Zjištění + a - na konektoru
Moderátor: Moderátoři
Zjištění + a - na konektoru
Dobrý den, omlouvám se za zřejmě dost hloupý dotaz, ale potřeboval bych zjistit z konektoru v autě, kde je plus a kde mínus. Měnil jsem reproduktory, tak, abych zachoval nacvaknutí konektoru pro reproduktor. (Původní repro jsem odstranil, zbyl jen plastový výlisek, ve kterém je našroubovaný reproduktor nový). Problém je v tom, že u každého páru ve 4 dveřích jsou kabely značeny úplně jinak. Něco už jsem ohledně barevného značení dohledal, ale je mi to stejně k ničemu, protože po nacvaknutí konektoru už nejsem vůbec vizuálně schopen zjistit, kde je ono plus a mínus, vidím jen dva neoznačené vývody, kde musím napájet krátké kabely k repro. Multimetr mám půjčený, ale moc s ním neumím. Snad jsem vše nepopsal moc chaoticky. Moc děkuji za případnou radu. Hezký den všem.
Multimetrem to nezměříš, ve skutečnosti tam žádné plus ani mínus není.
To označení plus/mínus na reproduktoru znamená jen tolik, že při napájení reproduktorů stejným signálem půjdou ve stejnou dobu membrány ven nebo dovnitř současně.
V kabeláži auta to bývá tak, že dvojlinka má barvu obou drátů podle toho, ke kterému reproduktoru vede (příklad zde), ale jedna žíla má navíc po celé délce proužek jiné barvy.
Je jedno, jestli tu proužkovou žílu zapojíš na plus nebo mínus reproduktoru, ale je podstatné, aby byla připojená na všechny reproduktory na stejně označený pól.
Ale, když připojíš některý reproduktor opačně, a hlavu strčíš mezi jeden dobře a jeden opačně zapojený, ten hnusný zvuk "odnikud" nepřeslechneš.
To označení plus/mínus na reproduktoru znamená jen tolik, že při napájení reproduktorů stejným signálem půjdou ve stejnou dobu membrány ven nebo dovnitř současně.
V kabeláži auta to bývá tak, že dvojlinka má barvu obou drátů podle toho, ke kterému reproduktoru vede (příklad zde), ale jedna žíla má navíc po celé délce proužek jiné barvy.
Je jedno, jestli tu proužkovou žílu zapojíš na plus nebo mínus reproduktoru, ale je podstatné, aby byla připojená na všechny reproduktory na stejně označený pól.
Ale, když připojíš některý reproduktor opačně, a hlavu strčíš mezi jeden dobře a jeden opačně zapojený, ten hnusný zvuk "odnikud" nepřeslechneš.
No, já nevím. Vezmi si repro, jedna svorka bývala označena červeně. Po připojení baterky cca 1,5V, plus na červenou svorku, membrána se buď stáhne nebo vystoupí. Zapamatovat si výchylku membrány.
Konektory od repra, opět připojit baterku. podle toho, kam se repro pohne, se určí +. Jsou-li pasivní vyhýbky ve dveřích, sledovat basák, ten není zapojen přes kondík.
Ohmetrem proměřit kostru na repro konektoru od zesilovače, je dán jeden pól zdroje (např. - a + je ten druhý kontakt). Pokud je konec v můstkovém zapojení nebo druhý konec repra zapojen na + a ne na - zdroje, pak je nejjednodušší popis zapojení.
Dík za opravy a lepší řešení.
Konektory od repra, opět připojit baterku. podle toho, kam se repro pohne, se určí +. Jsou-li pasivní vyhýbky ve dveřích, sledovat basák, ten není zapojen přes kondík.
Ohmetrem proměřit kostru na repro konektoru od zesilovače, je dán jeden pól zdroje (např. - a + je ten druhý kontakt). Pokud je konec v můstkovém zapojení nebo druhý konec repra zapojen na + a ne na - zdroje, pak je nejjednodušší popis zapojení.
Dík za opravy a lepší řešení.
U autoreproduktorů už žádné barevné značení není.
Autoreproduktory mají nejčastěji připojení přes různě široké fastony, z nichž ten širší bývá zpravidla +.
Bývá to na pásku té svorkovnice reproduktoru i vyraženo, nejde-li o vyslovený šmejd.
V kabeláži se pak na minus reproduktoru a minus výstupu připojuje ten z vodičů, co má na sobě černý pásek.
Barvy vodičů v kabeláži vozů, nejsou bohužel sjednoceny a skoro každý výrobce si to dělá po svém.
Barvy na výstupech rádií, nebo uspořádání přívodů/vývodů na jedno- či dvoupatrovém IEC-eurokonektoru, striktně dodržovali jen renomovaní výrobci, jako Blaupunkt, Philips, Becker...
U Japonců je to každý pes jiná ves, někdy mají rozdílné konektory i různé modely téhož výrobce. U Pioneeru, Kenwoodu a Sony je to skoro pravidlo.
Autoreproduktory mají nejčastěji připojení přes různě široké fastony, z nichž ten širší bývá zpravidla +.
Bývá to na pásku té svorkovnice reproduktoru i vyraženo, nejde-li o vyslovený šmejd.
V kabeláži se pak na minus reproduktoru a minus výstupu připojuje ten z vodičů, co má na sobě černý pásek.
Barvy vodičů v kabeláži vozů, nejsou bohužel sjednoceny a skoro každý výrobce si to dělá po svém.
Barvy na výstupech rádií, nebo uspořádání přívodů/vývodů na jedno- či dvoupatrovém IEC-eurokonektoru, striktně dodržovali jen renomovaní výrobci, jako Blaupunkt, Philips, Becker...
U Japonců je to každý pes jiná ves, někdy mají rozdílné konektory i různé modely téhož výrobce. U Pioneeru, Kenwoodu a Sony je to skoro pravidlo.
Asi jsem se špatně vyjádřil. Repro jsou Hertz Cento, u nich je i symbol + u hrubšího konektoru. Tam problém nemám. Potíž je v tom, že červený a černý kabel z repro potřebuji napájet na kontakty vyvedené z konektoru, do kterého se teprve nacvakne z druhé strany kabel, co vede ze dveří. Tam už asi označení + vím, ale pokud konektor zacvaknu, na druhé straně už nejsem schopen okem zjistit, kde to plus vychází.
ked uz nevies odmerat vodivost multimetrom...
ja som kedisy fazoval repraky v starej skodovke , samozrejme dorabane kable , neoznacene. Pustil som si iba predne repro , ked som na jednom prehodil kable , okamzite som prisiel o basy, tak som vedel ze to bolo zapojene spravne predtym. potom som si dal iba pravu stranu , prehodil som kable na zadnom pravom repraku a podla toho kde boli silnejsie basy , tak to bolo spravne. Potom uz len pustit iba zadne repro , a prehodenim kablov na lavom repraku zistit ktora poloha je spravna.
ja som kedisy fazoval repraky v starej skodovke , samozrejme dorabane kable , neoznacene. Pustil som si iba predne repro , ked som na jednom prehodil kable , okamzite som prisiel o basy, tak som vedel ze to bolo zapojene spravne predtym. potom som si dal iba pravu stranu , prehodil som kable na zadnom pravom repraku a podla toho kde boli silnejsie basy , tak to bolo spravne. Potom uz len pustit iba zadne repro , a prehodenim kablov na lavom repraku zistit ktora poloha je spravna.
Obávám se, že už tak tu radíme někomu, kdo sotva chápe, co mu tu chceme poradit, a ty ještě s antiparalelními LEDkami...
Ale má multimetr a PotPalo výše popsal možnost, při které ten multimetr poslouží velmi dobře.
Plus ani mínus tím nenaměříš, to už jsem napsal, ale ty potřebuješ určit, kam patří který drát. A tak to taky jde.
Ale málo zdůraznil, že konektor musí být bezpodmínečně vytažený z rádia, než ty "mínusy" začneš připojovat na kostru.
Až budeš to rádio zase zapínat, nesmí už žádný z výstupů žádným pólem být spojený s kostrou.
Ale má multimetr a PotPalo výše popsal možnost, při které ten multimetr poslouží velmi dobře.
Plus ani mínus tím nenaměříš, to už jsem napsal, ale ty potřebuješ určit, kam patří který drát. A tak to taky jde.
Ale málo zdůraznil, že konektor musí být bezpodmínečně vytažený z rádia, než ty "mínusy" začneš připojovat na kostru.
Až budeš to rádio zase zapínat, nesmí už žádný z výstupů žádným pólem být spojený s kostrou.
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Protože autorádia maji povětšinou můstkový konce, tak se propípáváním ničeho nedoměříš - jedině odpojit konektor od autorádia a propískat dráty od konektoru po svorky na repro.
Jinak - pokud jsi si jistej, jestli máš správný přívody a nevíš jen "polaritu", tak jeden reprák připoj libovolně, a druhý na zkoušku. Zavři se do auta a pusť něco, co hraje mono ( třeba Rádio Impuls, nebo jiný s vypnutým stereem). Při správné polaritě určíš pomyslný střed, odkud hraje hudba. Přepólovaný je zvuk nepříjemný na poslech a nejsi schopný určit střed. Repráky aspoň provizorně upevni při testech.
Jinak - pokud jsi si jistej, jestli máš správný přívody a nevíš jen "polaritu", tak jeden reprák připoj libovolně, a druhý na zkoušku. Zavři se do auta a pusť něco, co hraje mono ( třeba Rádio Impuls, nebo jiný s vypnutým stereem). Při správné polaritě určíš pomyslný střed, odkud hraje hudba. Přepólovaný je zvuk nepříjemný na poslech a nejsi schopný určit střed. Repráky aspoň provizorně upevni při testech.
Ad kalota & všecky nízko-výchylkové reproduktory, včetně tlakových dóz:
Opět pomůže třebas obyčejný Avomet, přepnutý na nejnižší ss rozsah.
Pokud se při opatrném zatlačení na kalotu, vychýlí ručka do stupnice vpravo, pak se na kladné svorce Avometu nachází i "kladná" svorka kaloty.
Stejně tak u lze postupovat středobasového reproduktoru.
U digitálního multimetru to lze vysledovat podle znaménka minus před údajem.
Červená tečka u tesláckých reproduktorů značila svorku, na které kladná polarita způsobí vychýlení k magnetickému systému, tedy "dovnitř".
Opět pomůže třebas obyčejný Avomet, přepnutý na nejnižší ss rozsah.
Pokud se při opatrném zatlačení na kalotu, vychýlí ručka do stupnice vpravo, pak se na kladné svorce Avometu nachází i "kladná" svorka kaloty.
Stejně tak u lze postupovat středobasového reproduktoru.
U digitálního multimetru to lze vysledovat podle znaménka minus před údajem.
Červená tečka u tesláckých reproduktorů značila svorku, na které kladná polarita způsobí vychýlení k magnetickému systému, tedy "dovnitř".