Stránka 1 z 3

Ake napatie treba na start auta?

Napsal: 25 úno 2021, 10:47
od rnbw
Kia Ceed 1. generacie, benzin. Na baterii som nameral asi 10,8V. To vyzeralo, ze zase budem startovat s bateriou z UPS.

Ale skusil som bez nej - motor sa parkrat lenivo prevalil a chytil! Pri zatazi starterom som napatie nemeral, ale muselo este poriadne klesnut. Necakal som, ze tak malo staci.

Kazdopadne uz je pripojena nabijacka.

Napsal: 25 úno 2021, 10:57
od p32
A proč by jako nemělo stačit? Nízké napětí znamená, že je sice málo nabitá, ale nepsal jsi jakou měla kapacitu. Prostě pokud je rezerva na ten motor, tak žádný problém, ale znamená to po delší době nebo mrazu to pro jistotu zkontrolovat nastartováním a lehkým dobitím.

Napsal: 25 úno 2021, 11:43
od Zaky
Jsou auta, co jim stačí, pokud motorem dokáže startér otočit. Těch je většina a tak by to mělo být. A pak jsou taková, kde je elektronika navržená poněkud méně optimálně :-) a tam prostě při větším poklesu napětí už nenastartuješ, i když startér motorem ještě protočit dokáže.

Napsal: 25 úno 2021, 11:54
od rnbw
Takze KIA je na tom celkom dobre. Ked to bolo minule vybite este viac, tak starter sa len pootocil, potom uz len cvakal.

Napsal: 25 úno 2021, 12:41
od rasto73
Štandartne pri štarte nesmie klesnúť pod 11Volt. Potom už nefjungujú počítače (motor ,abs ,servo,airbag,prístrojovka,...)
.Ideálne aby bolo aspoň12V - pri plnom štartovacom prúde. Aspoň takto to funguje u "francúzkej značke s kocúrom na kapote..."
Na presné odmeranie kapacity batérie -poprípade kontrolu-
slúžia meracie prístroje ktoré sú povinné dnes už v každom z načkovom servise...zastav sa tam a radi ti baterku odmerajú ,poprípade vymenia....

Napsal: 25 úno 2021, 12:46
od Zaky
To jo, značkové servisy... Před sedmi lety mi chtěl nejmenovaný značkový servis u tehdy tříletého auta při pravidelné údržbě měnit aku, že prý je už špatný. Tak jsem jim řekl, že není špatný a ať na něj vůbec nesahají :-) Do dnes na ten aku jezdím, má už 10 let. Možná, že už příští zimu nedá, ale tuhle ještě velmi pravděpodobně ano.

Napsal: 25 úno 2021, 14:25
od rnbw
Pri tych 10,8V este vsetko fungovalo, kontrolky ABS a airbagu pred startom normalne zhasli.

Je to firemne auto, jazdi sa s nim malo. Nabijam to teraz nabijackou z Lidlu, co som kedysi dostal a nikdy nepouzil - vraj 3,8A. Zatial napatie vyliezlo asi na 12,7V.

Napsal: 25 úno 2021, 14:31
od Ondra2
Většina automobilek má pro komponenty potřebné pro start minimálně 7.2V, samozřejmě to často funguje i na něco nižší napětí. Těch 11V je nesmysl, to má kolik aut jenom co začne v zimě žhavit.

Na obrázku je vidět jak vypadá testovací průběh napětí při studeném startu u Fordů. Jde to až na 5V při rozběhu startéru, při točení to chodí dolů k 8V.

Napsal: 25 úno 2021, 16:00
od p32
rasto73 píše:Štandartne pri štarte nesmie klesnúť pod 11Volt. Potom už nefjungujú počítače (motor ,abs ,servo,airbag,prístrojovka,...)
A to jsi přečetl kde? To by potom žádná auta v zimě nejezdila, že? :lol:

Napsal: 25 úno 2021, 16:34
od Celeron
Viděl jsem na vlastní voči nastartovat benzínovou Citroen Xsaru z modelářský baterky LiPol 3S1P 4Ah 30C (maximální povolený vybíjecí proud 120A). Plně nabitá 3x4,2=12,6V při zatížení cca 90A v modelu podle telemetrie spadne na cca 3x3,6V= 10,8V. Předpokládám, že při startu auta si startér veme ještě víc ampér.

Napsal: 25 úno 2021, 16:38
od davemh
Ze školy si pamatuju hodnotu 9.5V, níže už se má jednotka vypnout. Ale běžně mám kolem 8-8.5 se studeným motorem. Samozřejmě jen na první protočení, pak už to leze nahoru.

Napsal: 25 úno 2021, 17:18
od Hill
Tady hraje největší roli úbytek napětí na vnitřním odporu baterky. Že se mění s teplotou a stupněm nabití, to ano, dá se z něj hrubě usoudit na momentální dostupnou kapacitu staré baterky. Ale kapacita samotná má vliv na to, jak dlouho dokáže převalovat ten startér, pro zapalování je důležité napětí, které po odeštení všech úbytků zbude. Jsou auta, kterým to hodí jiskru ještě při 7 V, jiná pod 9,5 V chytnou jen náhodou.
Volha Carevna blahé paměti měla zapalovací cívku na 8 V, při startování byl přemostěný sériový odpor, který omezoval proud cívkou za jízdy. Pamatuji, že ta služební chytala ještě při 5 V na zapalování, startér s tím měl co dělat.

Napsal: 25 úno 2021, 19:52
od fredis
To měly i Š120.

Napsal: 25 úno 2021, 20:34
od radkz
RJ CR naftového motora Bosch EDC17 je schopná odpáliť pri napätí 6,9 V a vonkajšej teplote okolo 0 st. C. Štartér však musí byť schopný roztočiť motor na požadované otáčky.

Napsal: 25 úno 2021, 20:41
od Kvicala_r
fredis píše:To měly i Š120.
Jenže asi jen "M-ka". Naše Užovka GLS to neměla (r.v.79), ale ty 4 světla při dálkových byly k nezaplacení.

Vypadá, že dnešní auta dokonce hlídají i otáčky startéru (snad novější než OCII) a pokud se nedostanou ně nějaký nominál jednotka motor nepustí.
Asi je to CR, nepamatuji si, co kolega zmiňoval..