde to vyráběl, netuším. Většina jsou ještě EPH, jiné s "páčkou" jsou už ABB.
A všechno je vyrobeno v ČR už za druhých bolševiků
A všechno je vyrobeno v ČR už za druhých bolševiků
Všechno to má ESČ
Všechno to má ESČ
paka jak krava 12V-25A.jpg

Uživatelský avatar
vicious
Příspěvky: 635
Registrován: 10 srp 2007, 02:00
Bydliště: 3 km od Humenného

#5 Příspěvek od vicious »

Použiteľné páčkové prepínače stále vyrába Desko.

Uživatelský avatar
mihal
Příspěvky: 1812
Registrován: 06 dub 2005, 02:00
Bydliště: Zilina

#6 Příspěvek od mihal »

Kvalitných páčkových prepínačov je dosť, napríklad Panasonic T115/215, NKK S332, Otto controll T7 ale nevedie ich GM a podobný. Treba hľadať u serióznych dodávateľov, Mouser, Farnell, Digikey a začínajú nad 10-15€. Kvalita zodpovedá cene, kto pozná napríklad NKK tak chápe rozdiel medzi spínačom a spínačom. Poteší aj presvetlená indikácia v kovovej páčke.
Na druhej strane staré páčkové ČSSR prepínače sa mi osvečili dobre, ako väčšina našej bývalej produkcie.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#7 Příspěvek od rnbw »

Tie biele ceskoslovenske boli v digestoroch a srali sa dost.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#8 Příspěvek od sinclair »

rnbw, taky je ale dobré si uvědomit, v jakých podmínkách tam pracovaly.

No - ony ty klasické, páčkové Elektropragy, třeba i s kovovým krčkem, ani tyhle kolébky, se prostě všude nehodí.
A i když se dá páčkáč řady 416 do amatérské nabíječky paralelně, tak je to furt jenom 8, max. 10A a to často nestačí.
A ty, co byly jednopólové, se šroubky a na 10A, ty už nikde nejsou.

Jako idiotfest vypínač, jsem někdy používal buď otočnou hlavicu T6G s více sp. jednotkami za sebou a kontakty paralelně - když to vešlo na panel a na hloubku. Má to tak i vojenský 500W zesilovač TB500 a RPD 500W zesilovače ADJ636A. Spolehlivě. Anebo - když bylo obecně dost místa - tak otočné Obzor VS10/VS16 č. 1101 až 1104. S menšími šipkami /byly pevné/ jsou nezničitelné.

A když pak někomu poradíš "Podívej se u Farnella a RSC", no tak chvilku nic a pak napíše: "Děláš si prdel? Takhle se nechat okrádat?" To máš pak těžké...
Ty NKK spínače jsou super.

Uživatelský avatar
mihal
Příspěvky: 1812
Registrován: 06 dub 2005, 02:00
Bydliště: Zilina

#9 Příspěvek od mihal »

U NKK funguje celkom dobre free sample program, na odskúšanie do prototypu pár Spínačov neni problém. Nechal som si poslať 5 typov, po dva alebo tri kusy, trvalo to týždeň a šlo to priamo z Japonska. Potreboval som potom ešte informácie, ich key account manager mal reakciu na mejl niekoľko minút a bolo jedno kedy som písal. Asi nie sú zvyknutý spávať. Druhý deň rovno zavolal, ráno o piatej. Ťažko sa mu vysvetľovalo že u nás nepracujeme stále, ale bol nadšený, že sme spokojný :)
Podobnú skúsenosť mám i s firmou Takachi, tiež japonci. Free sample do týždňa, kvalita úplne inde než Hammond alebo Bopla, pritom cena porovnateľná.
Keď tu potom človek vidí čo sa predáva :?

Uživatelský avatar
hajeklubos
Příspěvky: 447
Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
Bydliště: Praha 5

#10 Příspěvek od hajeklubos »

Tak jsem se pustil do opravy nového, nepoužitého přepínače. Podrobným zkoumáním jsem přišel na to, že přepínač je vybaven dokonalým kurvítkem. Planžeta s kontakty je z materiálu, který bez velké námahy tvaruješ prsty. Pérka jsou dostatečně silná aby planžetu po pár přepnutích ohnula a navíc to celé při prohnutí dorazí na plast páčky a dál to nemůže. Tak,že tento přepínač je bez úpravy, kterou jsem popsal vlastně nepoužitelný. Po vyřazení kurvítka ze hry bude ale v nabíječce kde s ním cvaknu 5x za rok pracovat bez problému. Smutné, zase dodělej doma nebo zaplať. V případě, že by šlo o zařízení, které vydělává peníze nebo musí pracovat i kdyby čert na koze jezdil, tak bych se snažil koupit kvalitní spínač. Na druhou stranu, kdo ti zaručí, že nekoupíš třeba FarnellCHina.
Kdyby jste to někdo opravoval jako já. (tedy pro nanáročné použití) Tak si dávejte pozor na to jak dosedá planžeta s kontakty na 4kolíčky „houpačky“. Kolíčky nesmí dorážet na výztuhu! Tak,že výstuha je vysoká max 3mm, hloubka drážek pro kolíky 1mm. Kontroluj vůli. Pozor nad výztuhou také moc místa není, tam chodí plast páčky. (je tam asi 3,5mm) Tělo přepínače je z termosetu a kontakty faston 6,3 nereagují na magnet, tedy zde dobré.
Pro Lukáše : vyfotil jsem páčku zasazenou do plastu. Pro 250V to vypadá OK.
Pozn. Mírné prohnutí planžety kontaktů by nevadilo, jak to ale dojde na doraz, je konec.
Luboš.
Přílohy
páčka přepínače.JPG

Uživatelský avatar
tiktak1953
Příspěvky: 3302
Registrován: 11 říj 2010, 02:00
Bydliště: SK

#11 Příspěvek od tiktak1953 »

Ale ved sa na nich aj ten plast pod pruzinov roztapa.Vsetko je to kur.a ,hejrup system.Vyhodit ,nevyrzi to po oprave vela.Tiez na mixeroch tieto kur.y plastove otocne nic nevydrzia,nedaju sa ani opravit.Plasty sa topia.

Uživatelský avatar
hajeklubos
Příspěvky: 447
Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
Bydliště: Praha 5

#12 Příspěvek od hajeklubos »

Souhlasím s tím, že je přepínač nekvalitní. Nesouhlasím, že po opravě nic nevydrží, protože úprava odstraní příčinu topení, tedy přechoďák a nedotahování přepínače do záběru. Péra tlačí tam, kam mají.Jestli to dojede na nekvalitní materiál kontaktů zatím nevím. Jestli to tak bude, napíšu o tom.
To by jsme už nemohli bastlit vůbec nic. Skoro všechno je šmejd. Nějaký značkový nápis na výrobku dnes nic neznamená. Je to iluze.
Luboš

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“