Stránka 1 z 1

Dálkové otevírání brány z motorky

Napsal: 18 bře 2021, 16:56
od MJ
Zdravím, prosím o radu, jakým zapojením obstarat toto - chtěl bych zabudovat ovladač posuvné brány do motorky. Potíž je v tom, že na motorce mám volný jeden přepínač, který bych rád na toto využil, ale pokud bych jej zapomněl v poloze zapnuto, ovladač k bráně by byl trvale pod napětím, což by se mu myslím nelíbilo. Takže jak prosím zajistit, aby po přepnutí přepínače bylo na výstupu napětí jen po dobu odpovídající běžné době stistku tlačítka ovladače, tedy řekněme do 1s? Ovladač je stejně jako moto 12V a místa pro součástky není nazbyt. Díky.

Napsal: 18 bře 2021, 17:07
od Cowley
Podle typu ovladače by mohl stačit zapojit do série s vypínačem kondenzátor, třeba 100nF.
Anebo ubastlit jednoduchý monostabilni klopný obvod.

Copak je to za dálkové ovládání?

Napsal: 18 bře 2021, 17:22
od MJ
Je to tenhle, podařilo se mi ho naučit kód z originálního ovladače Roger.

Napsal: 18 bře 2021, 17:31
od Cowley
Mohl by v tom být integrovaný obvod řady HCS, tlačítka jsou napájená přes rezistor od +12V z jeho interní baterie.
Po stisku je toto napětí vedeno na vstup do HCS a následně je generován kódovaný povel.

Znamenalo by to připájet 2 drátky na konkrétní tlačítko a zkusit je propojit právě kondenzátorem. Pokud takový impuls HCS nezachytí, bude se muset vymyslet jiné a třeba i oddělené ovládání.

To, jestli ovladač vyslal bude vidět na jeho kontrolce. Fakt, zda takový povel zachytí řídící jednotka vrat, je věc druhá a třeba bude nutné povel opakovat.

Pokud bude impuls krátký, bude nutný monostabilní klopný obvod.

Napsal: 18 bře 2021, 17:40
od samec
Ako vyzerá ten voľný prepínač na motorke?
DOPLNENÉ:
Možno by sa dal mechanicky upraviť, aby sa vracal do výchdzej polohy. Možno nejakou štýlovou pochromovanou pružinou.

Alebo... :ponder:
Má ta motorka klaxon?
Použij na otváranie brány tlačidlo klaxonu a klaxon pripoj na henten voľný prepínač.
Klaxon určite nezabudneš vypnúť. :D

Napsal: 18 bře 2021, 17:47
od Cowley
samec píše:Ako vyzerá ten prepínač na motorke?
Nebo do něj integrovat "vratnou" pružinku

Napsal: 18 bře 2021, 17:55
od Jodr
Zjednodušil bych to na tlačítko. Mám řadu let u auta zabudovaný mikrospínač ve stropním hlásiči alarmu v případě nehody. Napájím to třemi NiCd ze starého mobilu. Baterka je dobíjena po čas jízdy z palubní sítě auta.

Napsal: 18 bře 2021, 20:13
od MJ
Přepínač vypadá takto, rozebírání mi nebylo doporučeno, takže pokusy o přidání pružiny jsem zatím odložil.
Použití tlačítka klaksonu by jistě splnilo účel, jen to troubení v ulici mě nějak neláká...
Takže asi zkusím ten kondenzátor a uvidím.

Napsal: 18 bře 2021, 22:00
od tomasjedno
MJ píše:Takže asi zkusím ten kondenzátor a uvidím.
Nezapomeň ošetřit taky jeho vybíjení.

Napsal: 25 bře 2021, 18:29
od Cowley
Se systémem, co mám k dispozici, jsem s kondenzátorem paralelně k tlačítku nepochodil.
Impuls o dostatečné délce jsem docílil sestavou 1/2 obvodu 4013.

Po zapnutí napájení tohoto monostabilního obvodu (sepnutí ovládacího vypínače) nejprve dvojicí C1R1 1uF/100k do vstupu R (PIN 4) nastane na výstupu negované Q (PIN 2) logická 1.
Zároveň nechám přes R2 47k nabíjet C2 100uF na vstupu CLK (PIN 3). Po překlopení se sepne výstup Q (PIN 1) do úrovně logická 1 a negované Q se vypne.
Vstup S (PIN 6) je spojen s GND.
PIN 7 je spojen s GND.
Vstup D (PIN 5) je spojen s +12V.
PIN 14 je spojen s +12V.
Druhá půlka 4013 má PINY 8, 9, 10 a 11 napojené na GND.

Z výstupu negované Q (PIN 2) je možné spínat přes tranzistor třeba relé (a přes kontakty pak tlačítko v dálkáči) nebo k oddělení využít třeba optotranzistor.

Po zapnutí vypínače obvod vykoná jeden impuls a při případném zapomenutí přepnutí další impuls neudělá.

Napsal: 26 bře 2021, 05:39
od MJ
Díky za ochotu i testy :-). Mezitím jsem narazil na tento web, je tam zapojení s NE555 i s výpočtem délky impulsu na výstupu. Jen jsem se ještě nedostal k tomu to složit...