Stránka 1 z 2

dvířka_časovač

Napsal: 06 led 2022, 12:57
od fizby
Zdravím, kolega mi přinesl časové zařízení na otevírání dvířek kurníku s tím, že se mu zaseklo v otevřené poloze. Bylo zjištěno slepené relé
( jsou tam dvě na změnu polarity pohonu ). Relé jsou spínána přes tranzistory ( T spíná vinutí relé na zem. +U je trvele na cívce ),
které zase dostávají pokyn na sepnutí z řídícího IO ( neznám má vymazaný popis ). Nyní je problém v tom, že se výstup IO překlopí na +5V, ale hned se vrací
na 0V a tím se i tranzitory rozepnou a tím i relé jen cvakne=nemá trvale napájení. Nemám s tím zkušenosti a proto se obracím na někoho kdo vysvětlí/poradí
proč se toto děje a jestli je možná nějaká oprava. Hodiny a vše kolem ( čas otevření-zavření ) jdou nastavit. Děkuji.

Napsal: 06 led 2022, 13:03
od jardafiala
To by chtělo nakreslit původní zapojení a označení relé. Nemělo původní relé ještě zapojený kontakt pro přídrž? Pak by cvaknutí spínače tak jak je popsáno stačilo. A po přerušení přídrže zase zavřít. Řešení jsou možná různá, bez schematu těžko radit.

Napsal: 06 led 2022, 13:14
od fizby
Relé mají jen jeden přepínací kontakt a přepínají +- na motorek.

Napsal: 06 led 2022, 13:18
od fizby
Původní typ relé: HRA-S-12DC
Nově vyměněny za:SRD-12DC-SL-C

Napsal: 06 led 2022, 13:25
od Olchor
Další možnost je, že původní relé bylo bistabilní - tomu stačí impulz na překlopení, pak drží.

Napsal: 06 led 2022, 13:27
od fizby
Podle měření a cvakání má klidovou a pracovní polohu.

Napsal: 06 led 2022, 14:06
od Kremik
To nemá nějaké koncové snímače polohy dvířek? Jestli se slepilo relé, znamená to, že do motoru šel trvale proud a motor shořel? Nebo se spálila pojistka?
Pokud to vyhodnocuje proud motorem a ten je po smrti, elektronika to vyhodnotí jako že dvířka jsou v koncové poloze a vypne se.

Napsal: 06 led 2022, 15:51
od fizby
Motor je dobrý, koncové snímače tam jsou, rozpínají obvod napájení motorku při sepnutí vačkou. Relé jsou dvě, přepínají polaritu na výstupním konektoru pro motorek a jsou aktivovány výstupem ( pro každé relé jiný ) z IO střídavě pro otevření/zavření.

Napsal: 06 led 2022, 16:15
od fizby
Tak nějak.

Napsal: 06 led 2022, 17:00
od jardafiala
Ještě jsem si vzpomněl - motorku stěračů na šádovce taky stačil impuls a byl tam doběh.

Napsal: 06 led 2022, 17:25
od EKKAR
Ale ten doběh byl řešenej mechanicky, vačkou a pružným kontaktem. Jak se motorek roztočil, začal se točit i kotouč s výřezem na výstupu z převodovky a pomocí pružnýho kontaktu se přemostil hlavní spínač. Jak stěrač učunil celý jedno kolo = stěrače vykonaly jeden kyv z klidový polohy do maxima a zas zpátky, ten pružnej doběhovej kontakt se díky výřezu v tom kotouči rozepnul - a když ve stejnou dobu nebyl sepnutej hlavní spínač případně relátko cyklovače, motorek ztratil napájení a zastavil se. Stejnej princip se uplatňuje dodneška, jen se změnil způsob spínání chodu (ukostřením místo přivedení kladnýho napájení - důvodem je jednodušší struktura spínače v centrální řídící jednotce).

Napsal: 07 led 2022, 10:41
od kutilmil
Ak je to tak ako popisuješ tak je chyba v riadiacom obvode. Mimochodom to zopnutie relé stačí len o niečo dlhšie ako je predpokladaný čas otvárania/zatvárania dvierok. Nie je tam nejaký časovač?

Napsal: 07 led 2022, 11:58
od fizby
Už jsem závadu našel. U koncových spínačů ( tady rozpínačů ) je paralelně k motorku odpor, který není vidět ( je zalitý hmotou a ukrytý ve vodící liště ). Až když jsem vše kompletně rozebral, vytahal dráty, tak jsem ho objevil. Měl přerušený spoj. Po proletování vše chodí. Děkuji za reakce.

Napsal: 07 led 2022, 12:06
od kutilmil
Tak tomu teda nerozumiem.....

Napsal: 07 led 2022, 17:13
od Kremik
Ten odpor může omezovat rušení produkované motorkem. Zároveň zajišťuje, že obvodem pořád teče proud, i když třeba komutátor v určitých okamžicích právě nevodí. Je to poznat např. při spínání takového motorku tyristorem. Řídící obvod na něco z toho reaguje.