Stránka 1 z 2

Teplotní čidlo s výstupem 0-10V

Napsal: 05 zář 2021, 21:56
od rezis
Zdravím všechny. Potřeboval bych do domácnosti čidla teploty vody na různých místech. Celý systém mi běží na LOGO! Ten má 4vstupy 0-10V (4-20mA) nebo s rozšiřujícím modulem umí PT100. Ten tam mám jenže PT mě nějak nespokojuje. Jednak bych musel přikoupit další modul (potřebuji měřit další místo) a navíc se mi pořád rozjíždějí, i když tam je 3 vodičové zapojení.
Řeším tedy nějaké čidlo nejlépe 0-10V - napadl mě DS18b20, arduino, operační zesilovač.... musel by tam být ještě externí převodník neboť rozlišení arduina je nic moc.
nevíte o něčem snazším co by se dalo připojit na vstup 0-10V ?

Napsal: 05 zář 2021, 22:18
od termit256
Zadne cidlo nema vystup 0-10V, vzdy potrebujes nejakej prevodnik.
Treba tohle pro termoclanek https://www.ebay.com/itm/163048219708
https://www.aliexpress.com/item/32969417939.html
Nevim co te na pt100 neuspokojuje, je to urcite lepsi cidlo nez ds18b20. Prevodnik na 0-10V musis dat co nejbliz k cidlu (max par desitek cm), nekde v rozvadeci je prd platny.

Napsal: 05 zář 2021, 22:27
od rezis
Dívám se teď na LM35 + operační zesilovač...

PT100 jsou prostě náchylná na vedení a všechno. Dvě tato čidla visí venku a prostě něco koroduje, zateče a ulítne to v nejblbější možný okamžik. Ony jsou super, ale do sucha.

Edit: vlastně mě ani tak nevadí když mě to čidlo úplně umře než když bude měřit o 5 stupňů mimo nevím jak dlouho ....

Napsal: 06 zář 2021, 06:58
od voitano
Pt 100 jsou v pohodě, jestli to ujíždí, tak jedině , že se do něj dostane vlhkost. Nebo ujíždí samotné LOGO. Převodník může být i v rozvaděči, nic tomu nebrání, jedině že by kolem něj bylo nějaké extra rušení. Pokud je problém s čidlem venku, dá se pořídit kabelové provedení bez svorkovnice a svorkovnici umístit až za stěnou v suchém prostředí, ale to pak komplikuje případnou výměnu. Ale dobře zatěsněná hlavice - není problém
Převodníky prodávají firmy JSP, APO ELMOS a další, stačí kouknout na net, nebo poptat

Napsal: 06 zář 2021, 07:41
od bu2520
měření tekutin není tak jednoduché jak se zdá, zvláště když proudí. Ať už varem nebo pomocí čerpadla, dost například ovlivňuje měření materiál nádrže a kovová sonda která je teplotou ovlivněna, víření tekutiny a pod. Dva teploměry ve stejném místě (ruční a stacionární) se dokážou rozejít klidně o dva stupně. Jedině delší rampa u PID dokáže zajistit jakž takž přesnější regulaci.

Napsal: 06 zář 2021, 09:04
od voitano
bu2520 píše:(ruční a stacionární)
To znamená jedno čidlo v jímce a druhé na povrchu?

Napsal: 06 zář 2021, 09:41
od xsc
Divné. Už za hlubokého socialismu byla Pt-100 připojena k regulátoru 4 drátově, regulátor byl od čidla vzdálen desítku metrů a nic neujíždělo.

Napsal: 06 zář 2021, 09:54
od Hill
Jojo, Pt100 bylo lepší připojit čtyřdrátem a měřit úbytek napětí přímo na čidle ideálně bezproudově.
Čidla Pt1000 už snesla pár metrů kablíku, tak se vesměs zapojovala dvoudrátově, chyba způsobená ohmickým odporem příliš dlouhé smyčky se zkalibrovala převodní charakteristikou přímo v arduinu.
Taky záleží na rozsahu měřených teplot, který by odpovídal jednotkovému rozsahu 0 - 10 V. Například v rozsahu 0°C až 100°C stoupne odpor Pt čidla o 38,51%. S tím už se dá něco dělat.
Jestli nehodláš převodník kupovat, ale stavět, už jsme tu někdy převodník teplotně kompenzovaný řešili. Rozhodně byl daleko přesnější, než ±2,5°C.

Podmínkou maximální přesnosti je trvalé proudění měřeného média. Jednak proto, že protékající proud by mohl způsobit ohřev čidla i okolního nehybného média sice nijak velký, přesto by mohl měření zatížit nepřípustně velkou chybou, jednak se tím sjednocuje teplota měřené kapaliny ve větší části objemu.
Pak samozřejmě lze měřit nespojitě, třeba jen čtyřikrát do minuty "vzít vzorek" a mimo tento krátký impuls čidlo vůbec žádným proudem nezatěžovat. A cesta, jak přimět arduino, aby si měřeného údaje, kdy čidlo neměří, nevšímalo, je hned víc.

Napsal: 06 zář 2021, 10:40
od bu2520
to voitano, myslím čidlo stabilně zabudované v jímce a kontrolní ruční teploměr ten ruční má menší tepelnou setrvačnost a není ovlivně pláštěm nádoby do které je stacionární zabudován.

Napsal: 06 zář 2021, 10:53
od bum
V osmdesátých letech jsme nic jiného než PT100 na výměníkových stanicích nepoužívali, PT100 měřili jak TUV tak TV včetně teploty páry a venkovní teploty teploměry byli osazeny v potrubí v jímkách. A na velínu se pak tyto údaje zapisovali na zapisovačích a zobrazovali na měřácích ZEPAX vedení se z výměníkové stanice po určité délce v kolektoru vykompenzovalo v kompenzační krabici. A u zapisovačů i měřácích se pomocí justovacích cívek vedení dorovnalo pomocí odporové dekády a teploty seděli a nic neujíždělo stejně tak jak píše xsc.

"Rezis" když ti to neustále ujíždí zkus místo PT100 připojit k tomu převodníku místo toho PT100 Přesný rezistor 100R, současně si změř jaký proud ti teče tím PT100 (PROUD VĚTŠÍ NEŽ JE DOPORUČENÝ VYROBCEM JEJ BUDE OHŘÍVAT) a nech si například hodinu vypisovat po určité době (deset minut) hodnoty, měli by být pořád stejné. Pokud se budou lišit připoj na ten vstup LOGA kde máš ten převodník přesnou hodnotu napětí a opět si nech vypisovat určitou dobu jeho hodnotu tím zjistíš zda se rozjíždí převodník pro čidlo nebo vlastní A/D v LOGU. U LOGA co mám to dělal vlastní A/D v LOGU, v současné době jsem LOGO pro moji potřebu řízení a měření nahradil PICAXE 28X2.

Napsal: 06 zář 2021, 12:06
od xsc
Vida, já to taky pamatuji v kombinaci s měřáky ZEPAX. Byla to jen regulace a měření přímo v kotelně stažená do místnosti pro obsluhu, takže kompenzace na vedení potřeba nebyla.

Napsal: 06 zář 2021, 12:11
od voitano
bu2520 píše:ten ruční má menší tepelnou setrvačnost a není ovlivně pláštěm nádoby do které je stacionární zabudován.
A ten ruční se tam strká do čeho? Nebo to je povrchové měření?

Napsal: 06 zář 2021, 12:30
od voitano
rezis píše: navíc se mi pořád rozjíždějí, i když tam je 3 vodičové zapojení.
Podle čeho poznáte, že se "rozjíždějí"?

Napsal: 06 zář 2021, 13:42
od rezis
Asi jsem to napsal blbě. Ony neujíždějí náhodně pořád. Jedná se spíše o poruchový stav daný nároky na vedení. Takže teď jsem tam měl pod víčkem zkondenzovanou vodu a koroze chytla šrouby v samotném čidle. Tím to prostě ujelo. A to se mi stalo už podruhé. (tedy asi za 5 let).
Jinak justační cívky a Zepax znám z práce taky. V parním jsem v těch PT nebyl snad nikdy, co je však ve sklepech tak ta samá bolest, kondenz, koroze... Takže jsme přešli na PT 1000 a funguje to.
Doma potřebuji jedno čidlo přidat. A to bych musel přikoupit další modul do LOGO! takže zjišťuji jestli už není něco "lepšího" nejlépe levnějšího. :-)

Napsal: 06 zář 2021, 13:56
od _luky_
číňan umí takovéhle převodníky:
https://www.aliexpress.com/item/32878599116.html
pro delší vedení bych asi místo 0-10V volil proudovou smyčku 4-20mA. Pak dokonce stačí jen dva dráty. Viděl jsem to pro různé teplotní čidla včetně termočlánků.