Stránka 1 z 3

Zkušenosti s udržovacími nabíječkami autobaterií?

Napsal: 29 lis 2021, 11:08
od eleferner
Zdravim vsechny, nepouzivate nekdo udrzovaci nabijecku autobaterie? Mam osobni auto, ktere pres zimu moc nepouzivam a nebavi mne porad stav baterie hlidat. Na netu jsem jich nasel hromadu, ale samozrejme tezko odhadovat jejich kvalitu. Nepotrebuji nic extra, ale pres zimu bude zapnuta vicemene trvale, takze by to nemel byt uplny cinsky srot, abych kvuli ni nevyhorel nebo baterii neprebijela. Taky potrebuji, aby automaticky obnovila dobijeni po vypadku site. Nemate s nimi nahodou zkusenosti? Na cene moc nezalezi, ale pokud mozno bych se chtel vejit do 2000 Kc.

Napsal: 29 lis 2021, 11:12
od Zaky
Táta používá zalité tráfko na 24V z kontrolky (takové to černé/šedé/červené s připojením na šroubky) s graetzem a 24V malou žárovkou v sérii, zapojuje to do konektoru pro lednici v kufru a nechává to trvale běžet. Zkušenosti dobré. Komerční výrobek ale žádný neznám.

Napsal: 29 lis 2021, 11:16
od rnbw
Malo by stacit trafo a LM317 nastaveny na 13,6-13,8V. To bateriu urcite neprebije a bude fungovat vzdy.
Nieco take som videl aj predavat, mala krabicka a adapter do zasuvky (dost velky, takze asi naozaj zelezne trafo).

Napsal: 29 lis 2021, 11:26
od EKKAR
Funguje jak trafo TAH-2 (kontrolkový, 24V 2VA) s můstkem a 12V 2W žárovečkou v sérii, tak i ten stabec nastavenej na cca 13,5V. Stejně ale je potřeba aspoň 2x za tu zimu zkontrolovat baterku, jestli má dost elektrolytu = desky jsou pod hladinou, jinak se zasulfátujou a neponořená část se neúčastní procesu = roste vnitřní odpor baterky. Tovární udržovače jsou jen pro toho, kdo si to neumí (nechat) zbastlit.

Napsal: 29 lis 2021, 12:22
od Hifista
Kdysi jsem pro udržování autobaterie tuto nabíječku ze signálního tráfka vyrobil podle AR. Obdoba byla i v prodeji pod názvem Kondic. Byl jsem s tím maximálně spokojen mnoho let, ale s moderním autem to již nechce přes zásuvku pro zapalovač spolupracovat. Nezkoumal jsem zatím co je příčinou.

Napsal: 29 lis 2021, 12:29
od Zaky
Auto ti vypíná zásuvku. Zásuvka v kufru se většinou neodpojuje, zásuvka v kabině se naopak většinou vypíná.

Napsal: 29 lis 2021, 12:37
od Hifista
Ta zásuvka i v klidu "žije", ale po připojení této mininabíječky někde něco drnčí, jako by vibrovalo nějaké relé.

Napsal: 29 lis 2021, 13:26
od Hape
Za mně můžu doporučit nabíječku buď CTEK MXS 5.0 nebo o něco lepší a vybavenější VICTRON BlueSmart 12V/4(5)A. Obě mám vyzkoušené a není s nimi žádný problém. Na baterii můžou být připojené trvale, postarají se o ní a nic se jí při delším odstavení nestane.

Napsal: 29 lis 2021, 14:06
od eleferner
Co se u CTEK MXS 5.0 stane po vypadku site? Obnovi se nabijeni automaticky? Zapamatuje si predchozi zvoleny mod?

Napsal: 29 lis 2021, 15:35
od badoch
Ano, pamatuje si poslední navolený režim. Navíc program č.8 je přímo určen na dlouhodobé připojení baterie.

https://docplayer.cz/18456328-Prirucka- ... rolka.html

Napsal: 29 lis 2021, 18:38
od TomasX
Několik let používám adaptér 15V/200mA připojený v autě na baterii 90Ah.
Ze začátku jsem chodil několikrát za zimu na kontrolu. Napětí na baterii bylo 14,8V, baterie byla chladná, "nevařila" a elektrolyt neubýval. Na jaře jsem normálně nastartoval, od té doby to vůbec nekontroluji. Zatím každé jaro nastartuji, takže to asi funguje.

Napsal: 29 lis 2021, 21:35
od Kremik
Chudák baterka...

Napsal: 29 lis 2021, 21:42
od rnbw
Pri takomto vysokom napati by som tam dal aspon spinacie hodiny, nech to neprebija trvalo.

Napsal: 29 lis 2021, 22:18
od sr71

Napsal: 30 lis 2021, 05:19
od EKKAR
Kosáku, na to stačí napsat "1/10 ampérhodinový kapacity po dobu 12-14 hodin" a ne jak ten Jouda z odkazu, dvě stránky textu. Zjevně je placenej od slova ... A zase jako už tolikrát tam hlásí příšerný bludy redakční obludy, například to, že gelovky a AGM baterky nelze nabíjet bez automatiky a hned doporučuje automatický, procesorama řízený pulzní nabíječky ... Jenže ono jak gelovky, tak AGM-ka jde nabíjet bez automatiky, stačí na to proudovej zdroj s omezeným výstupním napětím ... Jenomže to už nám tak předraženej soudruh redachtór neví, bo on se o auta jenom zajímá a baterka je pro něj jinak celkem dost záhadnej "black-box", o kterým si jen párkrát někde něco přečet, ale sám ho nikdy nabíjet nezkoušel ... Prostě jak na plný dobíjení, tak na udržovačku - konzervaci stačí zdroj, kterej dodá určitej proud a jako omezení nanejvejš s limitovaným koncovým napětím. Na konzervaci samozřejmě stačí proud menší, jen aby pokryl klidovou spotřebu odstavenýho auta plus samovybíjení, tvrdá limitace koncovýho napětí je potřebná jen u zdrojů, který dodávají výrazně vyšší proud - u malejch měkkejch zdrojů stačí jen jejich vnitřní odpor. A to i pro AGM a gelovky.