Stránka 1 z 1

Motorek MMA-6B2LWFC - jak otestovat ?

Napsal: 13 dub 2021, 18:20
od wishmasterX
Tak teď budu asi za totálního blbce, ale potřebuji otestovat
tento motorek ze starého double decku AIWA, podle všeho
to je motorek Matsushita, kromě označení je to DC motorek na 12V + 4 PINY ...

Na desce driveru byl střelený tranzistor J111, po jeho výměně se mechanika A "rozběhla" a B mechaniku nechci připojit, dokud nebudu mít jistotu, že ten capstan motorek je OK ...

PS: ten J111 doslova explodoval a vypálil cestičky na DPS, takže bych to nerad absolvoval taky, já jsem tento deck v tomhle stavu už dostal ...

Napsal: 14 dub 2021, 10:36
od jardafiala
Najdi si servisní manuál a zapoj motorek podle schematu na regulovaný zdroj s omezením proudu. Nedávno jsem podobný motorek kuchal, zapojení asi bude podobné. Na motorek (teď popisuju ten můj) je přivedeno na krajní vývody napájecí napětí, na vnitřních vývodech se indukuje napětí (uvnitř je druhé vinutí a na ose motorku pod kartáči je magnetický kroužek takže je to vlastně tacho) které se zpracuje a slouží jako zpětná vazba k regulaci.

Pokud vidíš na motorku + a - připoj napájecí napětí. Motorek by se měl rozběhnout, změř odebíraný proud, naprázdno bude u dobrého kusu pár desítek miliampér.

Nebo to může být jako na obrázku. Tam je + a - na kraji, při připojení napájení se rozběhne opět s odběrem řádu desítek mA.

Napsal: 15 dub 2021, 01:38
od VASEK_W
U toho motorku bych také nejdříve zkontroloval, jestli nejsou lamely na komutátoru prozkratovány vodivým "ošupem" z plechových kartáčků. Hodně často to tak je u motorků, co mají dost naběháno. Pak se chovají jako zkrat.

Nejlepší je motorek velmi opatrně rozebrat (pozor na kartáčky), a mezi jednotlivými lamelami komutátoru ten vodivý bordel opatrně vyškrábnout špičkou ostré jehly.
Motorek pak ještě nějakou dobu běhá, než se úplně ubrousí kartáčky.

Vašek

Napsal: 15 dub 2021, 10:09
od jardafiala
Ano, to jsem nepopsal - motorek se choval divně. Chvíli běhal tak jak má, pak se zvětšoval odběr tak, že zabíralo proudové omezení nastavené na 0.5A. Myslel jsem, že se jedná o mezizávitový zkrat, ale po rozebrání nic takového (jako lehce smažené vinutí se změnou barvy proti ostatním) vidět nebylo. Po vyčištění mezer mezi lamelami se už závada neobjevila. Nic zvláštního mezi lamelami nebylo k vidění, zřejmě se tam usadil materiál obroušený z kartáčů. Teď už motorek běhá několik týdnů bez protestů.

Napsal: 15 dub 2021, 14:10
od sinclair
U starších a trochu atypických motorků už je to v dnešní době duchařina. Objednat už to nejde, nebo ne za peníze, co je ochoten za to normální člověk vypláznout. Jeden slušný se potom skládá třeba ze 3-4 kusů různých, přebastluje se elektronika, ložiska i kartáče. Pokrok nezastavíš.

Kdysi na tohle bylo dobré Aukro, kdy tam bylo často možné, třeba za tři stovky koupit celý pytel, třeba 50ks různých mgf motorků ze všelijakých rozebírek.
Byly to vynikající zdroje dílů, ale takové nabídky už skoro nejsou.
A když, tak se jedná o sajrajty z levných tiskáren a podobně.