Stránka 1 z 1

plynový hořák GT 150 ER

Napsal: 28 bře 2021, 20:20
od zvaty
Zdravím.
Nevíte někdo jakým způsobem funguje termoelektrický spínač, který není elektricky připojen k elektrickému zapojení hořáku?
Hořák zapnu nastartuji plamen přes piezo se stisknutým termoelektrickým ventilem plamen se rozhoří, ale plamen se drží pouze v případě stisknutého ventilu pro rozjezd. Pokud tlačítko termoelektrického ventilu i po dvou minutách uvolním tak plamen uhasne.
Nejsem schopen si vysvětlit jak elektrický obvod, který není nijak připojen do elektrického obvodu přístroje může fungovat :-)
Původně to začalo výměnou elektromagnetického ventilu a ten nyní vpouští plyn a cesta funguje. Cesty plynu, trysku i cestu spalin jsem čistil. Ale stále se plamen neudrží.

Napsal: 28 bře 2021, 20:38
od Olchor
Obvykle je tam termočlánek, který teplem plamene generuje malé napětí, ale celkem slušný proud. Ten stačí na přidržení otevřeného ventilu. Takže může být vadný, nebo blbě zapojený. Stačí i jen špatný kontakt.
Druhá možnost je bimetal, který to blokuje mechanicky.

Napsal: 28 bře 2021, 20:54
od zvaty
To by dávalo smysl.
Ten nejspíš bimetal úplně nahoře je pří vypnutém stavu hořáku tzn. při cca 20°C je sepnutý. Ale kde je ten termočlánek...přece to není ta kapilára v červeném kruhu? Tzn. že ten hliníkový drát v modrém kruhu, který vypadá že ho tam někdo nabastlil vede k termočlanku? A ta podle mne kapilára má být tak jak je anebo má být v prostoru plamene?

Napsal: 28 bře 2021, 20:58
od dred
Tie kontakty nevyzerajú moc presvedčivo...neni tam špatný kontakt? Resp. je ten poistný termostat dobrý? Za studena je zopnutý - musí mať nulový odpor..

Napsal: 28 bře 2021, 21:15
od zvaty
Abych pravdu řekl, tak nevím--ale dobře ty fastony nevypadají. Řešil jsem to cestou, že to někdo přede mnou rozpojil a nezapojil správně a že spíš něco "vyřadil a nezapojil".
Teď už vím, že je tam jako zdroj zapojen termočlánek což mne nenapadlo. Proto se situace mění. V kladném a záporném případě podám informace. Díky!

Napsal: 29 bře 2021, 14:54
od kovka
Vidím to na problém s obvodem termočlánku hlídajícího "věčný " plamínek zapalováčku a elektromagnetu, který drží otevřenou cestu po uvolnění stisknutého start knoflíku a pak nedovolí pustit plyn do solenoidního ventilu /bezpečnostní funkce/.
Vadný termočlánek,špatné kontakty, nečistota nebo koroze dosedacích ploch
uvnitř elektromagnetu,nutno rozebrat pokud to jde.
Předpokladem, jak už bylo psáno, že je v pořádku bezp, bimetal přes který se celý obvod uzavírá.
U některých spotřebičů nutno držet tlačítko i déle jak 30sec a nepovolit stisk.

Napsal: 29 bře 2021, 15:24
od Artaban001
termočlánek je trubička z jednoho kovu, do který je strčen druhý kov a na konci jsou zavařeny. Druhý strany jsou vyvedeny jako vývody - střední vodič jako jeden a drát navařený na trubičku jako druhý. Tepelným spádem mezi "závarem" ohřívaným pilotním plamínkem a šroubením to generuje několik mV, co stačí cívce uvnitř plynový pojistky, aby udržela kotvičku, co k ní přitiskneš tlačítkem. Pokud se tomu tak neděje, jdi po drátech ze sondy - zkontroluj fastony, zkontroluj sondu, zda není propálená a taky zkontroluj přívod do pojistky. Sondu můžeš měnit i na hulváta ucvaknutím drátů a do čokolády, nebo odšroubováním spodní matice s drátama (jak se to má správně měnit)- za předpokladu, že si zavřeš plyn a po montáži a zapálení plamínku jarovou vodou přezkoušíš těsnost. Hraje se tu o každý miliohm, každý malý přechoďák snižuje spolehlivost. Taky očisti kontakty pojistnýho termostatu, co má v případě havárie rozpojit obvod termočlánku -můžeš ho přeměřit, nouzově pouze na test propojit, ale v případě závady na něm vyměnit.

Napsal: 29 bře 2021, 16:45
od sis2
Jestli máš ss kleštový ampermetr, můžeš změřit protékající proud - hodně napoví o stavu obvodu.
Dobře to jde třeba s UT210E.
Termočlánek (zahřátý) dává 20 - 25 mV a proud tekoucí obvodem po ohřátí termočlánku vystoupá někde mezi 200 až 450 mA - a jak uvedl Arbatan, jeho hodnota klesá s každým miliohmem přídavného odporu - tj. na fastonech a kontaktech bezpečnostního termostatu. Takže očistit kontakty a kontrolovat protékající proud a snažit se dostat na co největší hodnotu. Pak ventil /ochrana/ drží spolehlivě.

Napsal: 29 bře 2021, 17:49
od Artaban001
Jeden čas jsem řešil problém z zhašejícím plamínkem na naši Destile (plynový kotel) - Dopadlo to tak, že jsem odcvakal všechny fastony v okruhu, pořádně očistil všechny vodiče a protikusy, u havarijního termostatu jsem použil druhý pár svorek - máme ještě starý kapilárový s dvěma rozpínacíma kontaktama, nalisoval nový fastony a od té doby je klid. Ani jsem nemusel lozit do "patrony" - což je část plynový pojistky s elektromagnetem.
U termočlánku se dají zkracovat vodiče, dokud jdou používat, špička musí být neporušený "svár" - jinak výměna za novou.
Když jsem blbnul z jednou náhradní, tak při zahřívání "flambovacím" hořákem a do tvrdýho zkratu dávala kolem 3A - měřeno stejnosměrným klešťákem.

Napsal: 07 dub 2021, 15:43
od zvaty
Tak pomohla výměna toho hlinikového drátu za měděný a osmirkování ploch utažení atd. Hlinikový drát sloužil jako držák termočlánku, ale zároveň jako druhý pól temočlánku. Hořák už plamen udržel, ale po pár minutách vždy uhasnul. Potom jsem našel závadu (posunutí vypínací teploty) bimetalu, který i s malým výkonem plamene vypnul po pár minutách přívod z termočlánku. Vyřešil jsem to posunutím bimetalu o 5mm za plechový reflektor (originálně je bimetal přímo na plechu). Nyní to drží i s max. výkonem plamene.