Stránka 1 z 2

Pájka pro alternátory

Napsal: 23 úno 2021, 17:04
od Serifus
Zdravím! Můžete prosím poradit vhodnou pájku pro pájení v alternátoru? Tj. vyšší provozní teploty, vyšší proudové zatížení. Vím, že by měla být se stříbrem. Ale nevím, jaký obsah by měl být. Klidně konkrétní odkaz, prosím.

Děkuji!

Napsal: 23 úno 2021, 17:11
od Zaky
Záleží, jestli to chceš dělat profi, nebo provést jednu opravu. Generálkoval jsem 120A alternátor, kde jsem měnil diodový blok, regulátor a ložiska a vývody vinutí jsem pájel tak, že jsem očištěné místo omotal Cu drátky z licny a pak procínoval normální SnPb60. Altík jezdil dalších 6 let do prodeje auta bez problémů. V dávnější minulosti jsem taktéž pájel obyč. pájkou v altíku do Žigula, do Škoda 120 a do Audi 80 a vše taktéž běhalo až do prodeje těch aut OK. Takže bych to neviděl zase tak extra háklivé. V tom 120A altíku to v originále nebylo pájené, ale bodované.

Napsal: 23 úno 2021, 17:37
od keemo
Taky si myslim ze staci klasicka olovena pajka... ta se tavi kolem 200 st a to si myslim ze tam (za predpokladu ze ten spoj bude dobre udelany) nikdy nebude :D

Napsal: 23 úno 2021, 18:03
od kbulda
Jak, nebo kde, jsi přišel na to, že by měla být se stříbrem ?

Napsal: 23 úno 2021, 18:45
od Sandal
V pohodě stačí obyč pájka. Akorát bych rozhodně nepájel uhlíky ve startéru. Ty se musej přivařit.

Napsal: 23 úno 2021, 23:43
od Michal22
Já jsem dělal jednou kamarádovi alternátor do Hondy Fireblade 1000.
Moc to nevydrželo, koupil si potom nový stator.
Ale je pravda, že mě tenkrát nenapadlo to otuplovat drátkem.
Jinak v dobách minulých jsem docela často pájel v alternátorech (tenkrát ještě Š706, Liaz 100/110 apod.), nepamatuju nějaké výrazné problémy.

Napsal: 24 úno 2021, 06:07
od lopez
On asi myslel či nieje lepšie použiť napr. Sn96Ag4 ("bezolovo"). Vyššia teplota tavenia. Ale tiež si myslím že omotať drôtom a klasika SnPb vydrží. Lebo ako píšu kolegovia - na 200 °C sa alternátor nedostane (nerátam nejakú poruchu).
Mne osobne sa najlepšie pracuje z Sn60Pb38Cu2. Ale to je na každom - 100 ľudí - 100 chutí.

Napsal: 24 úno 2021, 07:32
od keemo
Bezolovo ma sice vyssiu teplotu tavenia ale je to tiez rapidne krehkejsi material, rychlejsie starne takze toto by som tam urcite nedaval... Preco myslis ze v dnesnej bezolovnatej dobe kopa pristrojov trpi na studene spoje uz po par rokoch a napriklad v leteckej technike je bezolovo vyslovne zakazane? :D

Napsal: 24 úno 2021, 10:35
od Serifus
lopez píše:On asi myslel či nieje lepšie použiť napr. Sn96Ag4 ("bezolovo"). Vyššia teplota tavenia. Ale tiež si myslím že omotať drôtom a klasika SnPb vydrží. Lebo ako píšu kolegovia - na 200 °C sa alternátor nedostane (nerátam nejakú poruchu).
Mne osobne sa najlepšie pracuje z Sn60Pb38Cu2. Ale to je na každom - 100 ľudí - 100 chutí.
Přesně tak. A přesně tu samou, co máš ty, mám taky. Super. Díky moc.



Díky všem! :!: :!:

Napsal: 24 úno 2021, 15:46
od Sendyx
Ono docela závisí na tom, co pájíš. Jestli masivní měděné dráty, tak na ně byla pájka s trochu jiným složením než Sn60, protože klasická eutektika má údajně horší trvanlivost spoje. Pokud má spoj vydržet vyšší teploty, používala se tuším Sn30PbZn. Akorát že obě zmíněné pájky vyžadují kvalitní prohřev spoje a jsou dost křehké, na rozdíl od 60/40 a podobných BEZ stříbra.
Pájka s obsahem stříbra obvykle v takovém případě nic nevylepší...

Napsal: 24 úno 2021, 20:28
od radkz
Dobrý deň,
Herr Bosch už min 10 rokov nespájkuje.
rado

Napsal: 25 úno 2021, 06:03
od lopez
keemo - mne je to jasné. Bezolovo u mňa nenájdeš. :D

Napsal: 25 úno 2021, 06:09
od lopez
radkz - to podľa mňa nieje len stlačené ale pravdepodobne aj "zbodované".

Napsal: 25 úno 2021, 06:44
od radkz
lopez - bez zbodovania by to veľmi dlho spoľahlivo nefungovalo

Napsal: 25 úno 2021, 08:25
od Nakadah
Dva Altíky VALEO 90A jsem při repasi pájel Fluitinem 1532 (Sn60Pb38Cu2) a naprosto bez problémů. Fungují. Akorát teda origo z výroby to je bodované, rozdělat to od sebe je trošku drbačka.