Motorek MMA-6B2LWFC - jak otestovat ?

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
wishmasterX
Příspěvky: 316
Registrován: 26 dub 2005, 02:00
Bydliště: Frýdek-Místek

Motorek MMA-6B2LWFC - jak otestovat ?

#1 Příspěvek od wishmasterX »

Tak teď budu asi za totálního blbce, ale potřebuji otestovat
tento motorek ze starého double decku AIWA, podle všeho
to je motorek Matsushita, kromě označení je to DC motorek na 12V + 4 PINY ...

Na desce driveru byl střelený tranzistor J111, po jeho výměně se mechanika A "rozběhla" a B mechaniku nechci připojit, dokud nebudu mít jistotu, že ten capstan motorek je OK ...

PS: ten J111 doslova explodoval a vypálil cestičky na DPS, takže bych to nerad absolvoval taky, já jsem tento deck v tomhle stavu už dostal ...

Uživatelský avatar
jardafiala
Příspěvky: 1414
Registrován: 20 čer 2010, 02:00
Bydliště: Česká Lípa

#2 Příspěvek od jardafiala »

Najdi si servisní manuál a zapoj motorek podle schematu na regulovaný zdroj s omezením proudu. Nedávno jsem podobný motorek kuchal, zapojení asi bude podobné. Na motorek (teď popisuju ten můj) je přivedeno na krajní vývody napájecí napětí, na vnitřních vývodech se indukuje napětí (uvnitř je druhé vinutí a na ose motorku pod kartáči je magnetický kroužek takže je to vlastně tacho) které se zpracuje a slouží jako zpětná vazba k regulaci.

Pokud vidíš na motorku + a - připoj napájecí napětí. Motorek by se měl rozběhnout, změř odebíraný proud, naprázdno bude u dobrého kusu pár desítek miliampér.

Nebo to může být jako na obrázku. Tam je + a - na kraji, při připojení napájení se rozběhne opět s odběrem řádu desítek mA.
Přílohy
motor.jpg

Uživatelský avatar
VASEK_W
Příspěvky: 651
Registrován: 11 pro 2017, 01:00
Bydliště: Pelhřimov

#3 Příspěvek od VASEK_W »

U toho motorku bych také nejdříve zkontroloval, jestli nejsou lamely na komutátoru prozkratovány vodivým "ošupem" z plechových kartáčků. Hodně často to tak je u motorků, co mají dost naběháno. Pak se chovají jako zkrat.

Nejlepší je motorek velmi opatrně rozebrat (pozor na kartáčky), a mezi jednotlivými lamelami komutátoru ten vodivý bordel opatrně vyškrábnout špičkou ostré jehly.
Motorek pak ještě nějakou dobu běhá, než se úplně ubrousí kartáčky.

Vašek

Uživatelský avatar
jardafiala
Příspěvky: 1414
Registrován: 20 čer 2010, 02:00
Bydliště: Česká Lípa

#4 Příspěvek od jardafiala »

Ano, to jsem nepopsal - motorek se choval divně. Chvíli běhal tak jak má, pak se zvětšoval odběr tak, že zabíralo proudové omezení nastavené na 0.5A. Myslel jsem, že se jedná o mezizávitový zkrat, ale po rozebrání nic takového (jako lehce smažené vinutí se změnou barvy proti ostatním) vidět nebylo. Po vyčištění mezer mezi lamelami se už závada neobjevila. Nic zvláštního mezi lamelami nebylo k vidění, zřejmě se tam usadil materiál obroušený z kartáčů. Teď už motorek běhá několik týdnů bez protestů.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#5 Příspěvek od sinclair »

U starších a trochu atypických motorků už je to v dnešní době duchařina. Objednat už to nejde, nebo ne za peníze, co je ochoten za to normální člověk vypláznout. Jeden slušný se potom skládá třeba ze 3-4 kusů různých, přebastluje se elektronika, ložiska i kartáče. Pokrok nezastavíš.

Kdysi na tohle bylo dobré Aukro, kdy tam bylo často možné, třeba za tři stovky koupit celý pytel, třeba 50ks různých mgf motorků ze všelijakých rozebírek.
Byly to vynikající zdroje dílů, ale takové nabídky už skoro nejsou.
A když, tak se jedná o sajrajty z levných tiskáren a podobně.

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“