Stránka 1 z 2

Vojenská elektrocentrála ZB5Ac 1kVA

Napsal: 05 črc 2021, 17:17
od ok1hga
dneska jsem sháněl pro kamaráda dokumentaci od vojenské elektrocentrály ZB5Ac 1 kVA.
A aby z toho měli něco i uživatelé bastlírny, dávám to i sem . . .
zdroj:
https://ulozto.cz/file/1VnsdvYAyCHJ/nav ... la-1-1-rar#
nebo tady to samé:
https://ulozto.cz/hledej?q=n%C3%A1vod%2 ... 3%A1la.rar

Napsal: 05 črc 2021, 18:50
od ZdenekHQ
U Bílovic byl zrušenej vojenskej objekt a motorkáři tam dělali srazy. Můj úkol byl něco jim tam zahrát. A měli tam nějakou podobnou potvoru, protože elektrika byla odpojená.

Kdykoliv zaplo chlazení piva, centrála se podtočila a mně zhaslo CD. Nakonec jsme na střídačku hráli a chladili.

Napsal: 05 črc 2021, 19:22
od Cowley
To bylo pěkné "Cool CD" :)

Napsal: 05 črc 2021, 19:29
od ZdenekHQ
To byl Technics SL-PG460 bratru za 6000Kč. Nebyl jaksi stavěnej do polních podmínek v minulém století. :D

Napsal: 05 črc 2021, 23:59
od EKKAR
Tak hlavně žádná centrála nemá ráda kolísavou zátěž v řádu desítek % jejího výkonu s výkyvem trvajícím půl vteřiny až vteřinu, obzvlášť pokud to je zdroj s bombenfest mechanickým odstředivým regulátorem. A chlazení s kompresorem je přímo ukázkovou zátěží s prudce kolísavým odběrem - stačí mít v autě puštěnou klimu a pozorovat při stání na místě displej ukazující okamžitou spotřebu, jak na něm budou lítat čísla podle toho, jak bude/nebude kompík klimy tlačit. A to je tam přímá mechanická vazba na spalovací motor, řízenej relativně rychlou elektronikou - když si vezmeš obrácenej druh vazby, tj. řídící vazba mechanická a výkonová elektrická, nesmíš se divit, že po náběhu kompresoru začala centrála na několik vteřin koktat a další připojený spotřebiče nějak hlídající napájecí napětí buď napěťově, nebo i kmitočtově z toho vyskákaly radostí z pixly ...

Napsal: 06 črc 2021, 09:52
od PCmaniac99
Joo nedávno jsem byl u známého, že mu nějak blbne domácí centrála. (problém s palivem)

Je to stacionární 2 válec s el. startérem a na zdi je elektronika která hlídá síť a hlídá výstup centrály a připojuje RD při výpadku. Zkusili jsme funkční test, a připojit RD se tý bedně na zdi povedlo až na druhej pokus, při prvním málem zdechla centrála a elektronika zase RD odpojila. Že prej to asi bude dělat to tepelný čerpadlo na střeše. Když jsem viděl domácí rozvaděč za kterej by se nemusela stydět fabrika a domácí servrovnu, tak jsem mu vysvětlil že celej barák nemůže naráz připojit na centrálu, chtělo by to nějaké zpožďovací stykače a některé zbytečné věci vůbec centrálou nekrmit.

Napsal: 07 črc 2021, 10:33
od palmalsport
Tak toto považuji za NZ. :D

Napsal: 07 črc 2021, 20:39
od kulikus
Po sepnutí jističe spadlo napětí na pár Voltů. Byl vadný odrušovací kondenzátor TESLA. Vykazoval zkrat mezi vodiči. Provizorní oprava spčívala v jeho vyřazení a překlenutí.

Napsal: 19 črc 2021, 19:41
od foxrider
palmalsport: Podobného krasavce 6S160 (nevím už jestli s turbem nebo bez) jsme měli v Nymburce ve škole jako nouzový zdroj. Byl ovšem mimo provoz - prý zadřený. Spouštění měl elektrickým startérem ze čtyřech serioparalelně zapojených traktorových baterií.
Pak jeho trochu větší bráška (6S275? - ten mám pocit že měl turbo) byl zase tady v Kovohutích jako nouzový zdroj pro "dojetí výroby" kdyby vypadlo napájení. Ten měl spouštění stlačeným vzduchem, vedle byla obrovská tlaková láhev a vysokotlaký kompresor (cca 20atm).

Bohužel ani jeden jsem neměl možnost vidět v chodu tak tady aspoň je jedno cizí video ze zkoušky chodu jejich ještě většího brášky:

https://www.youtube.com/watch?v=sihavpkjHPs :D

Napsal: 01 srp 2021, 11:32
od palmalsport
Tak tento NZ, je v provozu cca 50 let.
No prostě paráda. Za tu dobu neměl žádnou závadu. Ano startování stlačeným vzduchem. :D

Napsal: 01 srp 2021, 14:58
od sinclair
Škoda, že od toho agregátu na fotce, není fotka rozvaděče. Případně ještě otevřeného. U těchto agregátů se buzení řídí transduktory?

Napsal: 01 srp 2021, 16:55
od EKKAR
foxrider píše:palmalsport: Podobného krasavce 6S160 (nevím už jestli s turbem nebo bez) ...
S turbem by měl označení KSxxx (to "K" je jako Kompresor). Celej ten systém označování byl poměrně promakanej, první písmeno "K" označovalo přeplňování, když tam nebylo, byl to motor s atmosférickým plněním, další číslo označovalo počet válců, písmeno "S" byl "stojatej", "V" zas "vidlicovej", "L" "ležatej", nevím jestli existoval nějakej invertní (hlavama válců obrácenej dolů), následující kombinace čísel bylo v mm vyčíslený vrtání válců a poslední skupina písmen označovala přesný určení - PN byl "pohon nouzový", DR byl "drážní" atd. V principu to bylo hodně podobný například Kryšpínovu systému označování hnacích drážních vozidel.

Napsal: 01 srp 2021, 20:40
od Celeron
A jak byl Karle označenej trofejní italskej ponorkovej DR3 z první světový? Co vím, tak ho LGK Göringwerke, a. s. Hradec Králové, (ČKD Plotiště) vyrábělo ještě v druhý půlce 80-tých let. :wink:

Napsal: 01 srp 2021, 20:43
od EKKAR
Nevím, tuhle historii mi zatajili ... :lol: :lol: :lol:

Napsal: 02 srp 2021, 17:40
od foxrider
EKKAR: To "K" platilo pro drážní motory. Zde se používaly motory které měly místo K-čka na začátku označení na konci - PN nebo PV (přeplňování nízkotlaké a nebo přeplňování vysokotlaké).
Jsem si vzpomněl že ten v Kovohutích co tam měli jako nouzový zdroj pro napájení pecí aby "nezamrzla" vsádka nebo pro dokončení lisovacího pochodu při lisování polotovarů z rozžhaveného ingotu (tzv."čepu") byl s turbem, a měl označení 6S275PN

Třeba tlačné remorkéry co vozily uhlí do Chvaletic měly dva motory 6L150PV L= lodní motor, DR = drážní motor
Tyto motory vyráběla ŠKODA i ČKD, označení je asi kus z jednoho a kus z druhého podniku.
V ŽOSce jsem o tom měl v šuplíku knížku - "Údržba a opravy československých naftových motorů" kde bylo to označení vysvětleno podrobněji.