Přímá bruska Mannesmann - neví kam se točit
Moderátor: Moderátoři
Přímá bruska Mannesmann - neví kam se točit
Zdravím
Za běhu se najednou zastavila.
Vypnutá - motor se točí lehce.
Zapnutá - motor jde těžce otáčet a přijde mi že neví na jakou stranu.
Co by mohlo umřít?
Foto vnitřností
https://www.rajce.net/a15953805#IMG_20190404_202915.jpg
Díky za rady
Za běhu se najednou zastavila.
Vypnutá - motor se točí lehce.
Zapnutá - motor jde těžce otáčet a přijde mi že neví na jakou stranu.
Co by mohlo umřít?
Foto vnitřností
https://www.rajce.net/a15953805#IMG_20190404_202915.jpg
Díky za rady
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Je tam tzv univerzální motor. Jeho obvod je jedno statorové vinutí, kartáček, druhý kartáček a druhé statorové vinutí. Pokud máš pečlivě usazený rotor v rozebrané brusce, pusť přímo do motoru (vývody statorových cívek) 12V až 24V stejnosměrných (polarizace libovolná) . Regulátor odpoj. Pokud je motor v pořádku, tak i na malé napětí se bude točit. Motor zkus přibrzdit a všímni si, zda nedochází k cukání, nebo v horším případě - rotor se v určité pozici zastaví. Pokud ano, je vadný rotor. Pokud to bude jen přívod od komutátoru, budeš mít nějakou šanci to opravit. Nápovědou Ti může být i vizuální stav dráhy na komutátoru - stopa od uhlíků na lamelách, vypálenost některých lamel a tp.
-
- Příspěvky: 2551
- Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Souhlas, jen bych začal na napětí okolo 4V - aspoň tolik jsem pouštěl do motoru brusky Narex EBU 15x, aby se motor točil. Při vadném rotoru se opravdu rotor zastaví stále na stejném místě.Artaban001 píše: ...pusť přímo do motoru (vývody statorových cívek) 12V až 24V stejnosměrných (polarizace libovolná)...
PF
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Jinak vysvětlení k tomu stejnosměrnýmu proudu: V principu se jedná o sériový komutátorový motor. Protože má na statoru elektromagnety, může fungovat na proudy střídavé i stejnosměrné - Ovšem u stejnosměrného proudu je odbouraná induktívní reaktance statoru i rotoru - proto se motorek roztočí na stejnosměrný proud ochotněji. Některé rotační spotřebiče mají tu smůlu, že jejich ložiskové domky jsou tvořeny výliskama krytu - proto se může stát, že s jednou polovinou krytu se rotor "nacucne" na stator a znemožní se jeho funkce - Pokud tohle uděláte ze síťovým napětím, i dobrý motorek můžete spolehlivě zničit. Proto ta zmínka o správně usazeném rotoru - potřeba na to dát pozor. Do série z motorkem můžete vložit ampérmetr s rychlou odezvou, nebo bočník s připojeným osciloskopem. Při rovnoměrném přibržďování rotoru můžete při pomalých otáčkách sledovat výkyvy v odběru rotoru - obvod cívek na rotoru tvoří uzavřený kruh s odbočkama na jednotlivé lamely - správný rotor má rovnoměrný odběr - na osciloskopu je zobrazeno pravidelné rázování vzniklé přepínáním lamel.