Stránka 1 z 4

tlaky v pneu v autì

Napsal: 27 říj 2021, 13:16
od sr71
Mám v autì nalepený tento štítek tlakù v pneu, už dlouho si øíkám že mi to je trochu divný (ale tøeba je to normální). První øádek chápu, ale v druhém øádku oznaèeném jako ECO - proè je pøi plném zatížení tlak u "ECO režimu" stejný jako v pøípadì neECO? je to taková blbost ale pro mì je to matoucí vždycky když na tu tabulku koukám

Napsal: 27 říj 2021, 13:21
od jezevec
Protože při plném zatížení bys při méně nafouklých pneu výrazně zvýšil valivý odpor a taky by se ničila pneumatika.

Napsal: 27 říj 2021, 13:23
od tomasjedno
Mně by spíš vrtalo hlavou, proč je u “ECO” na přední nápravě doporučen při plném zatížení menší tlak než při částečném.

Napsal: 27 říj 2021, 13:25
od workhard
Tabulka pro blondýny, už vidím, jak to vypouštím a pak zase dofukuju :lol: asi pro to, že když naložíš kufr, tak se předek odlehčí.

Napsal: 27 říj 2021, 14:42
od EKKAR
Percentuálně se předek při vyšším naložení možná odlehčí, ale absolutní váha na něm bude stejná nebo větší. Nevěřil bych tý zkur.wený tabulce ani za mák, všecko co je označený jako "eko" mi smrdí zdálky Bruselí a tím i nějakou gréténovinou, která sice možná ušetří 10g CO₂ na ujetej kilometr, ale ve výsledku mi na autě učuní škodu, za kterou pak budu muset zacálovat v servisu tisíce... Prostě bych normálně foukal na 2,3 baru a když vím, že pojedu naloženej, tak bych zadek u pumpy přifouk na 2,6. U Drobka to tak dělám léta a podle sjíždění gum se nezdá, že bych jim tím nějak ubližoval - akorát že když jedem třeba na dovču a opravdu jsme full house a přitom mám v plánu jet po dálnici, foukám předek na 2,6 a zadek na 3,0 (Vredestein SporTrac 5 195/55 R15 86H). Sice je pak auto tvrdý jak motokára, ale bezvadně drží stopu. Na zimu obzvlášť když je měkčí sníh upouštím až na 2,0 baru obě nápravy, ale jak najedu na zmrzlo nebo holej asfalt, hned se snažím dofučet aspoň na 2,3 baru - s těma podfoukanýma na tvrdým jezdím opravdu max 90, ve vyšších rychlostech už mají snahu plavat.

Napsal: 27 říj 2021, 14:47
od Artaban001
Jestli to ECO tady náhodou není Economy, takže Bruselovinu bych tu nehledal.

Napsal: 27 říj 2021, 14:52
od tomasjedno
Jo, co ušetříš na palivu, promrháš na gumách a podvozku 8O

Napsal: 27 říj 2021, 15:30
od EKKAR
Artaban001 píše:Jestli to ECO tady náhodou není Economy, takže Bruselovinu bych tu nehledal.
Tím víc mi to smrdí Bruselí - protože jedině z Brusele jdou podobný nařízení, který ti vnucujou předražený slevy a dotace - přesně podle "nechci slevu zadarmo" ... Ne, děkuju, ani zadarmo. Mám odzkoušený, při jakým tlaku a při jakým zatížení se mi začnou gumy deformovat do "bačkory" a snažím se jezdit na vždycky vyšší tlak, abych si zbytečně nezvyšoval valivý odpory, ale zároveň nejel jen po středu nadměrně nadmutýho běhounu. Ne vždycky to jde vychytat, to by člověk musel mít na autě centrální huštění jako na armádní tatře, ale pokud vím kam a jak zatíženej pojedu, naplánuju si cestu tak, abych měl čas ty tlaky poupravit.

Napsal: 27 říj 2021, 15:37
od lesana87
tomasjedno píše:Mně by spíš vrtalo hlavou, proč je u “ECO” na přední nápravě doporučen při plném zatížení menší tlak než při částečném.
Není to kvůli potřebě vyšší adheze na poháněný přední nápravě?

Napsal: 27 říj 2021, 16:01
od EKKAR
Nápad sice možná na první pohled významnej, ale vem si to vektorově - když zatížíš zadní nápravu, tak část tý váhy zatíží i nápravu přední, přestože se zdá, že se auto zhoupne a poklesne jenom zadek - ale ta váha se rozdělí v obráceným poměru dýlky silovejch ramen. Takže něco z toho jde tutově i na předek, i když větší % zůstane vzadu. A adhezi má kolo nejlepší, když je co největší plocha běhounu v kontaktu s povrchem podkladu, jenže podfouknutá a ještě k tomu víc zatížená guma, dneska skoro výhradně radiální konstrukce se hlavně v zatáčce deformuje boční silou tak, že pokud nemá dost tlaku, tak se má snahu shrnout bokem a část běhounu na vnitřní straně oblouku se tak doslova odlepí od podložky - a pak samozřejmě zbejvající kousek běhounu tu váhu neudrží a guma se buď vlivem odstředivý síly působící na auto smekne ven z oblouku, nebo se dokonce vyzuje z ráfku - protože nízkej vnitřní tlak nedokáže udržet patku deformující se gumy v lemu ráfku. Prostě z osobní zkušenosti (a právě proto, že rád jezdím na hraně) bych nikomu neradil, aby při vyšším zatížení zadku upouštěl přední gumy na menší tlak, než v nich má při celkově nižším zatížení. Tady se totiž nehraje na % celkový váhy auta, ale na absolutní váhu, která na těch kterejch kolech je. Na % se dá hrát třeba u zátěžovýho regulátoru brzd, kde se při vyšším zatížení zadku může lehce ubrat předním brzdám, ale u tlaku v gumách je to pitomost ...

Napsal: 27 říj 2021, 16:42
od passion
Skôr si podľa textu v tabuľke myslím, že pri plnom zaťažení ten režim je len jeden.

Napsal: 27 říj 2021, 16:53
od lesana87
Určitě jsi někdy zažil ten "komfort", když se do běžného osobáku nacpe 5 dobře živených dospělých. :D

Napsal: 27 říj 2021, 16:56
od EKKAR
U běžnýho osobáku obzvlášť na český silnici (kdekoliv po celý ČR bez výjimky) žádnej KOMFORT nikomu nehrozí. Už i ty tolikrát v minulosti proklínaný polský silnice jsou z větší části kvalitnější a líp udržovaný, než český.

Napsal: 27 říj 2021, 17:26
od samec
passion píše:Skôr si podľa textu v tabuľke myslím, že pri plnom zaťažení ten režim je len jeden.
Presne. Súčasne jazdíš komfortne aj ekonomicky. :D

Napsal: 28 říj 2021, 04:37
od EKKAR
No já teda nevím jak v Čombolákově, ale u nás v Kocourkovsku neznám silnici, po který by se dalo jet zároveň komfortně i ekonomicky ... Na většině z nich dokonce není možná ani jedna z těch dvou možností, typickým příkladem budiž stálice D1, její těsná následovnice "bum-bum-bum" D2 a v jejich těsným závěsu fšecky ostatní až po ty nejhorší bramborářský ouvozy ... Buď jsou ve stavu "sama-jama", nebo jsou u nich cedule "😀Musíme to opravit!" a buď zákazy vjezdu, nebo kyvadlový semtamfóry ...