Měkký rozběh a doběh motoru.

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
jardavysocina
Příspěvky: 149
Registrován: 22 úno 2012, 01:00
Bydliště: Přibyslavice u Třebíče

Měkký rozběh a doběh motoru.

#1 Příspěvek od jardavysocina »

Potřebuji pro střídavý motor 200 W s kotvou nakrátko a rozběhovým kondenzátorem trvale zapojeným a používá se REVERZ , vymyslet nějaké jednoduché zapojení , které by dokázalo plynulý rozběh a doběh .
Máte nějaký nápad , " jak na to " ?

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#2 Příspěvek od Eleman »

No to bude problém. Aby byl zachovanej alespoň nějakej kroutící moment, tak jedině nějakým řízeným frekvenčním měničem.
K čemu ten motor slouží?
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#3 Příspěvek od Zaky »

Je zejména nutné uvést, co je motorem poháněno a jak dlouho má trvat rampa rozběhu. Pokud je zátěž něco bez nároku na kroutící moment při rozběhu (typicky ventilátor), tak lze použít triakový regulátor nebo klidně jen předřadný odpor po chvíli zkratovaný časovým relé. Doběhovou rampu tím ale nezrealizuješ. Potřebuješ při doběhu aktivně brzdit, nebo stále dodávat výkon, ale snižovat otáčky? Seriózní řešení je pouze frekvenční měnič, s ním bude mít motor rozumný kroutící moment i při rozběhu a doběhu, jinak ne, protože se snížení otáček dosahuje skluzem, což je režim, pro nějž motor není určen.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
jardavysocina
Příspěvky: 149
Registrován: 22 úno 2012, 01:00
Bydliště: Přibyslavice u Třebíče

#4 Příspěvek od jardavysocina »

Jedná se o pohon nesené brány a závory; obě zařízení mají stejný stejný pohon , motor se šnekem a převodovka . Obě zařízení jdou lehce a rukou lze zavírat - otevírat . Doby pro ON - OFF jsou asi 50 vteřin . Jen při startu a vypnutí pohonu vznikalo u obou zařízení ráz do převodovky ; v elektronice ovládání jsem teď nastavil nejmenší moment, tak že start je již pozvolnější ale po vypnutí , nebo zastavení tam ten ráz zůstává , jelikož je tam šnek a tento je samosvorný .

Jarda

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

Fakt, jedině ten měnič - a ještě ke všemu ne něco extra jednoduchýho, ale drahá plynule zvenku řiditelná potvora, u který pomocí nějaký další vnější elektroniky zajistíš okamžiky, kdy začne z toho plnýho běhu zpomalovat tak, aby v krajní poloze byl pohyb uskutečňovanej prakticky nulovou rychlostí a celej mechanismus nenarážel na dorazy a při samotným zastavení bylo "delta vé" minimální. Lenze a tak podobně budou určo vědět jak pomoct - ale řeknou si o dlouhý prachy, s tím počítej ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od ZdenekHQ »

Na doběh by se dal někde zcizit mlýnskej kámen jako setrvačník... :D

A náběh zvládneš.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
DKL
Příspěvky: 377
Registrován: 11 bře 2004, 01:00
Bydliště: Sever jižní Moravy

#7 Příspěvek od DKL »

Ve starých mostových jeøábech je za stejným úèelem pøímo na høídeli motoru setrvaèník. Funguje to spolehlivì po mnoho desetiletí i bez mìnièe. Ale v tovární konstrukci pohonu takové primitivní øešení patrnì použít nepùjde, nebude tam místo.

Zdenìk byl rychlejší a vtipnìjší... :)

Uživatelský avatar
workhard
Příspěvky: 4873
Registrován: 07 črc 2006, 02:00
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od workhard »

Řekl bych, že ten mlýnský kámen řeší i náběh ;)
Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#9 Příspěvek od ok1hga »

ano, "mlýnský kámen" řeší rozběh i doběh . . .
a používá se to již dlouhá léta v běžné praxi.
třeba ve strojovně výtahu . . .

https://youtu.be/YK_a8TI0BEA
Přílohy
strojovna vytahu.jpg

Uživatelský avatar
MiraSt
Příspěvky: 1202
Registrován: 19 dub 2008, 02:00
Bydliště: Fryčovice

#10 Příspěvek od MiraSt »

To kolo nevím jestli je zrovna ten "mlýnský kámen". Já jsem se pohyboval kolem těchto strojů a tam to bylo plechové kolo které se na hřídel nasadilo jenom když výtah přejel koncovou stanici aby se ručně posunula kabina. Jinak leželo v polici.
Jinak z takového stroje jsem měl stavební výtah když jsem stavěl chalupu. :-)
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#11 Příspěvek od rezis »

1f a frekvenční měnič? To snad ani nejde. A navíc u hodně bran je přepínání rychlostí dáno časem. A toto celé se rampama rozhodí. Nestačilo by jen někde dát pružnou spojku?
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od kulikus »

Pro malé motory jsou i měniče napájené jednofázově. V práci jsem montoval takový o výkonu 750W, napájen 230V F1 hnal motorek 3f. Cena kolem 8 kKč.

Uživatelský avatar
kokun
Příspěvky: 8693
Registrován: 21 čer 2008, 02:00
Bydliště: Valachy

#13 Příspěvek od kokun »

jardavysocina píše:Potřebuji pro střídavý motor 200 W s kotvou nakrátko a rozběhovým kondenzátorem trvale zapojeným a používá se ...
A neříká se takovému kondenzátoru spíše "běhový"?
Pokud vím, rozběhový kondenzátor se (po rozběhu) odpojuje - např. odstředivým vypínačem :wink:


http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... ic&t=72155 - Běhový versus rozběhový kondenzátor:
Achab[size=75] tam[/size] píše:To záleží na konkrétním typu motoru.

1) - U motorů s rozběhovým kondenzátorem bývá pomocné (rozběhové) vinutí dimenzované pouze na krátkodobý chod a motor je obvykle vybaven odstředivým vypínačem nebo musí být odpojení kondenzátoru a pomocného vinutí po rozběhu zajištěno jiným způsobem (např. proudový nebo časový spínač / relé, případně ručně tlačítkem).

2) - U motorů s běhovým kondenzátorem je pomocné vinutí dimenzované na trvalý proud - kondenzátor je trvale připojen.

3) - U kombinace obou způsobů je pomocné vinutí dimenzováno obvykle pro běhový kondenzátor který je připojen trvale, rozběhový (pro zvýšení rozběhového momentu) se odpojuje obdobně jako v prvním případě.
Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#14 Příspěvek od termit256 »

kulikus píše:Pro malé motory jsou i měniče napájené jednofázově. V práci jsem montoval takový o výkonu 750W, napájen 230V F1 hnal motorek 3f. Cena kolem 8 kKč.
Menice napajene 1f koupis z ciny za litr. Problem ale je, ze i ten nejlevnejsi menic vyhodi chybu a vypne se, kdyz ho zatizis jen jednou fazi.

Uživatelský avatar
jardavysocina
Příspěvky: 149
Registrován: 22 úno 2012, 01:00
Bydliště: Přibyslavice u Třebíče

#15 Příspěvek od jardavysocina »

Zdravím , zbytečně tu někdo rejpe . Motor má dvě stejná vinutí spojené jedním vývodem do jednoho bodu a ten je připojen nastálo na nulu. A druhé vývody na přepínač a kondenzátor .
Jarda
Naposledy upravil(a) jardavysocina dne 25 zář 2021, 21:43, celkem upraveno 1 x.

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“